Kako da srednjoškolci dođu do džeparca?
Visoka stopa nezaposlenosti mladih jedan je od ključnih razloga zbog kojih dvije trećine ove populacije želi napustiti zemlju. S druge, pak, strane, zabilježeni su uspješni primjeri samozapošljavanja i preduzetništva mladih – i u postojećim porodičnim biznisima, a i vlastitim inicijativama, što ukazuju na dobre rezultate rane poslovne edukacije mladih.
Bojan Plakalović učenik je prvog razreda srednje škole, a Ajdin Zekić trećeg. Obojica su svoj prvi džeparac zaradili pridružujući se porodičnim poslovima.
„Već od početka devetog razreda osnovne škole počeo sam da radim u pekari. Počeo sam dobrovoljno da radim, prvo kao neka sitna ispomoć. Ove godine u pekari se pridružio moj brat. Zajedno radimo u smjeni. Tata je majstor, pravi bureke“, priča Bojan.
Ajdinovi se bave poljoprivredom: „Imam dosta ovaca, imam krava. Imamo traktore. Oremo i tako zarađujemo novac. Imam i frezu s kojom radim, kosim i prevlačim sijeno, i za sebe i za komšije. Imam priključke, imamo sijačice i silažere za žito što se siju i prskalice...“.
Bojan i Ajdin su dobri učenici, a imaju vremena i za druge aktivnosti. Smatraju da im je učešće u porodičnim poslovima omogućilo da dobiju potrebnu osnovu za budući rad.
Bojan u slobodno vrijeme trenira košarku, odličan je učenik. Novaca koji zaradi troši i na svoj hobi – fotografiju.
Sve više srednjih škola provodi praktičnu obuku učenika u oblasti preduzetništva, kroz učeničke sajmove i vannastavne aktivnosti. U okviru praktične nastave učenici su imali tri preduzeća.
Svjetlana Lazić, profesorica u Srednjoškolskom centru Milorad Vlačić u Vlasenici, objašnjava: „Učenici su samostalno opremali štandove i izrađivali promotivne materijale. Pokazali su se kao uspješni pregovarači sa potencijalnim klijentima, a ono što je najvažnije - jeste da su učenici osposobljeni za samostalan rad. Nismo tražili da oni izmišljaju neke poslovne ideje, nego smo se osvrnuli na one ideje koje će njima pomoći sutra u životu, da zarade neki džeparac“.
Obrazovni sistem, ali i porodica, utječu na percepciju i stavove mladih prema preduzetništvu i zapošljavanju. Znanja i vještine koje mladi steknu tokom ovog perioda treba da im omoguće pristup prvim poslovima. Bojan i Ajdin pokazuju da se može kad se hoće.
federalna.ba