videoprilog Gordane Antonić (Dnevnik 2) (Izvor: Fena/Amer Kajmović)

Forto zatražio od Vlade FBiH da smijeni direktora Željeznica FBiH

Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto kritikovao je danas direktora Željeznica FBiH za nemaran odnos prema obnovi željezničke pruge između Sarajeva i Mostara na koju se naslanja dobar dio bh. privrede, te zatražio od Vlade Federacije BiH da smijeni direktora Željeznica FBiH.

- Činjenica je da mjesec dana nakon razornih poplava danas nemamo projekta po kojem će se raditi rekonstrukcija tog dijela i da nemamo odgovor kada će napokon bh. privreda imati na raspolaganju željeznički saobraćaj - rekao je Forto na konferenciji za novinare u Sarajevu.

Dodao je da je od svog imenovanja u Vjeću ministara BiH stavio u fokus željeznice, te da je htio dati važnost cijelom tom sektoru zbog njegovih dobrih kontakata s međunarodnom zajednicom, Evropskom unijom, sa međunarodnim finansijskim institucijama i sa susjednim državama. Naglasio je da su htjeli da naprave zamah u kojem će željeznički saobraćaj, željeznička infrastruktura biti nosilac sljedećeg investicijskog ciklusa u BiH. Naglasio je da moramo imati projekte koji se broje u stotinama miliona eura vrijednosti, zanavljanje željezničke infrastrukture, njeno proširenje i modernizaciju.  

- U Federaciji BiH od 4. oktobra do danas još nemamo najosnovnije odgovore. Mislim da je vrijeme da danas kažemo ko je odgovoran zato što nemamo odgovore. Odgovornost za ovo nosi direktor Željeznica Federacije BiH koji nije poduzeo sve ono što zakon predviđa, a to je da uspostavi funkcionalnu željezničku infrastrukturu. Sakrivanje u prehodnim sjednicama iza Vlade FBiH je neprihvatljivo. Ako želite biti na čelu jedne tako bitne firme, morate poduzeti sve što je u vašoj moći da izbjegnete gubitke za firmu i za privredu - istakao je Forto.

Neki dobavljači, prema njegovim riječima, imaju 16 puta skuplje transportne troškove zbog ovog prekida. Forto je naveo da postoje ponude renomiranih projektanskih kuća u regiji, uključujući projektanske kuće u BiH koji su ponudili besplatno izraditi projekat rekonstrukcije željezničke infrastrukture tamo gdje je ona prekinuta.

- Mislim da je vrijeme da se pozove na odgovornost i tražim od Vlade FBiH da smjeni direktora Željeznica i da napokon vratimo željeznici mjesto koje joj pripada – istakao je Forto.

Kada je riječ o finansiranju takvog projekta, Forto je rekao da novac nije problem, ali da jeste čekanje.

Oglasio se i Džafić te poručio kako Forto uopće nije nadležan za rad Željeznica FBiH i ne smatra ga kompetentnim
da komentira način poslovanja i rad Željeznica Federacije.

- Vlada FBiH je tražila od ŽFBiH plan aktivnosti za sanaciju željezničke infrastukture u Donjoj Jablanici. Mi smo 10. oktobra poslali taj dokument resornom ministarstvu koje je dostavilo Vladi FBiH. Nakon sjednice 16. oktobra, Vlada FBiH nije donijela odluku da Željeznice FBiH pristupe sanaciji već da Autoceste urade zajedno plan, kako bi se sanirale zajedno i željeznička i cestovna infrastruktura - naveo je Džafić.

Premijer Nermin Nikšić potvrđuje da je od ovog javnog preduzeća traženo angažovanje, ali i odgovornost.

- Govorio ranije da smo tražili od Evropske investicijske banke saglasnost da Autoceste urade taj dio na način da prema jediničnim cijema koje su ostvarili i oni koji rade na autoputu odrade te građevinske radove, a stručne da rade Željeznice Federacije. Javile su se i Željeznice RS-a koje žele donirati svoj dio rada u postavljanju pruge i pragova. Smatram da teška vremena traže teške odluke i odgovorno ponašanje i zbog toga će se odrediti Vlada I dati precizne zadake. I do sada smo imali taj zaključak šta treba da se uradi, ali su se svi nekako ogradili i traže dodatno mišljenje, tako da ćemo donijeti odluku da se odmah počne sa sanacijom - istakao je Nikšić.

Forto je govoreći o izazovima u pogledu viznog režima Evropske unije i njegovom negativnom utjecaju na profesionalne vozače iz BiH i regiona, podsjetio da oni mogu boraviti u EU, dok rade svoj posao, 90 dana u okviru 180 dana i da je to na snazi neko vrijeme. 

Naveo je da imamo 36.000 profesionalnih vozača od kojih je 19.000 direktno ugroženo i prijete da će napustiti BiH i zasnovati svoj biznis u EU ako im se ovaj problem ne riješi, te da se problem usložnio zbog novih digitalnih alata koje EU koristi. 

-Osim što sam izvijestio Vijeće ministara o ovom problemu još sredinom ove godine, poslao sam dopise i urgencije svim direktoratima u Evropskoj komisiji koje se brinu za ovo, a to su posebno Direktorat za transport i Direktorat za proširenje i Evropskoj misiji u Bosni i Hercegovini. Na sljedećem sastanku, na ministarskoj konferenciji tražit ću da regionalno nastupimo, Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Sjeverna Makedonija, da regionalno nastupimo prema Evropskoj komisiji i da pokušamo se izboriti za fer tretman nažih vozača - istakao je Forto.

federalna.ba

Edin Forto Željeznice FBiH