Australija i medijska revolucija

Marketinško tržište je s razvojem društvenih mreža bilo primorano da značajno ojača granu digitalnog marketinga. Odjednom je dobar dio budžeta preusmjeren na internet promociju, nauštrb tradicionalnih medija. Istovremeno, tradicionalni mediji su na društvenim mrežama vidjeli svoju šansu u dijeljenju vijesti preko svojih naloga. To je dovelo da danas preko 80 posto saobraćaja na portalima i web sajtovima svih medija stiže preko Facebooka i Googla. Čini se da je u toj situaciji svima dobro, no australijske vlasti odlučile su se pozabaviti autorskim pravima svojim medijskih kuća i naplatiti društvenim platformama dijeljenje njihovih vijesti.

Australijske vlasti, kako stvari stoje, započinju pravu revoluciju za medijski sektor, ne samo na domaćem terenu nego i u svijetu. Facebook se nakon 17. rođendana suočio sa zahtjevom da australijskim medijima plati svaki link sa autorskim sadržajem koji se podijeli na ovoj platformi. Radi jasnije slike tog troška za najpopularniju društvenu mrežu na svijetu, Facebook je do sada podijelio više od 5 milijardi linkova prema australijskim medijima, čija se vrijednost procjenjuje na 261 milijardu eura. Iza cijele ove priče stoje vlasti Australije koje obavezujućim kodeksom ponašanja žele pomoći medijima koji imaju finansijske teškoće. Od januara 2019. 120 redakcija je ugašeno.

„Svrha obavezujućeg kodeksa je da se da snažna inicijativa digitalnim platformama da sklapaju komercijalne sporazume sa australijskim medijaskim kompanijama. Ovo je model arbitraže u pregovorima koji se koristi unutar obima australijskog zakona i politike o konkurenciji, te će ove tehničke promjene dodatno dati snažnu inicijativu za te komercijalne sporazume“, kazao je Paul Fletcher, ministar komunikacija Australije.

Reakcija iz Facebooka je bila ukidanje dijeljenja vijesti iz Australije na platformi što je uskratilo građanima dotok vijesti ovim putem, na koji su već navikli. I to ne bilo kakvih vijesti, nego upozorenja i informacije o požarima koji su proteklih dana zadesili dijelove Australije i drugih sličnih vijesti. Model za rješenje ovog problema već je ušao u upotrebu, a neke medijske kuće su skopile ugovore s kompanijom Google.

„Ovo je historijski trenutak. Prvi u svijetu. Digitalni divovi ulaze u pregovore i sporazume sa australijskim medijskim kompanijama kako bi plaćali za originalni sadržaj. Ovo će pomoći očuvanju novinarstva koje je u interesu javnosti u ovoj zemlji u narednim godinama. Ovim se predvodi svijet u jednoj ključnoj mikro-ekonomskoj reformi“, poruka je Josha Frydenberga, ministra treozora Australije.

Ova medijska revolucija polako uzima maha i van australijskog kontinenta. Rješavanje ovog spora budno prate i druge zemlje za koje se pretpostavlja da će uraditi isto kako bi zaštitili interese svojih medijskih kompanija. Nakon samo 7 dana od blokade vijesti, Facebook je postigao dogovor s australijskim vlastima. Vlada je prilagodila zakonske mehanizme, a Facebook je prihvatio takav način rada na tom tržištu. Ovo je isplatnija opcija za it giganta jer bi zabranom dijeljenja vijesti sebi nanio nemjerljivu štetu, s obzirom na to da je  najveći dio kolača na tržištu internet oglašavanja, vrijedan sedam milijardi dolara, u rukama Googla i Facebooka. Može se pretpostaviti i da bi ova priča mogla iznjedriti više cijene oglašavanja na Facebooku, što će utjecati na marketinško tržište širom svijeta.

Prilog je emitovan u vanjskopolitičkom magazinu Svijet. Ostale priloge i emisije možete pogledati OVDJE.

federalna.ba

Australija Facebook google medijska revolucija