Hrvatska je ušla u Šengen – hoće li se i kako to odraziti na Bosnu i Hercegovinu?

Prilog: Indira Šehić

Od 1. januara 2023. godine Hrvatskoj će biti ukinute granične kontrole na kopnenim i pomorskim graničnim prelazima, a od 26. marta na aerodromima. Dakle, Hrvatska je ušla u Šengen, ispunivši sve uslove. Hoće li se i kako to odraziti na Bosnu i Hercegovinu – mišljenja su podijeljena.

Hrvatska je prošla dug i zahtjevan proces, a Vijeće za unutrašnje poslove Odluku je donijelo jednoglasno. Sa Hrvatskom u Šengenu (Schengen) na dobitku su svi – građani, privreda, Hrvatska i Evropska unija, naveo je ministar unutrašnjih poslova i potpredsjednik Vlade Hrvatske Davor Božinović:

„Hrvatska je pokazala da je s pravom članica Evropske unije, da je u stanju, iako nismo velika zemlja, provesti sve ono što se postavlja kao uslov funkcionisanja jedne države članice i, siguran sam, da je s primitkom Hrvatske, Evropska unija na velikom dobitku.“

Šengenski prostor obuhvata 26 evropskih zemalja i funkcioniše kao područje jedne države, s tradicionalnim kontrolama za one koji ulaze na to područje i izlaze iz njega, ali bez unutrašnjih graničnih kontrola. Ulaskom Hrvatske u Šengen zonu, očekivanja su da će kolone vozila na granicama s evropskim komšijama biti smanjene. Ali, hoće li se i šta će se promijeniti za građane i privrednike iz Bosne i Hercegovine prilikom ulaska u Hrvatsku, najviše su zabrinuti autoprevoznici. Dejan Pilipović, vozač kamiona:

„Biće sigurno teže ovdje izaći iz Bosne i Hercegovine. Ali, gore smatramo da ćemo lakše prolaziti. Ali ćemo vjerovatno, koliko smo gore gubili, sad ćemo to gubiti ovdje.“

Hrvatska policija detaljno pregleda dokumente i vozila koja čekaju na graničnim prelazima. Činjenica je da Bosna i Hercegovina izvozi 72% robe na teritoriju Evropske unije, a prva tranzitna zemlja je Hrvatska s kojom BiH ima hiljadu kilometara dugu državnu granicu. Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine, smatra da mjesta za veću zabrinutost nema:

„Jedino što možemo reći jeste da će biti neophodno malo više strpljenja. Pogotovo od samog početka 2023. godine dok se eventualno, znači, svi ti carinski postupci i procedure koje provodi susjedna Carinska služba Republike Hrvatske ne ustabile i ne uđu u određenu rutinu.“

S ovom konstatacijom dijeli mišljenje i Mladen Matovinović iz Službe za državnu granicu Policijske uprave Ličko-senjske:

„Nema tu nekih velikih promjena, niti će biti velikih promjena. Jer mi nastavljamo i dalje kontrolu. Možda će biti malo žešća, bolja, jača. Ali, nema tu velikih promjena.“

Dalibor Stojčić, vozač kamiona, ipak, nije potpuni optimista kada su u pitanju dani pred nama i ulazak Hrvatske u Šengen. Hoće li čekati satima na granici ili ne:

„Ulaskom u Šengen, ne znam ni ja, vidjećemo. Pred nama je. Hoće li biti veće. Biće veće kontrole, vjerovatno, na našim granicama.“

Bilo kako bilo, promjena će biti. One se uglavnom odnose na ETIAS sistem prema kojem će, ako bude uveden, građani koji nemaju državljanstvo neke od zemalja članica Evropske unije, morati prije putovanja elektronski popuniti najavu, za šta će morati izdvojiti sedam eura. Primjena tog sistema, za sada, odgođena je do novembra 2023. godine.

 

 

Šengen Federalni radio Hrvatska Schengen