Kako su filmske zvijezde izgubile sjaj-a pop zvijezde preuzele vodeću ulogu
(Izvor: BBC/EPA)

Kako su filmske zvijezde izgubile sjaj-a pop zvijezde preuzele vodeću ulogu

Taylor Swift u sklopu svoje koncertne turneje za dvije sedmice stiže u Veliku Britaniju , a tamošnji gradovi su spremni za gomilu svjetlucavih odijela, masovno pjevanje u glas i prosidbe tokom finalnog refrena pjesme Love Story.

Obožavatelji će vjerovatno potrošiti stotine funti na ulaznice, putovanja, smještaj i suvenire dok budu dolazili na njezinu rekordnu turneju Eras.

No, dok se javnost ne može zasititi gledanja svojih omiljenih pop zvijezda na stadionskim turnejama, njihovi omiljeni glumci ne privlače ih u kina na isti način.

Iako je status velike zvijezde nekada garantirao  određenu razinu uspjeha na kino blagajnama, divljenje koje je nekad bilo rezervirano za filmske zvijezde sada je, čini se, usmjereno na pop zvijezde.

U igri su razni faktori- uključujući prelazak na streaming, utjecaj pandemije i preveliku ovisnost filmske industrije na franšize, nastavke i superheroje.

Taj trend je  vjerovatno i odraz promjene u navikama publike. Današnji obožavatelji žude za autentičnošću - nešto što dobijaju s pop zvijezdama koje pišu vlastitu muziku, ali ne toliko s glumcima koji po definiciji uvijek glume nekoga drugoga.

"Mislim da se naša očekivanja od slavnih općenito mijenjaju", kaže Lily Ford iz The Hollywood Reportera za BBC News.

"Muzika  je izuzetno lična, najpoznatiji i najglamurozniji ljudi na svijetu izlijevaju svoje srce, a za vrijeme izvođenja pjesme osjećamo se blisko umjetniku kao svom najboljem prijatelju."

Harry Styles, bivši član One Directiona, prošle je godine završio turneju po stadionima od 169 nastupa (Izvor: Getty Images)

"To stvara tu iluziju pristupa njegovom privatnom životu, a to je pogodno za abnormalne razine popularnosti, jer se čini kao da poznajete ovu pop zvijezdu na ličnoj razini.

"A to jednostavno nije slučaj s filmskim zvijezdama. Ne možemo se osjećati kao da poznajemo filmsku zvijezdu kada ona nikada ne glumi same sebe na način na koji to rade  pop zvijezde, ili su barem pseudo-verzija sebe."

Ovo ne znači da više nema uspješnih filmova. Ima ih. Ali ono što ih povezuje općenito nije zvijezda koja se može isplatiti na kino blagajnama, već intelektualno vlasništvo povezano s filmom.

Timothée Chalamet, na primjer, izuzetno je popularan - ali njegovi najnoviji hitovi-Dune i Wonka, imali su svoju bazu obožavatelja i mitologiju. Za Toma Hollanda, tu je Spider-Man. Za Margot Robbie, Barbie.

Mnoge današnje filmske zvijezde također se pojavljuju u originalnim, kreativnim projektima, ali oni često propadaju. Šest mjeseci prije nego što je Barbie postala fenomen, Robbie je glumila uz Brada Pitta u Babilonu, koji je propao na blagajni.

The Fall Guy, s Ryanom Goslingom i Emily Blunt u glavnim ulogama i adaptacijom TV serije iz 1980-ih, mnogi su smatrali iznenađujućim neuspjehom kada je objavljen ranije ovog mjeseca.

Film je dobro ocijenjen, a Gosling i Blunt imali su odličnu hemiju kako u filmu tako i na promociji. Ali dva izuzetno popularna glavna glumca nisu bila dovoljna da ga učine hitom. Također je imao malenu prođu u kinima prije digitalne distribucije, što je fanovima dalo još manje poticaja da ga pogledaju.

Drugi nedavni projekti poput Challengers (sa Zendayom) imali su ograničen uspjeh, ali najveći hitovi današnjice gotovo su svi vođeni likovima i franšizama.

Timothée Chalamet kazao je kako mu je Leonardo DiCaprio dao savjet: "Bez teških droga i bez filmova o superherojima" (Izvor: Reuters)

Među filmovima s najvećom zaradom u 2023. bili su Super Mario i Mala sirena, uz najnovije nastavke Brzih i žestokih, Čuvara galaksije, Ant-Mana, Aquamana, Nemoguće misije i Johna Wicka.

Očito, da su ovi filmovi imali glumce koje ljudi mrze, ne bi bili uspješni. No, sve dok je glumac dovoljno prihvatljiv, publika dolazi zbog priča i likova.

Filmska kritičarka Tessa Smith, osnivačica web stranice Mama's Geeky, tvrdi da filmove koji se snimaju u konačnici pokreću kupci ulaznica.

"Iako mislim da se filmska industrija previše oslanja na intelektualno vlasništvo, voljela bih da više originalnih filmova uspije, mislim da ih potrošači tjeraju da se oslanjaju na intelektualno vlasništvo", kaže ona.

"To je nezgodno, i željela bih da to nije slučaj, ali judi ne žele platiti toliko novca za film a da nisu sigurni da će uživati u njemu. Nisu spremni preuzeti rizik”

Najbliži izuzetak pravilu o intelektualnom vlasništvu u protekloj godini je možda Oppenheimer - njegov uspjeh manje je bio zbog popularnosti teoretskih fizičara, a više zbog viralnog trenda Barbenheimer. I reditelj Christopher Nolan bio je dio privlačnosti.

Čini se da su neke filmske zvijezde već prihvatile propast matinée idola i prešle na usluge streaminga.

Višestruki filmski ugovor Adama Sandlera s Netflixom učinio ga je glumcem s najvećom zaradom prošle godine, dok se sve veći broj glumaca koji su se nekad  pojavljivali isključivo u filmovima prijavljuje za TV projekte.

Ugovor koji je Adam Sandler (na slici s Carey Mulligan) potpisao s Netflixom mogao bi biti znak stvari koje tek dolaze (Izvor: Reuters)

Druge filmske zvijezde postale su uspješne oslanjajući se na filmske franšize o superherojima. To im donosi veliku plaću, ali često nauštrb toga da rade nešto originalnije.

"Robert Downey Jr. je glavni glumac, ali njegovog Iron Mana mogao bi glumiti gotovo svako ko je pametan", rekao je Jonathan Dean u Sunday Timesu. "Lik je publici važniji od glumca."

Neki su glumci namjerno izbjegavali vrste filmova koji su se posljednjih godina najviše povezivali s uspjehom na blagajnama.

Chalamet je jednom otkrio savjet koji mu je Leonardo DiCaprio, jedna od rijetkih preostalih filmskih zvijezda, dao na početku karijere: "Bez teških droga i bez filmova o superherojima."

'Osjećaj zajedništva'

Dok se mnogi glumci oslanjaju na intelektualno vlasništvo, muzičke zvijezde poput Swift, Adele, Harry Styles, Beyoncé, Ed Sheeran i Ariana Grande su vlastiti brendovi.

Poppie Platt iz Telegrapha kaže da uspjeh bendova kao što su Beatlesi i Rolling Stonesi u prošlim desetljećima sugerira da su muzičari uvijek poticali ovu razinu obožavanja.

"Ali mislim da je to sada prebačeno na pojedinačne pop zvijezde koje više vraćaju", nastavlja ona, "i osjećate se kao da vaš novac ide u investiciju koja vam donosi korist."

"Postoji osjećaj zajedništva. Idem na nastupe Taylor Swift od svoje 11 ili 12 godine. I na tim koncertima stekneš prijatelje, tamo je obično okruženje koje me podržava."

"Na koncertu ste i znate da svi u prostoriji vole tu osobu jednako kao i vi. To otklanja svaki strah od gužve ili velikih prostora jer znate da su svi tamo iz istog razloga. Odatle možete graditi prijateljstva .Ne postoji ništa poput muzike koja to čini."

Ulaznice za predstavu Romeo i Julija, s Tomom Hollandom u glavnoj ulozi, rasprodane su za dva sata (Izvor: Getty Images)

To je iskustvo rjeđe u kinima, napominje ona, što znači da ne osjećate nužno povezanost sa ostalim posjetiteljima.

Smith ide korak dalje, sugerirajući da je jedan od razloga "nestajanja kino iskustva" loše ponašanje publike.

"Imam dovoljno sreće da prisustvujem novinarskim projekcijama, gdje gledatelji poštuju druge i paze na druge", napominje ona. "Međutim, kad god prisustvujem javnoj projekciji, uvijek ima ljudi na svojim telefonima koji skrolaju, snimaju ekran ili čak razgovaraju. To drugima uništi film."

Nasuprot tome, nastavlja: "Vidjeti Taylor Swift uživo, izvoditi koncert uživo gotovo četiri sata, dok su svi njezini nastupi drugačiji - i katarzično iskustvo ako mene pitate - mnogo je drugačije od gledanja filma u kinu."

Jedan od glavnih znakova da pop zvijezde sada sjede na vrhu ljestvice slavnih osoba je taj da one najveće među njima rijetko daju intervjue.

Swift, u najboljem slučaju, daje dva velika intervjua godišnje. Styles, slično tome, može si priuštiti izbirljivost u odabiru s kim će razgovarati. Beyoncé je uglavnom prestala davati intervjue oko 2013. godine. Većinom dopuštaju da njihova glazba govori umjesto njih.

Filmske zvijezde, međutim, još uvijek su prisiljene proći kroz promotivnu vrevu, sudjelujući u beskrajnim junket intervjuima i pojavljivanjima na crvenom tepihu navedenim u njihovim ugovorima.

Swiftini obožavatelji imaju "osjećaj za zajednicu", kaže Poppie Platt iz Telegrapha (Izvor: Getty Images)

Promjene u načinu na koji publika gleda filmove djelomično su posljedica "trajnih posljedica pandemije", kaže Ford. "Tokom dvije ili tri godine mnogi su Britanci izgubili ljubav prema odlasku u kino."

Ipak, vrijedi napomenuti koliko je publika oduševljena pojavom filmskih zvijezda na pozornici.

Ulaznice za Romea i Juliju, s Hollandom u glavnoj ulozi, rasprodane su - što sugerira da su obožavatelji spremni odvojiti se od novca kako bi uživo vidjeli glumce i uspostavili emotivniju povezanost.

"Još uvijek uglavnom idemo gledati glumce, a ne predstave", primijetio je dramatičar David Hare u Spectatoru.

"U 1985.-87., Anthony Hopkins odigrao je više od 370 izvedbi u tri produkcije u teatru Olivier s 1200 sjedišta bez ijedne neprodane ulaznice... Ako bi se vratio, ponovilo bi se isto."

Uprkos njihovoj sve većoj dominaciji, mnoge pop zvijezde zanimljivo još uvijek žude za glamurom i vjerodostojnošću koju donosi filmsko glumačko izražavanje. Styles je glumio u dva filma 2022., dok će filmska adaptacija mjuzikla Wicked, u kojoj glumi Grande, vjerojatno biti veliki hit ovog zime.

Ariana Grande (lijevo) glumit će uz Cynthiju Erivo u mjuziklu “Wicked” kasnije ove godine (Izvor: Getty Images)

U SAD-u, 11. film s najvećom zaradom prošle godine bila je snimka Eras Tour Taylor Swift, pobijedivši Indianu Jonesa, Nemoguću misiju i Igre gladi. Obožavatelji su bili skloniji gledati koncert u kinu nego neke od najvećih franšiza filmske industrije.

Turneja Eras bila je uspješna u kinima uprkos činjenici da se prikazivala samo vikendom - pokušaj da se napune  projekcije i ponovno stvori osjećaj noćnog provoda. Njena popularnost se nastavila kada je puštena na Disney+, oborivši rekord platforme u prva tri dana.

Dakle, ima li još filmskih zvijezda? Ford kaže: "Austin Butler, Florence Pugh, Zendaya, Jacob Elordi i Paul Mescal su imena na koja bih se kladio kao sljedeće filmske zvijezde. A ono što ih povezuje moglo bi biti to što svi rade toliko različitih filmova i biraju projekte na koje pristaju.”

Mescal se često navodi kao jedna od velikih nada kinematografije, a dobio je nominaciju za Oscara s originalnim filmom - Aftersun iz 2022. godine. Ali primjetno je da je njegov sljedeći veliki film nastavak (Gladijator 2).

Tom Cruise često se naziva posljednjom pravom filmskom zvijezdom. Ali čak se i on oslanja na franšize i nastavke - kao što su Top Gun, Jack Reacher i Nemoguća misija.

Smith umanjuje sugestiju da je  filmska zvijezda u tradicionalnom smislu izumrla, dodajući: "Postoje filmske zvijezde koje imaju veliki broj sljedbenika i mislim da će to i dalje biti istina."

Ali, zaključio je Dean: "Posljedični učinak marginalizacije filmskih zvijezda je da ćemo, s vremenom, izgubiti same zvijezde. Nedostajat će nam, jer su najbolji razlog zašto smo se zaljubili u Hollywood u prvom redu."

federalna.ba/BBC

O pop zvijezdama koje preuzimaju vodeću ulogu