Briše se šest indikatora iz Pravilnika o neprihvatljivim ponašanjima učenika u Kantonu Sarajevo
Briše se šest indikatora iz pravilnika o neprihvatljivim ponašanjima učenika u Kantonu Sarajevo - sve po nalogu Agencije za zaštitu ličnih podataka Bosne i Hercegovine. Moglo bi se reći kako je reakcija Agencije bila sasvim očekivana, s obzirom na to da su već sredinom prošle godine jasno istakli kako istoimeni pravilnik nije trebao biti objavljen, niti prihvaćen u okviru lokalnoga obrazovanja.
Ko sve može biti „prihvatljiv“ za obrazovni sistem? Zakon o odgoju i obrazovnju donesen u julu prošle godine naložio je novi adaptirani pravilnik po kojim se uvodi praćenje učenika s ciljem ostvarivanja sigurnog školskog okruženja. Mjesecima kasnije Pravilnik ostaje na snazi, ali se po nalogu Angencije za zaštitu ličnih podataka iz Pravlilnika od 77 stavki briše šest. Time se osnovnim i srednjim školama zabranjuje bila kakva obrada podatka koja otkriva zdravstveno stanje učenika.
„Navedeno znači da nastavno osoblje ima i dalje sva prava i obaveze postupanja u skladu sa zakonom o odgoju i obrazovanju. Međutim, nije dozvoljeno formiranje posebnih evidencija koje uključuju obradu podataka o zdravstvenom stanju učenika na način koji to ne propisuje Zakon o odgoju i obrazovanju i također nije dozvoljeno formiranje posebnih evidencija kojima će se nadzirati privatnost učenika na društvenim mrežama“, navode iz Agencije za zaštitu ličnih podataka BiH.
Prosvjetni radnici također u školama neće moći voditi evidenciju o učenicima koji pokazuju znakove samopovrjeđivanja niti o učenicima kod kojh su uočeni tikovi ili nekontrolisane motoričke rekacije. Ako je, s druge strane, vjerovati žalbi nadležnog ministarstva - nalog Agencije nije opravdavajući, pa se postavlja pitanje: Pri procjeni ovakvih oblika ponašanja – da li uistinu postoji ozbiljna opasnost ili je riječ o akciji za opšte dobro?
„Kada bi Ministarstvo prihvatilo odredbe navedenog Rješenja, došlo bi do grubog kršenja dječijih prava, principa najboljeg interesa djeteta zagarantovanog UN-ovom Konvencijom o dječijim pravima, te bi došlo do potpune diskriminacije djece/učenika i razvrstavanja djece, te bi u konkretnom slučaju određenom broju djece/učenika u stanju potrebe bilo moguće osigurati podršku, a drugoj djeci/učenicima ne. Na osnovu kojeg pravnog akta ovo Ministarstvo može praviti diskriminaciju djece i razvrstavati dječje potrebe?“, pitaju iz Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS-a.
Ali, ipak, etiketiranje i pravljenje svojervsnog dosjea učenika ne odaje dojam da je suštinska namjera Pravilnika dobra. Stoga možemo postaviti pitanje: Skida li se odgovornost sa kreatora obrazovnih politika koji bi beskompromisno trebali osigurati da škola bude mjesto u kojem ne bi trebala da vlada hijerarhijska stega i u kojoj strah nije temeljno osjećanje koje se treba proizvoditi?
„Ova obrazovna vlast u Kantonu Sarajevo ne vjeruje nastavnicima. Zapravo, u startu izražava sumnju da će nešto propustiti i da neće uraditi i kad gradite takvu vrstu povjerenja ili, ako hoćete, ponižavanja onoga što nastavnici, pedagozi i psiholozi rade unutar škola, onda stvarate tenziju između ljudi koji rade u učionici sa djecom i onih koji donose odluke“, upozorava Namir Ibrahimović, član Centra za obrazovne inicijative Step By Step.
Agencija je ujedno spomenutu žalbu Ministarstva okarakterisala kao neosnovanom, te dodatno zatražila da škole unište eventualno prikupljene podatke. I dok se žalbama lome koplja o adekvatnosti tretiranja ovakve teme, ne treba zaboraviti da je oduvijek primarna obaveza nastavnog osoblja bila u službi neometanog i uspješnog dječijeg obrazovanja. Zašto se ovakvim incijativama taj sistem kontinuirano ugrožava?
federalna.ba