BH ANSA: Neophodno uvođenje U-spacea u zakon radi kontrole dronova

Prilog: Ibrahim Sofić

Deseci bespilotnih letjelica proteklih mjeseci viđeni su u blizini Međunarodnog aerodroma u Sarajevu, kao i drugih važnih institucija i građevina. Prema trenutnim zakonima, dronovi su neidentificirani leteći objekti u zračnom prostoru kojim lete putnički avioni i helikopteri. Tu situaciju bi promijenile izmjene Zakona o BHANSA-i, koji je na snazi od 2009. godine, jer bi bio uveden sistem pod nazivom U-space. No, do tih se izmjena sporo dolazi.

 

Prema ranijim podacima Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA), samo u blizini Sarajevskog aerodroma je od decembra 2024. do jula 2025. godine evidentirano približno 3.000 letova dronova, što je prosječno 13 dnevno. Istakli su da je najaktivniji mjesec bio juni ove godine s više od 540 letova te da je zabilježeno 368 bliskih susreta s pilotiranim avionima, s najmanjom udaljenosti od 215 metara. Vojni analitičar Antonio Prlenda govori da problemi s dronovima nisu tipični samo za BiH već su prisutni i u cijelom svijetu. Ukazuje i na vojnu, odnosno špijunsku namjenu:

Vidimo da se znaju primjenjivati tako što ometaju civilni promet, civilno zrakoplovstvo, što smo posljednje vidjeli u Zapadnoj Evropi, u zemljama bliskim Ukrajini.“

Nastavlja kako je problem što se dronovi u zraku teško registriraju te ih je gotovo nemoguće vidjeti na radaru:

„To nisu velike i bučne letjelice, pogotovo ove najmanje, mikrodronovi. Jako ih je teško vidjeti golim okom, a kamoli radarom, nekad ih samo čujemo po zvuku. To zahtijeva nove oblike zaštite i borbe. Naravno da zahtijeva novu zakonsku regulativu, ali zahtijeva i mnogo bolju organizaciju policije i aerodromskih službi.“

Predložene izmjene Zakona o BHANSA-i otvaraju put uvođenju U-spacea, naprednog, automatiziranog sistema za upravljanje prometom bespilotnih letjelica. Iz Agencije su ranije naveli da sistem omogućava sigurnu integraciju dronova u civilne i komercijalne operacije.

Prlenda pozdravlja ovaj potez te govori da se nikakva uspješna akcija za zaštitu od dronova ne može provesti bez rješavanja pravne regulative. No, ukazuje na to da se sama tehnologija dronova brzo razvija te da to mora pratiti i zakonska regulativa:

„Znači, treba razvijati legislativu na način koji će omogućiti policiji da ima kontrolu, da prati, da registrira i da kažnjava one koji su mimo propisa, ali treba i omogućiti tehnička sredstva za ometanje tih dronova tako da njihova zloupotreba bude svedena na najmanju moguću mjeru.“

Sigurno korištenje dronova u BiH oslanja se na dvije institucije – Direkciju za civilno zrakoplovstvo BiH (BHDCA) i Agenciju za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA). BHDCA postavlja pravila i očekuje se da donese regulatorni okvir za upravljanje bespilotnim letjelicama. Uvođenjem U-spacea od BHANSA-e se očekuje da preuzme operativni dio koji podrazumijeva upravljanje zračnim prostorom i izdavanje dozvola za let. Ona bi pratila dronove u realnom vremenu, osiguravala da ne dođe do međusobnih, kao ni do konflikata s komercijalnim avionima ili drugim letjelicama.