Kina zatvorena, filmovi odgođeni: kako je Covid-19 utjecao na filmsku industriju
Ako ste se platili da se drive-in kina opet popularizuju u 2020., da glumac o kojem se najviše govorilo u godini bude Laurence Fox, a najveći holivudski hit Bad Boys for Life, onda ste vi izmislili Covid-19 i trebali biste platiti za svoje zločine.
2020. godinu možete nazvati godinom pobjednika i gubitnika; ali, iskreno, to su uglavnom bili gubitnici, a najveći je kino. Stvari su počele obećavajuće. “Parazit” je osvojio velike nagrade na Oscarima, a prošla godina bila je najveća ikad na britanskim blagajnama. Ovu godinu trebalo je nadmašiti, usput su stigli hitovi poput “No Time to Die”, “Black Widow”, “Fast & Furious 9” i “West Side Story”. Dvanaest mjeseci kasnije - još uvijek čekamo.
Studiji su odgodili velike filmove jer su kina bila zatvorena; kina su se trudila da se sigurno otvore, ali nisu imali filmove za prikazivanje. I to je postao začarani krug. Tenet je publici gladnoj ekrana bacio neobičnu kost, ali je postigao značajan pogodak, zaradivši 270 milijuna funti širom svijeta (Inception redatelja Christophera Nolana uzeo je 600 milijuna £ 2013.).
Najvažnija filmska priča godine je gubitak u kinu i dobitak u streamingu. Početkom 2020. glavna briga bila je da će Disney zauvijek vladati Hollywoodom; do kraja godine, Disney je objavljivao gubitke u milijardama dolara i provodio "krvoproliće" osoblja. Utjeha mu je bila usluga streaminga Disney +, koja je pokrenuta u martu baš u vrijeme kad su svi bili zatvoreni u kućama. Prvobitni cilj bio je 50 miliona pretplatnika do 2022. godine. Za devet mjeseci stekao je 73 miliona.
Kao i svi mi, i glavna holivudska potraga ove godine je sustizanje Netflixa. Glavni igrači prebacili su svoje čipove iz kina u streaming: Universal's Peacock, Paramount +, a najviše Warner HBO Max. Warners, koji su sa Tenetom pogodili hit, trebali bi istovremeno objaviti Wonder Woman 1984 na HBO Maxu i u kinima u SAD-u. U decembru je objavio daće uraditi isto za svih 17 planiranih izdanja za 2021. godinu, uključujući “The Suicide Squad”, “The Matrix 4” i “Dune”.
Ovo su loše vijesti za kina, koja ovise o ekskluzivnom, unaprijed pristupu novim filmovima - posebno velikim franšiznim naslovima. Nekim manjim filmovima koristilo je odsustvo blockbustera: londonska tinejdžerska drama “Rocks” ili horor “Saint Maud”, ali nedostatak festivala također je naštetio dijelu koji nije blockbuster. Užasan je osjećaj da bismo mogli biti svjedoci kraja kina kakvog poznajemo.
Budućnost možda neće biti tako svijetla ni za streaming. Konkurencija postaje sve žešća. A kad se konačno otvore kina i ostatak svijeta, ljudima bi se moglo činiti da izlaze iz svojih kuća. Brojeve je već teško sakupiti za studije. Pristojan hit mogao bi zaraditi milijardu dolara u kinima; to je veliki nedostatak da se nadoknadi streaming. Uz to, filmovi na malim ekranima još uvijek nisu stvorili istinski hit koji stvara franšizu. Streaming je također prikladno mjesto za sahranjivanje loših filmova, pa budimo barem zahvalni na mecima kojima smo izbjegli 2020. godine, kao što je “Artemis Fowl”, “Scoob!” i “The New Mutants”.
U konačnici, ne odlučuju studiji ili streameri – odlučujemo mi. Ako želimo ponovo gledati filmove u kinima, tamo ćemo I ići. Covid će jednog dana otići, ali kino ne mora otići s njim.
federalna.ba/The Guardian