videoprilog Merime Beširović (Dnevnik 2)

Budžete kreiraju i projekte planiraju novcem koji nemaju

Ono što sigurno ne piše u non paperu Milorada Dodika je ekonomska situacija u entitetu Republika Srpska i enormno zaduživanje, jer da je stanje drugačije, ne bi penzionerima i demobilisanim borcima, iz kreditnih sredstava, dijelio pomoć.

Kreatori nestabilnosti umjesto privlačenja investitora kreću u nepovoljna zaduženja. Entitetske vlade pune ambicija, pa budžete kreiraju i projekte planiraju novcem koji nemaju. Primjer je Republika Srpska i ništa manje lošiji - Federacija.

Kreditni aranžman od 1,4 milijarde sa MMF-om žrtvovan je zarad sujete političkih lidera iz RS-a i straha od većih ovlaštenja države. Iako je MMF predložio da se krene u nove pregovore i aranžmane, nisu odustali od postavljanja uvjeta za dobijanje kredita.

"Za svaki novi program će biti neophodno da uključi ključne reforme s ciljem jačanja jedinstvenog ekonomskog prostora, unapređenja upravljanja te izgradnje otpornije i inkluzivnije ekonomije za svijet nakon pandemije. Mi ćemo nastaviti da ispitujemo da li su vlasti opredijeljene za takve reforme”, stav je MMF-a.

Entiteti u BiH, naročito RS, na reforme i uvjete MMF-a nisu spremni, iako u budžetima planiraju novac koji nemaju. Nakon što je šansa za tranšu sa MMF-om propala, RS je budžet zatvorio zaduženjem od gotovo 600 miliona maraka na Londonskoj berzi. Šta je garancija, nije poznato, a i kupac je nepoznat. I sve, kažu, po zakonu.

“Najveći broj kupaca je sa prostora Evrope i Amerike. Ti ljudi znaju svoj posao i oni to gledaju bez politike, kako će i na koji način zaraditi”, navodi premijer RS-a Radovan Višković.

I ovo je za Viškovića historijski uspjeh RS-a. Za stručnjake ekonomski sunovrat, sa kamatnom stopom od skoro 5 posto. A koliko je dobar potez i ekonomski opravdan, govori činjenica da Viškovićev stranački kolega, a državni premijer Zoran Tegeltija, ipak, zagovara aranžman i sa MMF-om: “Zagovaram aranžman sa MMF-om ne samo zbog novca već zbog politika, mnogih njihovih iskustava u vođenju. Saradnja s njima pokazala se kao uspješna, s njima smo radili reformu bankarskog sektora.

Nakon zaduženja, slijedi rebalans budžeta na entitetskim nivoima, prognozira struka. Napominje da je kamatna stopa po kojoj se RS zadužila viša nego u drugim zemljama regije.

“Sada, kada imamo probleme s ovim aranžmanom, prije svega zbog pregovaračke pozicije entiteta RS, koja je sada čvršća shodno zaduženju na Londonskoj berzi, vjerovatno je da ćemo imati određene budžetske nestabilnosti, prije svega na nivou FBiH, a zatim na nivou kantona”, objašnjava ekonomski analitičar Admir Čavalić.

Uzročno-posljedično, prema alternativnim izvorima kreditiranja okrenula se i Federacija. Računali su na više od 800 miliona maraka od MMF-a za zatvaranje budžeta. Plan se izjalovio, pa su se za punjenje budžetskog deficita okrenuli Sarajevskoj berzi i prodaji obveznica. No, s kamatnom stopom nešto višom od 1 posto i mnogo manjem iznosu - tek 30 miliona maraka.

“Izvršenje budžeta neće biti ugroženo posudbom koju je učinila RS na Londonskoj berzi bez obzira na to što bi to moglo dovesti u pitanje izvršenje programa MMF-a čija sredstva su ukalkulisana u budžet Federacije”, kaže savjetnik premijera FBiH Zlatko Hurtić.

RS će radije dati 140 miliona maraka više na kamate nego ovlaštenja državi za reforme, koje uključuju i registar računa fizičkog lica na državnom nivou, a koji bi uveliko onemogućio pranje novca. Sad je upitno da li je do straha od ovlaštenja države ili, pak, straha od razotrkivanja kanala pranja novca? Jer svima je jasno da je BiH osuđena na MMF i reforme koje vode ka EU.

federalna.ba

kredit MMF