“Godzilla Minus One”: Japanski film koji je najbolji akcijski blockbuster 2023.
(Izvor: BBC/Alamy)

“Godzilla Minus One”: Japanski film koji je najbolji akcijski blockbuster 2023.

Film o čudovištu osvaja SAD kao oluja, sa sjajnim kritikama i prodajom karata na box officeu, nakon što je navodno napravljen za samo 15 miliona dolara. Pokazuje li to gdje Hollywood griješi, propituje Caryn James.

Godzilla, nespretni tvorac budućih akcijskih filmova, poveznica je kinematografije gotovo 70 godina; divovski gušter gazi po gradovima diljem svijeta i sukobljava se s drugim čudovištima u desecima spinoffova. Nova “Godzilla Minus One”, proizvedena u Japanu, proglašena je jednom od najboljih ikada a to je  rijetkost  kako kod kritičara tako i kod rejtinga na  kino-blagajnama. To bi mogla biti lekcija za Hollywood. Navodno napravljen za samo 15 miliona dolara, s jednostavnim zapletom i iznenađujuće kompliciranim, humanim herojem, njegov back-to-basics pristup ,,vraćanja osnovama” učinio je film hitom upravo u vrijeme napuhanih  holivudskih franšiza o superjunacima.

Napisana i režirana s vizualnim efektima koje je osmislio japanski filmski veteran Takashi Yamazaki, Godzilla je u američku kino distribuciju puštena 1. decembra  i zaradila je 11 miliona dolara tokom vikend premijere, svrstavši se na treće mjesto iza Beyoncéine “Renesanse” i posljednjeg dijela “Igre gladi”. To možda ne zvuči kao blockbuster, ali je ogroman uspjeh za titlovani film. Exhibitor Relations, tvrtka koja prati prihode na box officeu, napisala je na X-u (bivši Twitter) "Godzilla Minus One zadala je snažan udarac blagajnama". U cijelom svijetu film je više nego udvostručio svoj budžet, zaradivši 23 miliona dolara u Japanu, sa prikazivanjem u Velikoj Britaniji i Irskoj od 15. decembra.

Kako nam je već poznato odranije, filmska  priča o Godzili je  sjajna mješavina akcije i karaktera. Malo je filmova o čudovištima ili akcijskih blockbustera općenito dobilo sličnu pohvalu, s ocjenom od 96% od strane kritičara i 98% od publike na platformi Rotten Tomatoes. U recenziji koja odražava konsenzus, Daily Beast je pohvalio način na koji je film  izbalansirao "brige o veličini čovjeka i titana", nazvavši ga "baš svime što fanovi mogu poželjeti".

Priča počinje na kraju Drugog svjetskog rata kada pilot kamikaza Kōichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) shvati da će Japan izgubiti rat i odbija poginuti, umjesto toga spušta svoj avion na otok gdje se popravljaju različite letjelice. To je jedan od Yamazakijevih najpametnijih izbora: Kōichijeva odluka da živi čini ga junakom s kojim saosjeća savremena publika, ali on sam se osjeća kao kukavica. Kada Godzilla napadne otok, a Kōichi se smrzne umjesto da ispali projektil na njega, gotovo svi ostali na otoku umiru. On tako  nosi dvostruki teret krivnje kroz sljedećih nekoliko godina - kada se Godzilla ponovno pojavi i napadne sam kopneni Japan.

USPJEH "GODZILLE MINUS ONE" GOVORI NAM DA GLEDATELJI AKCIJSKIH FILMOVA ŽELE ZABAVU, A NE DOMAĆU ZADAĆU

Yamazakijeva sofisticirana karakterizacija lako se uklapa u zadivljujuću radnju. CGI Godzilla često dolazi izravno u kameru, buljeći u nas golemom otvorenom čeljusti i đavolski žutim očima. Radioaktivan, izbacuje ledenoplave zrake iz šiljaka na svojim leđima dok lovi prestravljene gomile ljudi ulicama Tokija. Efekti ne idu dalje od toga i nekoliko eksplozija. Yamazakijevi vizualni efekti ne mogu se natjecati sa akcijom na holivudskom budžetu , a on to i ne pokušava.

MORE PROMJENA U KINEMATOGRAFIJI 

Kada ti budžeti očito nisu dovoljni, zašto bi film mogao funkcionirati? Zarada na   kino blagajnama za novembarski The Marvels, najnovije izdanje u Marvel Cinematic Universe, bili je najniža u povijesti franšize. U kolovozu je “Blue Beetle”, posljednja u DC-ovoj franšizi koja uključuje ”Supermana” i nadolazeće “Aquamana” i ”Izgubljeno kraljevstvo” , bila najniža zarada  te franšize ikada. Hollywood Reporter je rekao da Marvel sada "preračunava" svoju budućnost. DC ponovno pokreće svoju franšizu s redateljem “Čuvara galaksije” Jamesom Gunnom kao potpredsjednikom  studija.

Čak i s obzirom na ponovna pokretanja franšiza, nije jasno znaju li holivudski producenti ono što kritičari i publika lako uočavaju. Kako su se franšize širile, radnja je nadiazila  likove iz crtića, a priče su toliko napete da vam je potrebno konsultovati  Wikipediju da biste ih razumjeli. Problem nadilazi ono što se danas obično naziva umorom od superheroja. Na kojoj je vremenskoj liniji Thor sada, prije ili poslije Snapa? ha? Kao što je Owen Gleiberman rekao u svojoj Variety recenziji The Marvelsa, gledanje filmova i televizijskih spinoffova postalo je "pomalo iskušenje" jer su "natovareni MCU prtljagom". Uspjeh “Godzille Minus One” govori nam da gledatelji akcijskih filmova žele zabavu, a ne domaću zadaću.

Hollywood, naravno, ima svoj često neprimjeren  odnos prema Godzilli. Godzilla iz 1998. s Matthewom Broderickom bila je toliko ismijana da stoji na patetičnih 20% na Rotten Tomatoesu. Trenutna franšiza Monsterverse, koja stavlja Godzillu i King Konga u iste filmove, prošla je bolje kod kritike i publike. Četvrti dio, Godzilla protiv Konga (2021.), smatra se najboljim, a bio je i komercijalni hit čak i u vrijeme  covid pandemije koja je ograničila  kino blagajne. Ali ta franšiza odzvanja Marvelovim prenapetim pristupom “više je više”. U trenutnoj televizijskoj seriji Monsterverse na Apple TV+, Monarch: Legacy of Monsters, John Goodman glumi istog lika kao u Kongu: Skull Island iz 2017., a ko se toga uopće sjeća?

“Godzilla Minus One” nema čak ni neprekidnu akciju. Ono što se prikazuje je  veliko i prikladno monstruozno, s Godzillom koji u čeljusti  ljulja  vlakove i automobile,  u znak počasti izvornom filmu iz 1954. godine. Ali ovaj film pokreće Kōichijev teret krivnje. U ruševinama svog susjedstva u Tokiju ,Godzila  udomljuje mladu ženu i djevojčicu bez roditelja koju je spasio, ali odbija priznati da voli ovu improviziranu  obitelj. Ima tu melodrame, ali postoji i realnost ispod svega toga. Yamazaki je nedavno rekao za “Vulture” da je namjerno pojednostavio radnju, izbjegavajući bilo kakve bitke čudovišta sa čudovištem , a la Godzilla protiv Konga. "Kaiju [čudovišta] se mogu boriti, ali ljudska priča mora biti prisutna", rekao je. Hollywood baš i nije poznat po svojoj ljudskosti, ali (bez uvrede, Loki, Thor i prijatelji) studiji bi možda htjeli obratiti pačnju upravo  na ovu reanimiranu Godzillu.

federalna.ba /BBC

koncert