Agent Cooper iz Twin Peaksa: Kako je rođen najčudniji TV detektiv
U ekskluzivnim arhivskim intervjuima BBC-a, tvorci TV serije iz devedesetih godina govore o svojoj jedinstvenoj viziji - i o tome kako je ekscentrični lik u njenom središtu, specijalni agent Dale Cooper, zasnovan na ličnosti reditelja Davida Lyncha.
8. aprila 1990. godine, gledaoci serije Twin Peaks upoznali su genijalnog ali ekscentričnog FBI specijalnog agenta Dalea Coopera, koji je tumačio Kyle MacLachlan, a koji je za svoju izvedbu osvojio Emmyja.
Sa svojom nepogrješivom ljubaznošću, nekonvencionalnim, ali zastrašujućim istražnim metodama, opsesivnom jubavlju prema piti od višanja i "prokleto dobrom" kafom, i svojom navikom da snima diktafon poruke svojoj neviđenoj sekretarici, Dijani, agent Cooper brzo je postao jedan od najomiljenijih TV detektiva decenije.
"Mnoge njegove osobine i pažnja prema detaljima, koje su stvari koje David [Lynch] ima u izobilju, došle su do izražaja s tim likom." - Mark Frost
Pisac Mark Frost je rekao BBC-ju u Late Show-u da je dio inspiracije iza lika bio su-tvorac i reditelj serije, David Lynch.
"Pokušao sam donekle da baziram tog lika na Davidu", rekao je Frost. "Mnoge njegove čudnovatosti i pažnja prema detaljima, koje su stvari koje David ima u izobilju, nekako su došle do izražaja s tim likom. Pretpostavljam da je njegovo interesovanje za opsesije ljudi i likove koji su opsjednuti nečim prilično uobičajeno s drugim stvarima koje je radio."
Jeziv, filmski i često zbunjujući, Twin Peaks bio je drugačiji od bilo čega drugog na televiziji u to vrijeme. Smješten u slikoviti gradić iz naslova serije, pratio je agenta Dalea Coopera dok je pokušavao pomoći lokalnoj policiji u istrazi ubistva srednjoškolke Laure Palmer, koju je glumila Sheryl Lee. Dok Cooper traži ubicu, mračna strana grada polako se otkriva otkrivajući kriminal, duboko ukopane traume i nadnaravne pojave.
Frost je prethodno bio scenarist NBC-jeve TV serije Hill Street Blues. Ta serija, sa svojim ansamblom glumaca, brzom ručnom kamerom i ispreplitanjem priča o uvjerljivo pretrpanoj policiji gradske stanice, pokazala se revolucionarnom kada je prvi put emitovana. Frost i Lynch željeli su napraviti nešto jednako složeno s Twin Peaksom, potkopavajući očekivanja gledalaca.
"Kako je Hill Street [Blues] na neki način preokrenuo ideju policijske serije naglavačke početkom desetljeća, imali smo priliku napraviti nešto slično s Twin Peaksom. Mislim da su konvencije žanra prilično porasle u posljednjih nekoliko godina, i da su emisije koje su bile glavne u tom žanru prilično umorne. I možda postoji način da se unese neke svježe ideje i neki svjež pristup noćnoj sapunici – i tako je Twin Peaks nekako zaživio", rekao je Frost.
Lynch, koji je tada bio poznat kao filmski reditelj, vidio je mogućnosti u dugom narativnom formatu. "Divna stvar kod televizije je što imate priliku raditi nastavljenu priču i to je prilično zanimljivo meni," rekao je Lynch u emisiji BBC Late Show. "To je glavni razlog zašto to raditi, ideja da možete doživjeti ovaj svijet, upoznati ove likove i isplesti ove probleme tokom nedjelja."
Serija je prkosila jednostavnoj kategorizaciji, dijelom je policijska proceduralna, dijelom misteriozna melodrama, s dodanim elementima horora, nadrealizma i komedije. Lynch je kao redatelj donio upečatljivu vizualnu estetiku, udahnuvši u seriju kvalitetu iz snova, potpomognutu atmosferom tematske muzike Angela Badalamentija.
Čudno i nekonvencionalno
Poput protagonista Coopera, i Lynch je bio nekonvencionalan. Serija bi često prelazila iz nečeg što je obično u nešto krajnje neobično unutar jedne scene, pri čemu bi arhetipovi likova, poput problematičnog mladićamotocikliste ili korumpiranog poslovnog čovjeka, ispadali mnogo čudniji, i dbosmisleniji nego što se očekivalo.
Lynchova tendencija da zadržava kadrove duže nego što bi gledalac očekivao, udahnula je scenama smještenim u poznato okrućenje malog američkog grada, poput gostionice, srednje škole ili kuće u predgrađu, opipljiv osjećaj nelagode.
"Jedna od stvari koje se zaista ističu u Davidovom radu", rekao je Frost, "je njegova sposobnost da prevaziđe narativne konvencije pripovijedanja. Vrlo često na filmu i televiziji, ljudi će koristiti emociju ne da bi prenijeli emociju, već da bi prenijeli tačku zapleta ili priče. Reći će da postoji tuga, mi to razumijemo, idemo dalje, a ono u čemu je David zaista izvrstan je u tome da on ostaje s tom emocijom i dopušta joj da postane što je moguće stvarnija, a mnogi ljudi to smatraju vrlo neugodnim. Zato je, po mom mišljenju, Davidov stil zapravo vrlo stvaran i vrlo realističan."
Uprkos tome što je prvobitno emitiran samo tokom dvije sezone prije nego što je otkazan, Twin Peaks je imao ogroman utjecaj na TV serije koje su ga slijedile. Odjeci njegove nadrealne prirode, alternativne stvarnosti, osobenih likova i korištenja snova mogu se vidjeti u svemu, od Dosjea X, Izgubljenih i Farga do OA, Ostataka i Obitelji Soprano.
Nadahnuo je generaciju posvećenih obožavatelja, čija lojalnost je dovela do povratka prvo u obliku filma "Twin Peaks: Fire Walk With Me" 1992. godine, a zatim i za treću sezonu 2017. godine kako bi iskoristio svoju popularnost.
A u središtu svega nalazi se agent Dale Cooper, sa svim svojim entuzijazmom i ekscentričnostima, odraz samog Davida Lyncha.
Kao što je Kyle MacLachlan rekao Guardianu 2020.: "Dodao sam mnoge Davidove osobine glumeći ga, bilo da su to bile vokalizacije ili određene fraze koje David izgovara. Stvarno, Dale Cooper je David, ne ja."
Kako je Kyle MacLachlan rekao Guardianu 2020. godine: "Dodao sam mnoge Davidove karakteristike igrajući ga, bilo da su to vokalizacije ili određene fraze koje David koristi. Stvarno, Dale Cooper je David, a ne ja."
federalna.ba/BBC