Dodik jaše na talasu proizvodnje vanrednog stanja dok se EU poigrava sa BiH

"Nažalost, uz sav optimizam, moramo konstatirati da je BiH u proteklih 10 godina debelo otišla u minus", istakao je na početku Rezimea Nerzuk Ćurak, doktor političkih znanosti, profesor na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Sarajevu.

"Stanje je zaista gore. Ko tvrdi drugačije morao bi da podastre argumente, ali nažalost mislim da ih može samo izmisliti. Da smo mi država kompetencije, meritokracije, znanja, etičkog imperativa onda bi vrlo komplikovana politička struktura države se u određenoj mjeri lakše transformirala, lakše bi se mijenjala u smjeru izgradnje neke respektabilne političke zajednice u kojoj su građani zadovoljni svojim životom i zbog toga isijavaju jednu odanost prema toj državi. Budući da je ovo država u kojoj je zaista neznanje, nesposobnost kriterij vertikalne promocije mi nažalost imamo korumpiranu državu koja je bogom data za najgore među ljudima. Zato imamo vladavinu kakistokracije, vladavinu najgorih. Naprosto, ovaj sistem kao da je rođen za vladavinu najgorih."

Na pitanje jesu li uopšte moguće politike prijateljstva u našoj državi, odgovara: "Ozbiljni ljudi se trebaju zapitati da li je 26 godina nakon okončanja nasilja da li su konstituirani barem minimalni uvjeti na svim našim stranama za politike prijateljstva. Ne samo u BiH, nego unutar famoznog dejtonskog trougla ili četverougla ako uključimo i Crnu Goru. Upravo zbog ove vladavine korumpiranih nacionalističkih elita uvjeti za politike prijateljstva su minimalni i bez reprodukcije političkih i društvenih uvjeta da se konstituiraju politike prijateljstva one naprosto se neće pojaviti na horizontu. Svaki dan iz naše stvarnosti možemo pokupiti toliko argumenata koji nas uvjeravaju da neodgovorne etnonacionalističke znaju da svoj politički život produžavaju na politikama neprijateljstva. I to odlično rade. Čak toliko da nećemo pogriješiti ako mnoge aspekte toga nazovemo dogovorena doktrina neprijateljstva."

Ćurak kaže da je institucionalni dizajn dejtonske države proklet.

"Mislim na činjenicu da je naprosto država zarobljena, neupravljiva, nehijerarhizirana i u tom smislu proces donošenja odluka gotovo da nikoga ne obavezuje. Naročito u odnosima entiteta, naročito entiteta Republiak Srpska prema Bosni i Hercegovini kao državi, ali sa Federacijom je ista stvar, jer veći državni kapacitet kao da tvore ta dva kvazi državna entiteta, nego sama država BiH. Rekao bih da u takvoj državi, imajući u vidu naslijeđe posljednjeg rata, očekivati konsenzualnu odluku koja je sa stanovišta univerzalne ljudskosti nešto najbolje što se treba desiti jednom društvu, se nažalost pokazalo nemogućim. I onda je visoki predstavnik, a ja njega tretiram kao unutrašnjeg elementa dejtonske države, morao da donese zakon koji je izazvao jednu nevjerovatnu krizu u zemlji. Ali ja mislim da je to jedan od najvažnijih zakona za BiH zato što testira našu ljudskost i stvara minimalne početne inicijalne uvjete da se o najtežim pitanjima, koja ustvari blokiraju izgradnju zajedničkog života u našoj zemlji, postepeno počne razgovarati."

Dodik sjajno poizvodi vanredno stanje

Ističe da je cilj proizvoditi permanentno vanredno stanje, te da Dodik to sjajno radi.

"Vidite da je i gospodin Schmidt u svojim javnim istupima naglasio da je glavno čime će se on baviti u zemlji da se napravi funkcionalna država. Vidite da je to sinhronizirano sa SAD-om čiji izaslanici takođe govore o tome da ono što se može u ovom momentu uraditi da se stvore uvjeti za funkcionalniju državu. Milorad Dodik jedino što ne želi je funkcionalna država i on proizvodi krize da ne bi došlo do proizvodnje uvjeta koji vode ka funkcionalnoj državi. I on to radi sjajno zato što uvijek spušta ljestvicu niže. Čime se sada bave politički akteri? Njegovom blokadom. Ne bavimo se izgradnjom države, ispunjavanjem 14 uvjeta, ne bavimo se onim što jeste funkcionalnost države, nego se bavimo onim što onemogućuje funkcionalnost države. I tako uvijek ostajemo na nivou niže jer je jedini cilj da se ne dovede do funkcionalne države."

Kaže da bi volio kada bi EU uvela sedam dana dejtonske države u EU.

"I da sve zemje EU funkcioniraju sedam dana po principima današnje BiH. Neupravljivost BiH bi bila ista i u drugim državama, ali te druge države, odnosno međunarodna zajednica kažu Bosni i Hercegovini da treba sve sama da riješi, oni su tu da pomognu, da sekundiraju itd. Naravno, najveća odgovornost je na domaćim etnonacionalističkim elitama, ali kada vi konstituirate politički dizajn jedne države koji je naprosto neupravljiv i onda govorite da ta neupravljivost treba sama sobom da funkcionira, imate ono što imamo - 26 godina statične države koja ustvari samo miruje u lažnom kretanju. To je ono što nažalost želi, prije svega, gospodin Dodik i oni koji ovako ili onako stoje iza njega."

Na pitanje da li se EU poigrala sa BiH, Ćurak odgovara: "Da, zaista se poigrava. Ja sam davno napisao da je proces priključenja BiH EU proces priključenja bez priključenja. Odnosno da je to proces u kome će se od BiH tražiti da ispunjava uvjete koji su potrebni za ulazak u EU, a da je taj ulazak daleko svjetlosnim godinama i pitanje je da li će se desiti. To nije loše jer mi treba da ispunimo uvjete potrebne za u EU, ne zbog EU nego da budemo bolje društvo, da budemo jedno institucionalno normativno društvo u kome imamo vladavinu zakona, a ne vladavinu ljudi. Međutim, pitanje je da li EU u koju mi treba da uđemo, hoće li to biti ta dobra, kosmopolitska unija ili će to biti neka nova mreža nacionalističkih kartela koji ne žele ni da vide BiH u svome društvu."

BiH je uvijek u vanrednom stanju

Smatra da je BiH lokalna država u globalnom opticaju.

"Vidite da stvarno jako puno globalnih aktera, na ovaj ili onaj način, su involvirani u bh. krizu, ali budući da smo mi periferija, taj odnos prema periferiji je periferan. I sad perifernost tog odnosa određuje kapacitete BiH da se izgrađuje kao jedno pristojno, demokratsko, pluralno, liberalno društvo. SAD, prije svega zadeverane kineskom globalnom strategijom jedan pojas, jedan put, ustvari su usmjerile svu svoju vitalnu energiju na veliku igru sa Kinom. U tom smislu čak i neki drugi akteri kao Rusija su na nižem registru, a onda možete misliti gdje je BiH. Mi se možemo nadati etičkom imperativu Bidenove administracije koji će na toj nekoj razini, a to nije visoka razina, ali jeste relevantna, negdje pomoći BiH ako BiH pokaže da zaslužuje tu pomoć. BiH će pokazati da zaslužuje tu pomoć ako konačno postigne znalajne rezultate u borbi protiv korupcije, a ja to još uvijek, nažalost, ne mogu da vidim. Ali to bi bili ključni indikatori. Povezanost korupcije i nacionalističkih elita, oni žive u jednoj simbiotičkoj klopci."

Navodi da Dodik jaše na talasu permanentne proizvodnje vanrednog stanja.

"BiH je uvijek u vanrednom stanju. Dok god zaista imamo visokog predstavnik kao suverena mi smo u nekoj vrsti vanrednog stanja. To Dodiku odgovara. Ja mislim da on ne govori istinu sa ovom svojom borbom da ode visoki predstavnik. Njemu odgovara prisustvo visokog predstavnika koji ništa ne može da uradi. Jer to je to vanredno stanje koje blokira izgradnju funkcionalne države. Kad BiH krene da se izgrađuje to je nezaustavljiv proces i mi konačno postajemo država i on to ne želi. To je ta granica u kojoj on ne želi da prestane proizvodnja vanrednog stanja. Jašući na takvom talasu, budući da on ima najveći eros za bavljenje politikom u ovoj zemlji, on opstaje na vlasti. On naprosto, bez obzira i na tu snažnu opoziciju u RS-u, ali opoziciju za republičkosrpska pitanja, on opstaje i nažalost pri tome ima opoziciju koja nije pokazala ništa novo. Dakle, gospodin Dodik i sva politička vlast u RS-u decenijama proizvode lažnu, mitsku, bajkoliku koncepciju entiteta kao države. I onda je narod u to uvjeren. I kada onda Ustavni sud BiH donese jednu, drugu, treću odluku koja pokazuje pravi status RS-a, onda građanstvo biva šokirano."

Ćurak navodi da smo mi zrno prašine u rusko-kineskim geostrateškim interesima, ali da se sve dobro poklopilo.

"Sve su to igre da bi se osnažile s jedne strane njihove pozicije u globalnim geopolitičkim preslagivanjima, a s druge strane postoje razlozi, recimo kad je u pitanju Kina, jednih smušenih vanjskopolitičkih reakcija BiH na neke procese koji su uticali na to da Kina ipak pokaže da ima milijardu i po stanovnika, a aBiH tri miliona. Tako da su neki potezi Kine prema BiH manje uslovljeni nekim geostrateškim razlozima, nego više jednim edukacijskim instrumentarijem."

Ne volim odnos Hrvatske i Srbije prema BiH

O informacijama da EU i SAD imaju spisak domaćih i regionalnih političara koji će biti sankcionisani, kaže: "Daj Bože šćeri da te paša uzme. Takva odluka jeste najavljena od strane američke administracije, ali ja nisam siguran. Američka administracija bi htjela da ima koncenzus oko toga sa EU i nisam siguran da unutar ovakve EU, u kojoj su osnažile desne strukture, se može postići konsenzus o kažnjavanju tih ključnih aktera. Ako se to desi, to će biti od najboljih poteza u posljednjih nekoliko godina."

Kada je riječ o odnosu Hrvatske i Srbije prema BiH kaže da on taj odnos ne voli.

"On nije dobar i nije opravdan. Gospodin Milanović koji je doživio neku nevjerovatnu transformaciju, u ovom momentu je dobro što je on predsjednik. Da je premijer, imajući u vidu njegov temperament, mislim da bi danas BiH i Hrvatska bili u vrlo konfliktnoj situaciji. Što se tiče Srbije, Srbija je remetilački faktor na Balkanu, bojim se reći trajni remetilački faktor na Balkanu, zemlja koja uopšte ne posjeduje unutrašnju snagu da se suoči sa sopstvenim demonima, iako je istovremeno Srbija zemlja u kojoj imate recimo najbolje ljude koji na najodgovorniji, najbolji način govore o tome šta je Srbija napravila Bosni, ali oni su nažalost autsajderi. Dakle, nacionalistička Srbija predvođena opasnim Aleksandrom Vučićem ustvari BiH zaista vidi kao dio famoznog srpskog sveta. U njihovim mislila je to velika Srbija. U političkom realitetu ne. Ali politički realitet je ono što radi gospodin Dodik, ne izgrađivati funkcionalnu državu jer je funkcionalna država kraj svih naših kvazi imperijalnih snova."

 Ističe da je termin probosanske stranke vrlo upitan.

"Probosanske stranke su samo one koje uspijevaju da se nametnu kao relevantni politički akteri u cijeloj BiH i da njihove programe i politike usvajaju građani BiH. Ja ne smatram da je SDA probosanska stranka. Probosanski znači stvoriti uvjete da BiH bude građanska politička zajednica sa zagarantiranim kolektivnim pravima svojih kolektiviteta u onoj mjeri i do onoga doba do kojeg oni žele. Mi imamo samo ekstremističke pozicije. Politika HDZ-a je eklatantni nacionalizam. Kad je u pitanju to famozno legitimno predstavljanje, stvar je rješiva da se politička volja usmjeri u pravom pravcu, a to je simetrični izbori za Predsjedništvo BiH u Parlamentarnoj skupštini."

federalna.ba

Nerzuk Ćurak Rezime