EU mijenja pravila i uvodi carine na male pakete iz Kine

Prilog Jasmine Šukalić

Evropska unija najavila je veliku promjenu u načinu na koji će biti tretirani paketi koji svakodnevno stižu iz Kine. Ministri finansija država članica dogovorili su se da tokom 2026. godine uvedu carine na sve pošiljke vrijednosti do 150 eura, čime će biti ukinuto izuzeće koje je kineskim kompanijama davalo ogromnu prednost na tržištu.

Predsjednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen (von der Leyen) ističe da su ministri finansija Evropske unije saglasni s prijedlogom o ukidanju carinskog izuzeća za pakete male vrijednosti koji ulaze u Uniju:

“Od sada će svi paketi prolaziti kroz standardne carinske postupke. Ovo je ključni korak za bolje upravljanje porastom malih paketa, posebno iz Kine. Osiguravamo poštenu konkurenciju, strožu provedbu i bolju zaštitu potrošača širom Evropske unije. Podržat ćemo države članice u hitnim prijelaznim mjerama.”

Samo prošle godine, u Evropsku uniju ušlo je 4,6 milijardi malih pošiljki, a čak 91 posto stiglo je iz Kine. Broj je, ističu u evropskim  institucijama, izvan kontrole. Stefani Lose (Stephanie), danska ministrica za ekonomske poslove:

“Veoma sam zadovoljna što smo postigli dogovor o ukidanju carinskog praga od 150 eura. Osigurat ćemo da se carine plaćaju od prvog eura, stvarajući jednake uvjete za evropska preduzeća i ograničavajući priliv jeftine robe.”

Komesar Evropske komisije za trgovinu Maroš Šefčovič otišao je i korak dalje. U pismu članicama upozorio je da je evropska industrija iscrpljena i da se mora djelovati hitno, jer kineske pošiljke ulaze bez kontrole i potiskuju domaće trgovce:

“Evropska preduzeća, posebno trgovci na malo, više su puta naglasila potrebu da bez odgode bude uklonjeno ovo narušavanje tržišnog takmičenja. Ovo nije tehničko pitanje - to je pitanje sposobnosti Evrope da brani svoje ekonomske interese.”

Iako Bosna i Hercegovina nije članica Unije, promjene će imati indirektan efekat. S obzirom na to da kineske kompanije već sada mijenjaju logistiku prema EU, očekuje se da će troškovi dostave i način isporuke biti prilagođeni i za zemlje regiona. Procjenjuje se da su kineske firme na tržištu BiH zaradile stotine miliona konvertibilnih maraka, dok država od te zarade nema gotovo ništa, jer je većina pošiljki vrijednosti do 300 KM, što ne podrazumijeva carinu i poreze. Evropska unija očekuje da će se broj malih pošiljki iz Kine i dalje povećavati, ali uz nova pravila — pošiljke će biti skuplje, a tržište uređenije.