60. rođendan vozila Citroen AMI 6
„Ovaj model ni na koji način ne želi zamijeniti model 2 CV od kojeg se u potpunosti razlikuje […]”. To je bila izjava za tisak koju je CITROËN dao 1961. i koja je možda u to vrijeme bila iznenađujuća baš kao i oblik vozila Ami 6! Ovo „veliko malo vozilo” kompaktne veličine, ali iznimne prostranosti, istaknut će se, osim svojom jedinstvenom siluetom, i brojkom od više od milijun proizvedenih primjeraka, od kojih je više od polovice bilo u karavanskoj izvedbi koja je na tržište stavljena 1964. godine.
CITROËN AMI 6: JEDINSTVEN IZGLED KOJI MU DAJE KROV U OBLIKU SLOVA Z
Nakon što je zajedno s timom odjela za dizajn marke CITROËN dizajnirao Traction Avant, 2 CV i DS, Flaminiju Bertoniju povjeren je i dizajn vozila srednje klase nazvanog Projekt AM. Iz tog je projekta nastao Ami 6, kojeg je on prozvao svojim remek-djelom.Dizajner je prvi put mogao u vozilo pretočiti sve svoje ideje bez uplitanja bilo koga drugoga tko bi nametnuo određeni stil vozila. Odvažio se na vozilo Ami 6 postaviti udubljeno stražnje staklo do kojeg kapi kiše ne dopiru u slučaju lošeg vremena, što također omogućuje da prtljažnik ima velik obujam i standardni način otvaranja te da ostane dovoljno prostora na stražnjim sjedalima, a sve to u smanjenim dimenzijama.
Dvocilindarski motor 602 cm3 isti je kao i onaj na modelu 2 CV. Posebno obrađene linije na prednjem dijelu u koje su umetnuta velika pravokutna prednjih svjetla (prva takva svjetla u to doba), poklopac motora koji je u središnjem dijelu bio udubljen, krov u obliku pagode i bočne strane naglašene reljefnim linijama: sve je to dalo vozilu Ami 6 snažnu osobnost, a neki su to nazivali i „baroknim stilom”! No Ami 6 nije donosio iznenađenja samo na estetskoj razini.Inovacije su uvedene i u marketinškom smislu jer se vozilo u oglašivačkim materijalima predstavljalo kao „drugo idealno vozilo za gospođe”.
Unutrašnjost vozila Ami 6 nadahnuta je uređenjem vozila DS, koje u tom pogledu služi kao uzor svima. Upravljač s jednim krakom, kvake na vratima, komande, pa čak i sjedala – sve podsjeća na vrhunske modele marke CITROËN.
Kad je riječ o voznim svojstvima, svi su hvalili upravljivost i fleksibilnost limuzinske izvedbe za koju su zaslužni poznati ovjesi s modela 2 CV. U skladu s duhom marke CITROËN, Ami 6 je od samih početaka bio autentično i inovativno vozilo. Njegovi obožavatelji bili su posebno oduševljeni izvedbom Club koja je imala četiri prednja svjetla i ukrasne pokrove kotača s bijelim rubovima, koji su u prodaju pušteni u rujnu 1967. godine.
Poznati reklamni slogan za Ami 6 uvijek je bio „najjeftinija udobna vožnja na svijetu”.
AMI 6 U KARAVANSKOJ IZVEDBI, PETA VRATA PREMA USPJEHU
Bitnu prekretnicu obilježio je krajem 1964. godine dolazak malog karavana (nosivost 320 kg) koji su dizajnirali Henri Dargent (pomoćnik Flaminija Bertonija) i Robert Opron (nasljednik Bertonija koji je umro 1964.). Bio je to karavan koji će povećati prodaju i istisnuti limuzinu. To je izuzetno rijedak slučaj u povijesti automobilske industrije.
Njegov oblik pružao je velik tovarni obujam za putničko vozilo ove kategorije te jednostavan i praktičan pristup.U ovom svestranom vozilu mogla je ugodno putovati cijela obitelj, ali je moglo poslužiti i u poslovne svrhe, primjerice, za trgovačke putnike ili čak obrtnike. Tako je Ami 6 1966. godine postao omiljeni automobil u Francuskoj. Proizvodnja limuzinske izvedbe završila je u ožujku 1969., šest mjeseci prije nego što je prestala proizvodnja karavana, a nakon njih na scenu je stupilo nešto manje neobično vozilo Ami 8 kojemu je stražnje staklo bilo postavljeno u „pravilnom” smjeru. Potonje će vozilo ustupiti mjesto modelu Visa 1978. godine.
CITROËN AMI 6: ZANIMLJIVE ČINJENICE
- Naziv Ami 6 dolazi od fonetske mješavine u kojoj se spaja naziv istraživačkog projekta (vozilo AM), riječ miss („gospođica” na engleskom) i amici („prijatelj” na talijanskom), što je vjerojatno inspiriralo dizajnera vozila Flaminija Bertonija, koji je podrijetlom bio Talijan.
- Yvonne de Gaulle, supruga generala de Gaullea, vozila je Ami 6. De Gaulle je otvorio tvornicu Citroën u Rennes-La-Janaisu dok je još bila u izgradnji 10. rujna 1960., nešto više od godinu dana prije nego što je tamo započela proizvodnja.
- CITROËN je 19. siječnja 1966. organizirao utrku pod nazivom Le Tour de Gaule d'Amisix koja je krenula iz Rennes-La-Janaisa i u kojoj su sudjelovala dva karavana Ami 6 sa serijskom opremom kako bi se pokazala njihova izdržljivost i vozna svojstva. Utrku su završili za 23 sati i 11 minuta pod nadzorom sudskog službenika, a tim je prešao 2077 km uz prosječnu brzinu od 89,6 km/h.
- U lipnju 1963. godine Ami 6 predstavljen je u Sjedinjenim Američkim Državama. Model za izvoz imao je četiri okrugla prednja svjetla i ojačane odbojnike.
- Mjesta proizvodnje: Pariz (Francuska) od 1961. do 1963., Rennes-La-Janais (Francuska) od 1961. do 1969. Citroën je zajedno s vozilom Ami 6 predstavio i potpuno novu tvornicu u Bretanji, što je bio prvi slučaj decentralizacije marke iz Pariza. Forest (Belgija) od 1961. do 1969. Catilah (Argentina): proizvodnja karavana Ami 6 do 1971. godine (vozila su se isporučivala u odvojenim dijelovima koji su se sastavljali u tvornici).
- Ukupno je proizvedeno 1 039 384 primjeraka vozila Ami 6: 483 986 limuzina (od travnja 1961. do ožujka 1969.), 551 880 karavana (od listopada 1964. do rujna 1969.), 3518 gospodarskih vozila (karavan modela Service s dva sjedala, u izvedbama s ostakljenim i limenim bočnim površinama).
- Na najnovijim modelima Ami 6 intenzitet svjetla brojčanika podešava se malim kotačićem koji upravlja reostatom.
• Danas ćete za ispravnu verziju vozila Ami 6 u dobrom stanju morati izdvojiti najmanje 5000 eura.
federalna.ba/Citroen