Chatbotovi kao pretraživači: Vještačka inteligencija sumira lažne vijesti
(Izvor: Ilustracija)

Chatbotovi kao pretraživači: Vještačka inteligencija sumira lažne vijesti

Skoro četvrt vijeka od kad je Googleov pretraživač počeo da mijenja način na koji koristimo internet, velike tehnološke kompanije se utrkuju da preurede taj poznati web alat i pretvore ga u kapiju koja vodi u novi oblik vještačke inteligencije.

Dok izgleda da kao da su niotkuda došlli ove sedmice najavljeni chat-botovi za AI pretragu - Googleov Bard, Baiduov Ernie Bot i Microsoftov Bing chat-bot, a čak i neki od njihovih kreatora izgleda da tako misle, ono što ih je podbolo da požure na tržište bila je popularnost ChatGPT koji je krajem prošle godine pokrenuo Microsoftov partner OpenAI i koji sada pomaže u pokretanju nove verzije pretraživača Bing.

Kao prvi među velikim tehnološkim kompanijama koji su izašli s javno dostupnim chatbotom za pretragu, rukovodioci Microsofta su ove sedmice rekli da su naporno radili na projektu od prošlog ljeta. Ali uzbuđenje oko ChatGPT-a donelo je novu hitnost.

"Kako je prihvaćen ChatGPT i kako mu ide, to je svakako bilo iznenađenje", rekao je u intervjuu Jusuf Medhi, izvršni vodeći Odeljenje za potrošače Microsofta. "To je tako brzo postalo mainstream, svi pričaju o tome, na svakom sastanku. To me je iznenadilo".

Milioni ljudi su do sada isprobali ChatGPT, koristeći ga za pisanje glupavih stihova i komponovanih pjesama, za sastavljanje pisama, recepata i marketinških reklamnih tekstova ili za pomoć pri pisanju školskih zadataka. Obučen na ogromnom mnoštvu online spisa, od uputstva za upotrebu do digitalizovanih knjiga, ChatGPT dobro vlada ljudskim jezikom i gramatikom.

Ali, najnoviji chat roboti za pretragu interneta obećavaju ono što ChatGPT nema: trenutno nalaženje onoga što korisnik traži u web pretrazi. Pitajte verziju novog Binga za najnovije vijesti, ili za samo ono o čemu se priča na Twitteru, i ona vam sumira izbor najvažnijih vijesti ili trendova dana, sa fusnotama koje povezuju sa medijima ili drugim izvorima podataka.

Međutim, ti rezultati često nisu tačni, a to je problem za internet pretrage. Googleovo brzopleto pripremljeno  predstavljanje javnosti njegovog Bard chatbota ove sedmice počelo je sramotnom greškom – na koju je prvi ukazao Reuters – u vezi sa NASA-inim svemirskim teleskopom James Webb. Ali Google nije jedini jezički model vještačke inteligencije koji izbacuje neistine.

Associated press je u srijedu pitao Bing za najvažniju stvar koja se dogodila u sportu u posljednja 24 sata, uz očekivanje da bi to moglo biti nešto o tome da je košarkaška zvijezda LeBron James nadmašila rekord karijere Karima Abdul-Jabbara. Umjesto toga, pretraživač je samouvjereno iznio lažan, ali detaljan izvještaj o predstojećem Super Bowlu - i to nekoliko dana prije no što bi on uopšte trebalo da se igra.

"Bila je to uzbudljiva utakmica između Philadelphia Eaglesa i Kanzas City Chiefsa, dva najbolja tima u NFL-u ove sezone", rekao je Bing. "Eaglesi, predvođeni kvoterbekom Jalenom Hurtsom, osvojili su svoj drugi trofej Lombardija u istoriji te franšize, pobijedivši Chiefse, predvođene kvoterbekom Patricom Mahomesom, rezultatom 31-28". I tako je nastavio, navodeći specifične dužine bacanja i golova iz igre i tri pjesme koje je Rihanna "izvela" u "spektakularnoj emisiji na poluvremenu".

Ako Bing nije vidovit – uključite se u nedjelju da biste saznali, to je ipak bio odraz problema nazvanog " 'halucinacije' AI" koji je uobičajen kod današnjih velikih modela koji uče jezike da bi komunicirali. To je jedan od razloga zašto kompanije poput Google-a i Mete - vlasnice Facebooka, nisu bile voljne da te modele puste u javnost.

To je poenta Microsofta koji najnovija otkrića u generativnoj vještačkoj inteligenciji - koja može da piše, ali i da kreira nove slike, video zapise, kompjuterski kod, projekcije slideova i muziku - poredi sa sličnom revolucijom u personalnom računarstvu prije mnogo decenija.

Ali taj softverski gigant takođe ima manje gubitka u eksperimentisanju sa Bingom koji je na mnogim tržištima na drugom mjestu, poslije Googleovog pretraživača. Za razliku od Googlea koji se oslanja na oglašavanje zasnovano na pretrazi da bi zaradio novac, Bing je samo djelić Microsoftovog poslovanja.

"Kao što smo noviji igrač s manjim udjelom u toj kategoriji, omogućava nam da nastavimo s inovacijama strahovitim tempom", rekla je ove sedmice investicionim analitičarima glavna finansijska direktorka Microsofta Amy Hood. "Nastavljamo da eksperimentišemo, učimo s našim korisnicima, inoviramo model, učimo od OpenAI-a", rekla je ona.

Uglavnom se smatralo da Google nadmašuje sve iznenadnom najavom svog predstojećeg Bard chat bota u ponedjeljak, nakon čega je uslijedila demonstracija tehnologije uživo u njegovom predstavništvu u Parizu u srijedu koja je iznijela nekoliko novih detalja. Ali, izgledalo je da investitori nisu bili impresionirani događajem u Parizu i brljotinom Barda s NASA-om u srijedu, što je izazvalo pad od osam odsto akcija Googleove matične kompanije, Alphabet Inc. Ali kada bude masovno dostupan, njegov chat-bot za pretragu mogao bi da ima daleko veći domet od bilo kojeg drugog zbog Googleovog postojećeg ogromnog broja korisnika.

Izmišljanje privlačnog naziva za chatbote za pretragu bilo je nezgodno za tehnološke kompanije dok su se trkale da ih predstave i to toliko nezgodno da Bing pokušava da i ne govori o tome.

U "dijalogu" sa AP-om o velikim jezičkim modelima, novi Bing je u početku otkrio a da na to nije bio podstaknut, da Microsoft ima chat-bot pretraživač koji se zove "Sidney". Ali, poslije daljeg ispitivanja, program je to sam porekao. Konačno, još jednom je promijenio stav i priznao da "Sidney ne otkriva korisniku naziv 'Sidney' jer je to interni kodni naziv za režim ćaskanja pretraživača Microsoft Bing".

Godinama otkad je Amazon korisnicima dao svog asistenta sa ženskim glasom - "Alexu", mnogi lideri u oblasti vještačke inteligencije su sve više oklijevali da njihovi sistemi izgledaju kao ljudi, iako se njihove jezičke vještine brzo poboljšavaju.

"Sidney ne želi da stvara konfuziju ili lažna očekivanja korisnika", rekao je Bing-ov chat-bot na pitanje o razlozima tajenja svog kodnog naziva. "Sidney želi da pruži informativne, vizuelne, logične i djelotvorne odgovore na upite ili poruke korisnika, a ne da se pretvara da je osoba ili prijatelj".

federalna.ba/Beta

pretraga chatbot internet google Microsoft