Prenos ceremonije dodjele Oscara se od 2029. seli na YouTube
U potezu koji će sigurno izazvati šok u Hollywoodu, Američka akademija filmskih umjetnosti i nauka potpisala je višegodišnji ugovor koji će YouTube-u dati ekskluzivna globalna prava za prenos Oscara, počevši od 2029. godine sa 101. ceremonijom i traje do 2033. ABC, na kojem je najveća noć filmske industrije emitovana decenijama, zadržava prava na prijenos do 2028. godine.
Dostupnost prenosa i globalni domet
Oscari, uključujući pokrivanje crvenog tepiha, sadržaje iza kulisa i Governors Ball, biće dostupni uživo i besplatno na YouTube-u gledaocima širom svijeta, kao i pretplatnicima YouTube TV-a u Sjedinjenim Državama. Prema izvorima upoznatim sa situacijom, tokom prenosa Oscara na YouTube-u i dalje će biti reklama. Kreatori ovog dogovora izrazili su nadu da će prelazak na YouTube pomoći da Oscari postanu pristupačniji „rastućoj globalnoj publici Akademije putem funkcija poput titlova i audio zapisa dostupnih na više jezika“.
Izjave Akademije i YouTube-a
„Oduševljeni smo što ulazimo u višestruku globalnu saradnju s YouTube-om kako bi oni postali budući dom Oscara i naših cjelogodišnjih programa Akademije“, rekli su u zajedničkoj izjavi izvršni direktor Američke akademije filmskih umjetnosti i nauka Bill Kramer i predsjednica Akademije Lynette Howell Taylor. „Akademija je međunarodna organizacija, a ovo partnerstvo će nam omogućiti da proširimo pristup radu Akademije na što veću globalnu publiku — što će biti korisno za članove Akademije i filmsku zajednicu. Ova saradnja će iskoristiti ogroman doseg YouTube-a i unijeti inovativne mogućnosti za angažman u program Oscara i druge programe Akademije, uz poštovanje našeg naslijeđa. Bićemo u mogućnosti da proslavimo kinematografiju, inspirišemo nove generacije filmskih stvaralaca i omogućimo pristup našoj filmskoj historiji na neviđenoj globalnoj razini.“
„Oscari su jedna od naših ključnih kulturnih institucija, koja slavi izvrsnost u pripovijedanju i umjetnosti“, rekao je izvršni direktor YouTube-a Neal Mohan. „Partnerstvo s Akademijom kako bismo ovu proslavu umjetnosti i zabave približili gledaocima širom svijeta, inspiriše novu generaciju kreativaca i ljubitelja filma, istovremeno ostajući vjerno bogatoj tradiciji Oscara.“
Potraga za novim ugovorom i konkurencija
Akademija je većinu 2025. godine tražila novi ugovor o licenciranju prenosa. Tokom ljeta, nekoliko očekivanih i neobičnih ponuđača, uključujući NBCUniversal i Netflix, pojavilo se kao potencijalni kandidati.
Insajderi vjeruju da je YouTube platio više devetorocifren iznos za prenos ceremonije Oscara, nadmašivši ponude visokih osam cifara od Disney/ABC i NBCUniversal. Prema posljednjem ugovoru, Disney je plaćao oko 100 miliona dolara godišnje za Oscare — ali zbog pada gledanosti ovog programa, navodno su Disney/ABC željeli potrošiti manje na licencne naknade.
Insajderi kažu da su Disneyjevi izvršni direktori bili iznenađeni kada su saznali da je YouTube, kao isključivo streaming platforma, a ne kombinacija linearne i streaming televizije, pobijedio u nadmetanju. Bilo je očekivanja da bi NBC Universal mogao dobiti prava, ali insajderi nisu očekivali da će Oscari završiti na YouTube-u.
Zašto iznenađenja o izboru YouTube-a
Razlozi su u tome što YouTube nema produkcijsku infrastrukturu poput onih koje su čak i streaming platforme poput Netflix-a i Amazon-a izgradile za proizvodnju live događaja. Naravno, YouTube će imati tri godine da sastavi tim koji će producirati emisiju. Ali također je moguće da je Akademija odabrala YouTube upravo zato što platforma može preuzeti kompletnu produkciju Oscara.
Sloboda u trajanju i formatu emisije
Nije tajna da su Američka akademija filmskih umjetnosti i nauka i Disney/ABC povremeno imali nesuglasice oko najboljeg načina prenosa Oscara, uključujući dužinu emisije, koje nagrade dodijeliti i ko bi trebao biti domaćin. Sada, na streaming platformi bez vremenskih ograničenja, Oscari mogu trajati koliko god Akademija želi, i vjerovatno ima slobodu da radi što god želi s prijenosom.
„Mogu raditi šta god žele“, kaže jedan insajder. „Možete imati šest sati dugih Oscara koje vodi MrBeast.“
Otvorena pitanja i međunarodni ugovori
Nekoliko pitanja ostaje nerazjašnjeno — uključujući šta će biti s međunarodnim ugovorima Akademije za distribuciju Oscara, koji su predstavljali dodatne prihode od licence i reklama pored dogovora s Disney/ABC. Birajući YouTube, da li nova licencna naknada nadoknađuje ono što je Akademija zarađivala globalno?
Također, nije jasno kako će se mjeriti gledanost na YouTube-u, s obzirom na to da neće postojati isti izvještaj kao kod linearne televizije. Postavlja se i pitanje pažnje YouTube gledalaca — iako su video zapisi tokom godina postajali duži, postoji rizik da publika izgubi pažnju i ode na druge sadržaje unutar platforme.
Pad gledanosti na televiziji
Istovremeno, Oscari na mrežnoj televiziji više ne postižu gledanost kao nekada. Čak ni zloglasni incident iz 2022. kada je Will Smith udario Chrisa Rocka nije podigao gledanost iznad prosjeka od 16,6 miliona gledalaca — što je druga najniža godišnja brojka ikada, nakon Oscara iz 2021. pogođenih pandemijom. Gledanost ove godine od 18,1 miliona, iako impresivna u kontekstu nedavne historije emisije i opadanja gledanosti linearne televizije, blijedi u usporedbi s ranijim vremenima. Najgledaniji Oscari ikada održani su 1998. godine i privukli su 57 miliona gledalaca, jednostavno zato što je Amerika obožavala Titanic.
Uticaj gubitka prava za Disney/ABC
Za izvršne direktore Disney/ABC, gubitak Oscara u korist YouTube-a ne boli toliko koliko bi bio slučaj da je emisijas ceremonije prenosa završila kod direktnog konkurenta poput NBCUniversal-a. Live TV i dalje ostaje prioritet za Disney/ABC, koji je upravo preuzeo Grammy nagrade od CBS-a, a kompanija ističe da će 2027. imati Super Bowl, Oscare i Grammy sve u jednoj godini.
„ABC je bio ponosni dom Oscara više od pola stoljeća“, rekla je kompanija u izjavi. „Radujemo se sljedeća tri prenosa, uključujući proslavu stogodišnjice emisije 2028. godine, i želimo Akademiji filmskih umjetnosti i nauka kontinuirani uspjeh.“
Pitanja o budućnosti Oscara na YouTube-u
Međutim, vijest je ostavila mnoge zbunjene u pogledu toga što ovo znači za ovu prestižnu nagradu, posebno nakon što proslavi svoju 100. godišnjicu 2028. godine. Hoće li ceremonija imati isti utjecaj na streaming platformi poznatoj više po sadržajima kreatora nego po holivudskim filmskim programima?
Ovaj potez dolazi u izazovno vrijeme za filmsku industriju uopće, a pitanje je i kako će se filmovi distribuirati i konzumirati početkom naredne decenije. S obzirom na neizvjesnu budućnost Warner Bros. i njihovih kina, te na kontinuiranu raspravu o kino prozorima, šta će „Oscar film“ značiti kada YouTube preuzme ovu nagradu?
Prednosti YouTube-a za veliki događaj
S druge strane, neki ističu da je upravo to razlog zašto ima smisla premjestiti emisiju na YouTube — već najgledaniju streaming platformu. YouTube će vjerojatno do tada biti još dominantniji, i pravo mjesto za privlačenje gledalaca za veliki događaj poput Oscara.
Premještanje Oscara s ABC-a na YouTube podsjeća na druge paradigmatične promjene u industriji, uključujući situaciju kada je Fox 1994. godine dobio prava na NFL bez ikakve sportske infrastrukture. Fox je brzo izgradio Fox Sports, čime je mreža postala značajna. YouTube je već bio prepoznat, ali vijest o Oscarima šalje još jasniji signal da su sila s kojom se mora računati.
federalna.ba/variety.com