Razgovarala Aida Hasanbegović

Elmedin Konaković: „Dodik bi 'u fazi ludila' mogao ispuniti svoje prijetnje!“

Elmedin Konaković: „Dodik bi 'u fazi ludila' mogao ispuniti svoje prijetnje!“

 

Elmedin Konaković, predsjednik Naroda i pravde, kazao je za Federalni radio da neće sjediti skrštenih ruku u slučaju eventualnog pokušaja Milorada Dodika da krene u ozbiljnije procese od redovnih najava i plaćenih oglasa. Siguran je da Bakir Izetbegović neće dobiti podršku glasača i da neće ući u Predsjedništvo BiH. Smatra da će visoka korupcija i nedodirljivi postojati sve dok je pravosuđe u čvrstom političkom zagrljaju. Stanje u Tužiteljstvu KS, kaže, ništa nije bolje nakon odlaska Dalide Burzić. O Izetbegoviću, Čoviću, Dodikovim rokovima „secesije“, Fileovom prijedlogu izmjena Izbornog zakona i brisanju etničkog prefiksa, načinu na koji vlada „trojka“ u Kantonu Sarajevo, sa Elmedinom Konakovićem, razgovarala Aida Hasanbegović.

 

Član Predsjedništva BiH Milorad Dodik je predložio, a predsjedavajući Vijeća ministara Bosne i Hercegovine Zoran Tegeltija donio odluku o smjeni ministra odbrane BiH Sifeta Podžića, zbog odgađanja vojne vježbe Oružanih snaga BiH i Vojske Srbije na Manjači. Tegeltija se poziva na kršenje Zakona o odbrani BiH u načinu rada i odlučivanja. Znamo da nema ništa od odluke ako je ne prihvati Parlament, onaj isti čiji rad zastupnici iz RS-a bojkotiraju. Koliko snaga i iz Republike Srpske bi podržalo metodologiju provođenja političke ideje Dodika o rušenju Oružanih snaga BiH?

 

To je dobar primjer koliko su se u toj destrukciji zapetljali predstavnici političke vlasti iz manjeg bh. entiteta i koliko su iz te faze destrukcije došli u fazu autodestrukcije vođeni lošim namjerama i ciljevima. Praktično, predsjedavajući Vijeća ministara BiH dolazi na posao i potpisuje akte, a kao blokiraju rad institucija i ne dolaze na posao. Faktički, rade u svim situacijama u kojima je potrebno njima lično, ali i u nekim drugim procesima, primjer - glasanje o privremenom finansiranju. Vrlo neselektivno i neprofesionalno su se zapetljali u lošim namjerama. Taj nacionalizam - rastući u manjem bh. entitetu - na koji su se adaptirale i stranke iz opozicije, ne ostavlja sumnju da bi oni razgrađivali sve institucije na nivou države BiH. Cijenim da je to u ovom trenutku nemoguće jer ima dovoljno patriotskih probosanskohercegovačkih snaga koje će to zaustaviti.

 

Vjerujete li da Milorad Dodik, pritisnut ozbiljnim aferama, i opozicijom, zbog vlastitog manevra može uraditi nešto što nije samo prazna priča, može  izvesti policiju ili pripadnike oružanih snaga na entitetske granice... Koliko je realna i opasna takva opcija i da li treba to shvatiti kao ozbiljno sigurnosno pitanje?

 

Ne bih se iznenadio da upravo tako kako govorite Milorad Dodik - pritisnut aferama, problemima, činjenica da ne nudi nikakva rješenja na nagomilane probleme za život građana BiH i manjeg entiteta, na koji stavlja fokus - da u nekoj fazi ludila u kojoj se trenutno nalazi krene i u ozbiljnije procese od njegovih najava i plaćenih oglasa na YouTube kanalu. Ovaj put mi ne sjedimo skrštenih ruku. U dva pravca se dešavaju neke političke aktivnosti koje lično koordiniram sa svojim saradnicima, jedan je, naravno, traženje kompromisa i dogovora, a paralelno je drugi - da nikad više nećemo dozvoliti da se dešavanja iz devedesetih godina i agresija na Bosnu i Hercegovinu ponove kao ni politike slične Dodikovim, koje su rezultirale činjenicom da smo izgubili živote stotina hiljada građana BiH.

 

Zar „kompromisi“ nisu nas doveli do aktuelnih blokada?

 

Ovo nisu bili kompromisi. Ovo su bili lični interesi.

 

Tako su, bar, predstavljani u javnosti?

Nisu kompromisi kad idete na pregovore i date Dodiku sve poluge vlasti na nivou države, kad mu date domove naroda, ministarstva koja nije ni tražio, a zauzvrat dobijete poziciju za suprugu, za direktora OSA-e, za ministricu vanjskih poslova. To nisu bili kompromisi. To je bila trgovina od bh. politika za ostvarivanje ličnih interesa. Mi smo spremni na kompromise, a ne na trgovinu. Napravit ćemo operativne planove u slučaju udara na institucije, blokade života i kretranja ljudi,  sigurno ćemo naći načina da na to adekvatno odgovorimo.

 

Izborni zakon paralizira državu BiH. Kada ste izjavili da nije uredu da Bošnjaci biraju hrvatskog člana Predsjedništva, spočitano Vam je da podržavate politiku Dragana Čovića i da ne poznajete u dovoljnoj mjeri Fileov prijedlog, koji, ipak, odgovara HDZ-u. Kako to komentirate?

 

Komentiram tako da ovi što su u čvrstom zagrljaju s Bakirom Izetbegovićem, prije svega mislim na DF i Željka Komšića, komentiraju moje izjave, a ne komentiraju istu izjavu koju je rekao više puta Bakir Izetbegović, Haris Silajdžić, Fahrudin Radončić, na kraju, i što je rekao i reis Kavazović.

Svi su govorili sličnu stvar. DF -sve smeta što radi NiP. Koliko to pogoduje Čoviću? Evo vidimo kako je on vrlo vješto iskoristio činjenicu da Bošnjaci zaista biraju člana Predsjedništva BiH iz reda hrvatskog naroda i dobio sve ono što nije ni sanjao. Taj model je štetan za BiH. Naš pristup se razlikuje, pozdravljamo ideju ukidanja etničkog prefiksa, da se implementira neka opcija slična Fileovom modelu. Naravno, ne slažemo se ni oko domova naroda ni nekih drugih pitanja.

 

Čovićev model je da su u Federaciji dvije izborne jedinice, u jednoj se bira Bošnjak, u drugoj Hrvat, bez Sejdića i Fincija. Da li je prihvatljivo brisanje etničkog prefiksa ako nema stopostotne garancije da u Predsjedništvo mogu „ući“ Dervo Sejdić ili Jakob Finci?

 

Brisanje etničkog prefiksa znači da se na teritoriji cijele BiH može kandidirati i biti biran svaki građanin. To jeste rješavanje presude Sejdić - Finci. I ako oni imaju političku podršku, kao i  svi drugi, mislim i na slučaj Pilav, onda imaju mogućnost da se kandidiraju u oba entiteta.

 

Gospodine Konakoviću, zbog čega mislite da kandidat SDA Bakir Izetbegović nema nikakvu šansu u utrci za člana Predsjedništva? Bakir Izetbegović vjeruje da ima.

 

Znam stanje na terenu. Imam prijatelje u SDA i znam kakvo je stanje u stranci. Pritisnut aferama i ličnim interesima, stižu na naplate sve  fakture kojima je Izetbegović trgovao. Bar četvrtina članova Stranke demokratske akcije čeka da mu se na izborima suprotstavi, drugačije ne mogu i ne smiju. Znam da nema nikakvu šansu, pogotovo ako bude jedan kandidat trojke, to će biti preuvjerljiva, duplo veća pobjeda nego u nekom drugom slučaju. Šanse SDA kandidata u ovom procesu su manje nego što su ikad bile.

 

Hoćete li biti kandidat za člana Predsjedništva, podržan od sarajevske trojke?

 

Da budem iskren, volio bih biti kandidat za člana Predsjedništva BiH.  Međutim, nikada taj lični interes ne bih stavio ispred interesa države BiH, pogotovo ove snage koju ima trojka. Za sada mislim da je bolje da to bude ličnost koja nije stranački potpuno prepoznatljiva. Pred nama je proces, dinamizirat ćemo ga ovih dana. Spreman sam ići i na lokalnu listu, spreman sam ući u kandidaturu onako kako zajedno  procijenimo da je moj doprinos najefikasniji.

 

HDZ i SDA je jaka koalicija bez obzira na izjave lidera. Izetbegović je, kažete, isporučio sve alate Čoviću i Dodiku i danas smo u situaciji da za sve moramo pitati Dodika i Čovića. Ko može i na koji način da otkoči život u BiH?

 

Do novih izbora i novih pregovarača za stolom o budućnosti BiH, od  probosankohercogovačkih politika, takve stvari nije moguće očekivati. Nije realno da SDA napravi strašni zaokret u smislu svojih prioriteta, a trojka i neke druge stranke, sigurno, hoće to uraditi. Mi ćemo sa Čovićem i Dodikom razgovarati tako da u prvi plan stavimo interese države BiH i njenih institucija, a interese svojih porodica ćemo rješavati na drugi način, ne koristeći pozicije. Mislim da je do 2022. godine iluzorno očekivati da ovakva postavka to uradi, u kojoj u domovima naroda mogu raditi šta god hoće i Dragan Čović i Milorad Dodik, zahvaljujući trgovini Izetbegovića i Komšića. Nije realno očekivati. Potvrda ovog o čemu govorim je primjer u Jajcu, dok istovremeno viču da mi štitimo interese HDZ-a. načelnik Edin Hozan  (SDA) držao nam je moralna predavanja, a onda otišao u zagrljaj HDZ-u. Njihova matrica je prepoznata, zato neće pobijediti Izetbegović.

 

Politika je upletena u sve segmente društva, nažalost, i u pravosuđe. Šta je glavni problem u komunikaciji sa Tužiteljstvom Kantona Sarajevo. Glavna tužiteljica Sabina Sarajlija lično Vas, kao zastupnika Skupštine KS, pozvala je da svoja saznanja o bilo čijem kriminalu prijavljujete.

Istovremeno, iz Ureda za borbu protiv korupcije kažu da je otišao veliki broj krivičnih prijava za korupciju, naročito u javnim nabavkama. Imate li povratne informacije iz Tužiteljstva šta se s njima dešava?

 

Imamo. Na temelju tih informacija i kritiziramo argumentima rad Tužiteljstva. Ne dešava se ništa ili se vode procesi u korist onih protiv kojih se vode. Ja sam i kao premijer KS podnosio krivične prijave. Ova zadnja o umiješanosti OSA-e i njenog direktora u neke krupne kriminalne radnje je prijava koju sam potpisao, ali prije mene su je predali policajci kojih se to tiče. Kantonalno Tužiteljstvo je pod potpunim političkim uticajem, slučaj Memić najslikovitije pokazuje šta se tamo dešava. Zaštita nekog, vidjet ćemo koga. Potpuno su izgubili kredibilitet. Mislili smo da će se dolaskom tužiteljice Sabine Sarajlija stanje promijeniti i biti ispravljene greške Dalide Burzić; nažalost, situacija je ista, ako ne i gora.

 

Postoje li pritisci za provjeru diploma, ako postoje, jesu li zaustavili proces? Hoće li neko odgovarati za 57 krivotvorenih diploma u komunalnom sektoru?

 

Nadamo se da hoće. Ne bih se iznenadio da ponekog i procesuiraju, ako vide da nemaju ličnog interesa. To biranje predmeta u kojem će platiti cijenu oni koji nemaju političku zaštitu, pokazuje na koji način funkcionira Tužiteljstvo KS. Iz Ureda za borbu protiv korupcije koji nije organ sa ovlaštenjima, izašlo je više kvalitetnih stvari nego iz Tužiteljstva. Ured ne može procesuirati i privoditi ljude, ali im je servirao priču koju je prosječni tužitelj trebao dovesti do kraja i uhapsiti one koji su se time bavili. Vidimo slabosti Tužiteljstva, ta atrofirana institucija mnogo nam smeta u razvoju društva.

Kako zaustaviti zloupotrebljavanje u privatne interese, bilo stranačke ili druge, pravosudnih institucija. Nikoga nije briga što su građani izgubili povjerenje u njihov rad; sve dok ne bude kazne za visoku korupciju, dok ne bude nedodirljivih, nema ni povjerenja. Kako ukinuti status nedodirljivih?

 

Samo kroz institucije koje se time bave. Kada bismo imali ozbiljno Tužiteljstvo i Sud. To smo prigovarali međunarodnim faktorima koji su puno novca i vremena uložili u reformu pravosudnog sistema, a dobili samo nakaradniji i gori nego što je ikad bio. Rasterećenjem tih institucija od politika koje će se desiti već za godinu dana, dobit ćemo sigurno prostor u kojem će se morati raditi drugačije. Pritisak sa naše strane kad preuzmemo vlast u državi i Federaciji ići će u pravcu da ljudi rade svoj posao i da će biti sankcionirani oni koji ne rade, to je preduslov da institucije počnu funkcionirati. Naravno da su građani izgubili povjerenje u sistem kad vide da u zatvor idu ljudi za tri metra drva, a ne oni bogati političari, počinioci ozbiljnih krivičnih djela.

 

U kojem segmentu je kvalitet života u Kantonu Sarajevo bolji za vrijeme vladavine šestorke, odnosno sad trojke?

 

U nekoliko segmenta se može vidjeti. Nismo ni obećali da će se sa sedam ili osam mjeseci stvari drastično promijeniti. U oblasti borbe protiv korupcije i transparentnosti procesa, to su stvari neuporedive. Ljudi se čude da negdje u BiH može biti registar javnih nabavki, registar zaposlenih, izbor kadrova da se analizira svako krvno zrnce kandidata. Ne možemo reći da se za nekoliko mjeseci mogu probuditi u Sloveniji ili Švicarskoj, ali da mogu osjetiti određene promjene nabolje, to možemo vrlo lako dokazati.

 

Nama se građani svakodnevno javljaju, kažu da je grad Sarajevo nedopustivo prljav i zapušten. Policiju ne možete vidjeti da patrolira pješke, saobraćaj ništa bolji nego u vrijeme vladavine SDA, psi lutalice ponovo na ulicama, u centralnoj zoni prodaje se sve i svašta - od ilegalno uvezenih cigareta do garderobe.

 

To je vrlo lako provjerljivo. Građani imaju opciju - što ranije nisu -  direktnog kontakta sa Ministarstvom komunalne privrede. Problem čistoće grada je relativno riješen, ovaj segment je bolji nego ranije. Naravno, ima stvari na kojima treba dodatno raditi. Stanje sigurnosti je mjerljivo po broju izvršenih krivičnih djela. Vidi se kakvi su efekti rada policije, sad i prije, šta će nam značiti aktivnost koja se provodi, a riječ je o kamerama na uniformama policije. I po temama koje jesu i dalje problematične, vidi se aktivnost resora. Sve su to parametri kao odgovor na kritike građana. Optimističan sam kad je riječ o radu ove Vlade Kantona Sarajevo.

 

Da li su opravdane kritike da nabavka helikoptera ne može biti prioritet u mjerama u vezi sa sigurnošću u KS?

 

Za mene nisu. Ljudski život nema cijenu. Vidjeli ste na primjeru nesreća na planinama u okolini Kantona Sarajevo, na primjeru požara u Hercegovini. Ovisimo o dobroj volji Milorada Dodika da bi se spasio neki život. I najglasniji kritičari našeg plana su utihnuli. Nažalost, primorani smo da radimo ono što bi trebala država BiH.  

 

Intervju na Federalnom radiju