Večeras u SARTR-u predstava "Tramvaj zvani čežnja"

U Sarajevskom ratnom teatru večeras, 30. januara 2024. s početkom u 20 sati, bit će odigrana predstava "Tramvaj zvani čežnja". 
 
Drama je napisana 1947. godine, možda je i najpoznatije djelo čuvenog američkog dramatičara Tennessee Williamsa. Popularnost širom svijeta stekla je istoimenom filmskom adaptacijom režisera Elia Kazana iz 1951. godine, u kojoj su glavne uloge igrali Marlon Brando i Vivien Leigh.

Također, prema motivima ovog dramskog teksta Woody Allen, 2013. godine, stvara film “Blue Jasmine”.

‘Tramvaj zvani čežnja ’ govori o dva različita koncepta poimanja života – jednom, čije je utemeljenje u mašti, duhovnosti i iluziji, i drugom, koji svoje ishodište ima u gruboj realnosti svedenoj na svakodnevno, beskrupulozno preživljavanje.

Igraju: Dina Mušanović, Alban Ukaj, Matea Mavrak, Igor Skvarica, Noa Jugo.

Radnja ovog pozorišnog djela zapliće se tako što Blanche DuBois dolazi u posjetu svojoj sestri Steli i njenom mužu Stanleyu, kako bi smirila duhove prošlosti i pokušala da otpočne novi život. U trošnoj kući siromašnog predgrađa dolazi do sukoba dva pomenuta koncepta, čiji su predstavnici Blanche i Stanley-saopćeno je iz Sarajevskog ratnog teatra.

“Tramvaj zvani čežnja” kao predložak prevazišao je kategoriju “klasika” dramske književnosti i književnosti uopće. Nekoliko je pisaca i njihovih djela koji nisu više samo književna djela, već dio kolektivne svijesti čovječanstva. Dostojevski je jedan takav pisac, kao i Šekspir, koji je, po Haroldu Blumu, prorok humanizma. Tenesi Vilijams pripada tom panteonu, toj svetoj gori sekularnog čovjeka.
 
“Tramvaj zvani čežnja” odavno je ušao u sve pore kulturnog života čovječanstva, ne samo kao tekst, nego kao niz jakih slika utisnutih u podsvijest čovjeka, išao on u pozorište ili ne. Stenli Kovalski, pijan, u potkošulji, dozivajući Stelu, prestaje biti dramski lik i postaje arhetip, paradigma, mistično slovo u našem kolektivnom nesvjesnom.
 
“Tramvaj zvani čežnja” pripada tradiciji gotičke književnosti američkog juga koja je dala pisce kao što su Viliam Fokner, Fleneri O’Konor i Truman Kapote. U svojoj sirovoj, erotskoj, makabrističkoj, jezivoj ljepoti, to književno pismo donijelo je jedan, možda odavno potonuli, ali i dalje relevantan svijet.
 
U “Tramvaju”, gotički element je Blanche Dubois, sama po sebi metafora svijeta u izmaglici, tužnog i poraženog, ali dostojanstvenog . U kontekstu svijeta koji se heraklitovski mijenja i teče, Blanche Dubois svijetli na tamnoj pozadini historije i književnosti. Svijetli ljubičasto, lavkraftovski bizarno, svijetli kao vječna žeravica.“-kazao je o predstavi  glumac i pisac, Benjamin Bajramović.
 
Inače, SARTR-ova postavka predstave "Tramvaj zvani čežnja" nastala je kao diplomski rad Dine Mušanović na predmetu Gluma na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo pod mentorstvom profesora Alena Muratovića.
 
Glumica Dina Mušanović o predstavi je zapisala:
 

“Tramvaj zvani čežnja” je tekst o ljudima na prekretnici. Onim koji se na prekretnicama snalaze i onima koje prekretnice pregaze. Tu nije riječ o pozitivcima i negativcima, kao što, uostalom, u dobroj književnosti nikad i nije. Nije ni riječ o istini i laži, iako se mnogo o istini i laži govori. Riječ je o ljudima koji vole i koji su spremni zavući ruku u moralni gnjilež da bi održali komadić iluzije o vlastitom dostojanstvu. Ljudima koji su spremni žrtvovati moralnost na oltaru sreće.

“Tramvaj zvani čežnja” je predstava o nama. Uvijek smo na nekim prekretnicama, i uvijek nas te iste prekretnice pregaze. Kao Blanche Dubois, vjerujemo u dobro, ali ga se bojimo. Vjerujemo u istinu, ali je, radi vlastite sigurnosti, rijetko govorimo. Istina nas ujeda, te rane smrde kao Filoktetove rane, ali uporno i tvrdoglavo vjerujemo, da je u momentu kad se svi računi svode, istina, dobrota i nježnost nešto što će nas spasiti. Kao ni za Blanche, niko ne navija za nas- rekla je Dina Mušanović.

Dramaturg predstave je Adnan Lugonić. Kostimografiju je radila Lejla Hodžić. Produkcija: Sarajevski ratni teatar, Akademija scenskih umjetnosti Sarajevo i Otvorena scena Obala.

Zbog ograničenog broja mjesta, iz SARTR-a i poruka za publiku da rezervišu svoje ulaznice na vrijeme.

federalna.ba
pozorišna predstava