Voditeljica Rimskog festivala: Seksizam lebdi ispod površine filmske industrije poput magme
Predrasude prema ženama u filmskoj industriji leže ispod površine poput "magme" u vulkanu, rekla je umjetnička direktorica filmskog festivala u Rimu, prije nego što je otvorila 18. izdanje događaja koji će pokazati više ženskih talenata nego ikad.
Paola Malanga, bivša izvršna direktorica kina Rai koja je angažirana prošle godine u nastojanju da preoblikuje festival koji je tokom svoje historije imao uspone i padove, rekla je da iako su žene sve prisutnije na "svim razinama" industrije, seksistički stavovi preostali.
“Prisutnost žena na svim razinama postaje normalna, ali tu i tamo dobijete znakove koji pokazuju da predrasude i dalje postoje. Nema otvorenog protivljenja, ali ponekad se dogode male stvari koje me iznenade...na primjer, dobijete e-mail ili poruku zbog koje se zapitate: 'Da sam ja muškarac, bi li se tako ponašao?' A odgovor je ' ne', rekla je Guardianu. Govoreći prije otvaranja festivala u srijedu, Malanga je dodala: “Ovi su znakovi pomalo poput magme. Iako imamo mnogo muških saveznika uz sebe, još uvijek ima posla.”
Malanga, druga žena umjetničkog direktora festivala - i njena britanska pomoćnica, Rachel Greenwood, sastavile su program od više od 160 filmova za koje kažu da prikazuju ženski talent.
Lice programa je Anna Magnani, prva talijanska dobitnica Oscara, snimljena na kultnoj fotografiji dok je 1956. slavila nagradu za najbolju glumicu za svoju ulogu u The Rose Tattoo.
Smatra se da je Magnani, koja je umrla prije 50 godina ostavši popularna među mnogim Talijanima, napravila revoluciju u načinu na koji se žene prikazuju u kinematografiji.
"Ona je bila naša najpoznatija, najpopularnija glumica... glumica 1940-ih i 1950-ih u svijetu punom muškaraca, koja je također bila iznimno moderna", rekla je Malanga. "Nikada se nije brinula o estetskim aspektima, ali o svojim likovima... vrlo stvarna žena koja je simbolizirala ponovno rođenje talijanske kinematografije."
O tome kakav je bio njen nedostatak interesa za ljepotu, govori i podatak da ju je nedavno citirao papa Franjo, koji se u razgovoru s grupom mladih ljudi o osjćaju srama zbog nečijeg izgleda (ili ismijavanja) prisjetio kako je glumica rekla da se ne želi “riješiti svojih bora jer je potrošila toliko godina da ih nabavi”.
Jedna od prvih stvari koju su Malanga i predsjednica festivala, Gianluca Farinelli, učinili kada su angažirani prošle godine bila je vratiti takmičarski element na događaj nakon sedam godina pauze. Do tada, događaj je uveliko ovisio o dovođenju poznatih zvijezda koje će se mjeriti s filmskim festivalom u Veneciji, a ne o promicanju filmova.
Malanga kaže: “Svaki festival ima funkciju, a u Rimu su godinama zvijezde monopolizirale pažnju štampše i javnosti. Sada nam je prioritet doprinijeti da filmovi postanu poznati – bez zvijezda nema filmova, ali također je istina da bez filmova nema zvijezda.”
Žiri predvodi meksički glumac Gael García Bernal, poznat po filmovima među kojima su Coco i The Motorcycle Diaries, a čine ga britanska redateljica Sarah Gavron, talijanska glumica Jasmine Trinca, finski redatelj Mikko Myllylahti i francuski glumac Melvil Poupaud.
Osamnaest filmova takmičit će se za nagrade, a festival će otvoriti C’è ancora domani (Još ima sutra) Paole Cortelese.
Festivalu prisustvuje i američka glumica i redateljica Patricia Arquette, a bit će prikazan Can I Come In? Oda Napulju, dokumentarac o južnotalijanskom gradu autorice Trudie Styler.
Nagrada za životno djelo dodjeljuje se talijanskoj glumici Isabelli Rossellini.
federalna.ba/The Guardian