Bašović: Važno je spriječiti i odlazak ljudi iz pozorišta i odlazak iz BiH
Bh. teatar govori o našem potencijalu i talentu, ali i nedostatku strategije, kazao je za Dnevnik 2 Almir Bašović, univerzitetski profesor i dramski pisac. Repertoarske politike bi morale raditi ono što bi trebala raditi politika – spriječiti odlazak ljudi iz pozorišta jednako je važno kao spriječiti odlazak ljudi iz BiH, poručuje Bašović.
Bašović je govorio i o svom dramskom tekstu “Kreketanje”, prema kojem je Aleš Kurt napravio predstavu: “Taj komad je imao čudnu sudbinu. Pozorište živi od konteksta. Kada je Kurt radio s glumačkim ansamblom u Tuzli, bili smo usred pandemije i kao da su radili posljednju predstavu. I po tome je pozorište najpoštenija umjetnost jer energija koja se uloži u predstavu - uvijek se vrati, bilo da se radi o publici ili kritici”.
Pozorište je uvijek bilo vezano za neku vrstu krize, podsjeća Bašović. Ono i nastaje tamo gdje ima potencijalna kriza, tako da današnje stanje govori o tome kako ljudi doživljajvaju susret – mi smo u pandemiji naučili koliko je čovjek biće susreta, istakao je Bašović.
Što se stanja u pozorištu tiče, Bašović naglašava kako se mora spomenuti “višak historije” – zadnjih stotinjak godina je naše društvo doživljavalo strašne potrese i nikako ne možemo da dođemo do kritične mase ljudi iz građanske klase koja od 19. vijeka čini pozorišnu publiku.
Bašović je govorio i o radnom statusu glumaca. Za primjer je naveo NPS-ovu predstavu po djelu Franza Kafke “Umjetnik u gladovanju”, gdje je nekoliko nezaposlenih glumaca napravilo duhovit komentar na vlastitu egzistencijalnu situaciju – i to je jedan od načina, kaže. Nezavisne trupe u SFRJ bile su korektiv državnim pozorištima – nije bila rijetkost da predstava koju naprave nezaposleni glumci završi na repertoaru. Film treba budžet, pozorište ne treba, ustvrdio je Bašović.
Domaćih dramskih tekstova nema i to je naš standardni problem, tvrdi Bašović: “Ne razumijem naše repertoarske politike, treba pogledati u susjedne kulture i uvjeriti se u važnost domaćeg dramskog teksta”.
Evropska kultura kritiku dobija u trenutku kada je sigurna u vlastite vrijednosti – dok ne budemo imali neke vijednosti u našem društvu, teško da ćemo imati i kritiku, navodi Bašović.
Budućnost bh. teatra postoji – kaže na kraju Bašović. Tome su potvrda, svjedoči on, redovi za karte za jednu dječiju predstavu: “Nadam se da će za 10-15 godina oni postati stalni gosti pozorišta.
federalna.ba