Burna rasprava : da li nastanak Sarajeva treba vezati za jednu historijsku epohu?
Gradsko vijeće Grada Sarajeva, koje će uskoro biti zamijenjeno novoizabranim vijećnicima u skladu s rezultatima lokalnih izbora, u okviru sjednice 19. februara razmatrat će, između ostalog, Prijedlog odluke o obilježavanju osnivanja ovog grada. U javnosti se ne samo prethodnih dana već i nekoliko godina ranije periodično nameće ideja da je Sarajevo osnovano 1. februara 1462. godine te da bi to i trebao biti Dan grada. O toj ideji mišljenja su veoma podijeljena, posebno što su među inicijatorima uključeni značajni historičari, naučnici, javne ličnosti i građani, ali ista je slika i kod inicijatora peticije koji žele spriječiti spomenuto.
Više od 130 građana, među kojima su istaknuti historičari i ugledni članovi akademske zajednice, podržava prijedlog da se 1. februar ustanovi i obilježava kao Dan osnivanja Sarajeva. Ideja je pokrenuta nekoliko godina ranije i pretočena u Nacrt odluke o obilježavanju osnivanja Sarajeva, koji je podržalo Gradsko vijeće u mandatu bivšeg gradonačelnika SDA Abdulaha Skake. To je potvrdio aktuelni predsjedavajući Gradskog vijeća iz Naroda i pravde Jasmin Ademović, koji je uvrstio u dnevni red tačku prijedlog odluke o obilježavanju osnivanja ovog grada.
„Ova cijela priča pokrenuta je od grupe građana, u saradnji s Udruženjem Isa-beg Ishaković, koje je ujedno udruženje od interesa za Sarajevo. I ovo je inicijativa koja se dugo vrti u Sarajevu i nije nešto novo.“
Naime, prije nekoliko godina urađen je i elaborat u kojem su učestvovali historičari izdvajajući potrebu da se 1. februar uvede kao Dan osnivanja Sarajeva. Profesori Aladin Husić i Sedad Bešlija:
„Suština historijskog uporišta jeste u jednom pisanom dokumentu koji je donesen u institucijama vlasti, koji je legaliziran, koji je produkt pravnog sistema. Šesti april prihvaćen je kao Dan Sarajeva i to je nesporno. To ostaje, to niko ne dovodi u pitanje. Zašto je problem imenovati, čak ako je i nešto postojalo ranije, ali je legalizirano, verificirano, dakle jednim pravnim aktom uvrstiti u kalendar grada? Historiografija je u posljednjih stotinjak godina dala odgovor na pitanje osnivanja Sarajeva. Jasno je da prije 1462. godine možemo govoriti o naseljima, selima, seoskim trgovima, ali u smislu urbanizacije, u smislu pravnog statusa grada kao Grada Sarajeva ne može se govoriti prije 1462.“
Ovim stajalištima ne vodi se historičar profesor Husnija Kamberović i naglašava kako je Sarajevo, odnosno grad postojao i mnogo ranije u periodu rimske kulture:
„Mislim da 1. februara nije nikakav rođendan Sarajeva. Prvi februar samo je jedan od mogućih datuma kada je legalizirana vakufnama Isa-bega Ishakovića, a ta je vakufnama inače datirana mjesecom, prema tome taj datum može biti bilo koji između 1. februara i 3. marta.“
Dopredsjedavajuća u Gradskom vijeću Grada Sarajeva iz Naše stranke Mirela Džehverović reagirajući na cjelokupnu situaciju ističe kako u periodu obilježavanja 80. godišnjice antifašizma pokušaji uvođenja novog dana glavnog grada Bosne i Hercegovine još više vode polariziranju društva i građana. Također, naglašava kako pri donošenju stručnog elaborata prije nekoliko godina nije obavljena javna rasprava.
„Kada se radio ovaj elaborat, nije bila uključena šira zajednica, odnosno nisu bili uključeni profesori koji se bave različitim vremenskim periodima, a ne samo srednjovjekovnim periodom. Mi ne možemo Grad Sarajevo isključiti ili uključiti u određene vremenske zone kada nama to odgovara. Mi postojimo od prije 5000 godina neolitskog perioda, kada se prvi put oformio Butmir...“
Postavlja se pitanje zašto, čija je potreba isticati osmanski nad historijskim periodima Austrougarske, Rimskog doba ili drugih perioda u historiji. Da li je to danas potreba građana uvoditi novi datum za Grad Sarajevo ili je ponovo riječ o ličnim interesima ili traženju identiteta kojim bi se ostvarila stara-nova slika Sarajeva? Zapravo, da li je važnija bošnjačka intelektualna dimenzija ili novija antifašistička, koja je gradila, stvarala i otvarala današnje Sarajevo? O tome bi trebali odlučiti gradski vijećnici tik pred okončanje mandata, a to je političko Sarajevo.