videoprilog Admira Pripoljca (Federacija danas)

Radovi počeli prije više od dvije decenije: Rezimiramo koliko je dosad izgrađeno autoputa

Bosna i Hercegovina dobija nove kilometre Koridora 5c i to na dionici Počitelj - Zvirovići. Radovi na Koridoru 5c, koji kroz našu zemlju povezuje Ploče s Budimpeštom, počeli su gotovo prije dvije decenije. Do danas od planiranih 337 izgrađeno je oko 140 kilometara autoputa. Probijanje rokova gradnje, utrošene milijarde, obustave radova postali su svakodnevnica u gradnji autoputa kroz našu zemlju. I dok su Hrvatska i Mađarska svoj dio posla u izgradnji panevropskog koridora 5c okončali, Bosna i Hercegovina trasu neće izgraditi ni do 2030. godine.

Novih 11 kilometara autoputa uskoro u funkciji. Uz već izgrađenu dionicu koja vodi od Međugorja do Bijače vozit ćemo se i dionicom Počitelj - Zvirovići preko mosta Hercegovina. Pored toga imamo i izgrađenih 7,2 kilometra Buna - Počitelj, koji su za sada slijepa ulica.

“Trasa još, nažalost, ovisi o tunelu Kvanj pa nije u funkciji - završena i konzervirana dionica koja čeka”, istakao je Denis Lasić, v. d. direktora JP Autoceste FBiH.

Dalje od juga ka sjeveru u planu gradnje i s tenderskom procedurom u toku su dionice tunel Kvanj – Buna, tunel Kvanj – Mostar jug, obilaznica od južnog do sjevernog dijela Mostara i tunel Prenj dužine oko 12 kilometara, koji će za građevinare prestavljati najveći izazov.

“Prenj se smatra izuzetno kompliciranim, sad smo spremni uhvatiti se u koštac i nadamo se s adekvatnim izvođačem da nećemo imati problema”, rekao je Lasić.

Do izgradnje tunela Prenj ostale dionice trebale bi biti završene. Naročito one koje čekaju na početak gradnje od Prenja preko Konjica do Ovčara, pa sve do tunela Ivan. Funkcionalna cjelina trase je od Bradine ka Sarajevu do Zenice. A na sjeveru gradnja 50-ak kilometara uveliko u toku. Od vrandučke kotline preko Nemile do Poprikuša. Na početak gradnje čeka dionica Ozimice – Poprikuše, a gradi se i od Ozimica preko Medakova pa sve do Putnikovog brda.

“Kordiniramo, dižemo tempo, dižemo dinamiku i svjesni toga - odlučni smo da do 2026. godine pokušamo izgraditi sjeverni dio od Sarajeva do Save”, istakla je Andrijana Katić, ministrica prometa i komunikacija FBiH (HDZBiH).
A dinamika i tempo, odavno je jasno, bili su usporeni. Bilo je i obustava radova. Svojevremeno Zenička obilaznica, a nakon nje i dionica Vranduk – Ponirak, koja je trebala biti završena čak 2021. godine, prvobitno procijenjena na 76,5 miliona eura. Tokom gradnje novac potrošen, a nakon šest mjeseci obustave ponovo je u izgradnji uz uvećane troškove.

“Izlaz je bio da se racionalno priđe problemu sukladno projektnom zadatku te od traženih 100 miliona eura spustili smo na 52,5 miliona eura. Slučaj je u tužiteljstvu, ne bih to komentirao. Podvukli smo crtu i nastavili dalje”, kazao je Lasić.

Dio koridora 5c obaveza je izgradnje i entiteta RS. Na gradnju čeka 46 kilometara od Doboja preko Modriče do Odžaka. Federacija je već ranije završila dionicu deset kilometara Odžak – Svilaj do sjeverne granice s Hrvatskom. Od 2001, kada je počela gradnja, do danas tek smo na pola puta do cijelog autoputa. Do sada izgrađeno koštalo je oko 1,5 milijardi eura osiguranih od međunarodnih kreditora i kroz grant sredstva Evropske unije. Mandati prolazili, smjenjivale se garniture vlasti, a Federacija i danas veliko gradilište.

“Godine 2014. u svojim ambicijama kad smo za četiri godine napravili 65 kilometara autoputa bili smo planirali da do 2021. završimo Koridor 5c. Ovaj ćemo mandat iskoristiti i sve moguće resurse staviti na raspolaganje kako bismo okončali sjeverni dio i spojili dio od Mostara juga do granice. Ostat će nam da radimo tunel Prenj”, naveo je Nermin Nikšić, premijer Federacije BiH (SDP).

Koridor 5c dio je panevropskog koridora koji spaja Budimpeštu sa Jadranskim morem u Pločama. Kroz našu zemlju prolazi gotovo pola trase. Mađarska je izgradila svoj dio, Hrvatska će u potpunosti okončati radove naredne, a završetak gradnje u BiH predviđa se za 2030. godinu. Bosna i Hercegovina ima najmanje kilometara autoceste u ovom dijelu Evrope i javnost očekuje intenziviranje radova u narednom periodu, a posebno na zahtjevnoj dionici tunela Prenj, gdje još nije završena ni projektna dokumentacija.

federalna.ba

koridor 5c Koridor Vc
most Počitelj Koridor Vc
0 27.08.2024 13:16
tunel Golubinja Koridor Vc ceremonija Nermin Nikšić
0 17.07.2024 14:36
koridor 5c Putnikovo brdo Medakovo Tešanj Doboj Jug
0 13.07.2024 13:19
autocesta koridor 5c JP Autoceste FBiH
0 17.03.2024 11:26