videoprilog Aldijane Guhdija (Dnevnik 2)

Božinović: 'Car Edip' je precizno, brutalno čitanje klasike i lijepo na jedan bolan način

Za svaki teatar, pa i Narodno pozorište Sarajevo, izazov je kad se na scenu postavlja dramski klasični tekst. Nismo u prilici da često gledamo na našim pozornicama antičke grčke tragedije i sigurno da je to i jedan svojevrsni test umjetničkog anasambla, drame Narodnog pozorišta - kazao je danas na najavnoj pres konfrenciji direktor Narodnog pozorišta Sarajevo Dino Mustafić povodom sutrašnje premijere predstave “Car Edip“ u adaptaciji, režiji i scenografiji Diega de Brea.

Mustafić je istaknuo da je ovaj naslov dogovoren već ranije u doba njegovog prethodnika , te da u vremenu koje danas živimo ne treba nešto posebno objašnjavati smisao postavljanja ovog komada.

- Uvijek u nekim teškim, prelomnim trenucima, u epohama koje su neizvjesne, koje donese budućnost s velim iščekivanjima,vkada postavljamo pitanja o vremenu u kojem živimo, vraćamo se klasici - naveo je Mustafić.

Umjetnička direktorica Drame Narodnog pozorišta Vedrana Božinović podvlači da je "Edip" univerznlna priča koju svi znaju, ali da pozorište nije tu da glumci sa scene lijepo govore rečenice klasika.

- Pozorište je tu da bude oštro, precizno kao skalpel kojim secira pojedince, društvo. Da preispituje opšte vrijednosti i postavlja pitanja...Tako se pričaju sve priče u pozorištu, barem u dobrom pozorištu - smatra Božinović.

Ona je istakla da je “Car Edip” Narodnog pozorišta upravo takva predstava, koja koncepcijski, vizualno, režijski, glumački radi sve to i na koju su izuzetno ponosni. Reditelj predstave Diego de Brea, kako je kazala Božinović, nije onaj koji aranžira glumce na sceni.

- On nije postavljač teksta, nego postavljač pitanja, odnosno tragač za trajnim pitanjima. I on gura i glumce i publiku izvan zone ugodnosti, jer samo tamo se dešava prava umjetnost i samo tako imamo pozorište koje nas se tiče. “Car Edip” nas se tiče. On govori o nama, o vremenu i prostoru koje živimo, ne samo zato jer je to bezvremenski tekst, nego zato i jer je tako postavljeno na scenu - kao savremeno čitanje kasike, precizno, oštro, brutalno i u svemu tome lijepo na jedan bolan način - istakla je Božinović.

Nije želila govoriti o teškoćama u kojima je nastajala predstava, jer svako dobro pozorište živi u okolnostima u kojima živi društvo u kojem nastaje.

- Ne želim da pamtim ovu predstavu po dramatičnim obrtima i pandemiji. Želim da je pamtimo po tome što na sceni od šest glumaca koji igraju u predstavi četiri glumca imaju ispod 35 godina - istakla je Božinović, dodavši da je Narodno pozorište tokom priprema za predstavu raspisalo otvoreni poziv za nezaposlene glumce do 35 godina.

Reditelj predstave Diego de Brea mišljenja je da je potrebno ne raditi stvari zbog kompromisa već otvarati nove puteve.

On je kazao da grčka tragedija traži otvaranje, da je pitanje rada na njoj kako natjerati glumca da se otvori, da uđe u tu laž,u to što je sakriveno, frustrirano.

- Znači pitanje je kako doći do toga - do pročišćenja, katarze u ovom svijetu, kako pričati istinu, kako biti odgovoran, svjestan - usvrdio je reditelj Diego de Brea.

On smatra da je problem što se kreativnost mijenja za sigrnost, što je sigurnost postala najveća kvaliteta.

​_- Ali tamo gdje nema opasnosti ne možemo da se razvijamo, Tamo gdje nema opasnosti ne možemo postići ono što je najbolje, što je najistinitije u nama. Zbog toga moji rediteljski procesi više izgledaju kao neki put kako dovesti čovjeka do istine - podvukao je, dodavši da jedino što ga zanima je istina, te da ga kod glumca zanima kako ga dovesti do toga da ispituje svoja rubna stanja.

U predstavi “Car Edip” glume Dino Bajrović, Mediha Musliović, Damir Čobo, Izudin Bajrović, Damir Mašić i Emir Fejzić. Predstava je rađena u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo i Scene MESS.

Premijera predstave je zakazana za 14. januar,a prva repriza za 15. januar.

Reditelj predstave Diego de Brea, (Ljubljana, 1969) diplomirao je režiju 1999. godine na Akademiji za teatar, radio, film i televiziju u Ljubljani, u klasi profesora Dušana Mlakara i Kristijana Mucka. Pažnju javnosti je privukao diplomskom predstavom "Svjetlost koja se rađa", za koju je nagrađen univerzitetskom Prešernovom nagradom i Međunarodnom studentskom nagradom na pozorišnom festivalu studentskih produkcija u Brnu.

Više puta je nagrađivan: Pozorišna nagrada Zlatna ptica (2002); Specijalna nagrada Borštnikovih susreta 2002. za predstavu Dvoboj; Nagrada za estetski doživljaj ‐ Borštnikovi susreti 2005. za predstave Kraljica Margot i Edvard II. Predstava “Kad sam bio mrtav” nagrađena je na Festivalu komedije u Celju, Festivalu MESS u Sarajevu, Pozorišnom festivalu u Užicu i Pozorišnom festivalu Purgatorije u Crnoj Gori.

Režirao je i predstave “Veronika Deseniška”; “Sablazan u dolini Šentflorijanskoj”; “Sumrak bogova”; “Julije Cezar”; “Čikago”, "Dom Bernarde Albe”, ”Romeo i Julija”, “ Ženidba; “Žene na ivici nervnog sloma”,” Kralj Lear” i druge...

federalna.ba/Fena

Narodno pozorište Sarajevo Edip
Sarajevo performans Together Narodno pozorište Sarajevo art festival ZVRK Jasmina Prolić
0 26.06.2022 19:17
kosa Narodno pozorište Sarajevo
0 24.06.2022 22:15
Narodno pozorište Sarajevo NPS Bijela tabija
0 24.06.2022 20:29
Superar Narodno pozorište Sarajevo
0 17.06.2022 21:05
Superar Hor Bečkih dječaka Narodno pozorište Sarajevo
0 16.06.2022 21:30
Bordel Eden Narodno pozorište Sarajevo
0 08.06.2022 13:09