U Plenumu o uredbama EU i bh. prijevoznicima: Rješenje se mora naći

Moraju li bh. prijevoznici blokirati državne granice da bi ih država zaštitila? Kako i ko može riješiti problem ograničenog boravka vozača u zemljama Evropske unije? Šta radi diplomatsko-konzularna mreža? Zašto se čekalo do sada? Hoće li zemlja ostati bez profesionalnih vozača? O ovome su u emisiji Plenum govorili Velibor Peulić, Zijad Sinanović, Haris Plakalo.

Donosimo najzanimljivije izjave:

Kada je uredba koja se tiče bh. prijevoznika stupila na snagu, šta sama po sebi znači i zašto je odjednom toliko problematična, Haris Plakalo, generalni sekretar Evropskog pokreta u BiH, pojašnjava kako ovo nije uredba o ograničenom boravku vozača - uredba je donesena 2016. godine - te kako je "modelirana" i "kao pravni akt, odnosno usvojeni dokument Evropske unije bila validna onda kada se objavila u službenom glasniku Evropske unije 20 dana od dana njenog donošenja".

Još jedna važna uredba, koju ističe generalni sekretar, jeste i uredba trećih zemalja iz 2018. godine.

"Nije samo bitna ova uredba koja definira 90 kroz 180 - ostanak vozača na prostoru Evropske unije u ovom periodu. Bitna je i uredba Evropskog parlamenta i Evropskog vijeća o državljanima trećih zemalja koji pristupaju ulasku u Evropsku uniju, koji imaju vizni režim i onim državljanima koji imaju ukinut vizni režim, kao što je to u slučaju sa Bosnom i Hercegovinom", objasnio je Plakalo.

Dalje je kazao kako je uredba iz 2016. godine, uredba o ostanku vozača na teritoriji EU, godinama bila revidirana, 2006. godine i poništena jednim dijelom, te je ponovo donesena nova koja se vremenom modelirala, ali se "nikada nije modelirao dio koji se odnosi na prijevoznike".

U svom izlaganju generalni sekretar Plakalo je dalje rekao: "U toj uredbi stoji da nema problema za osoblje plovila ili pilota kabinskog osoblja, a da je problem napravljen za predstavnike transportne zajednice, što je na jedan određeni način veoma diskriminirajuće".

Pored ove dvije uredbe, postoji i treća koja "definira način davanja viza onima koji borave na prostoru Šengena". Dakle, uredba je uvijek postojala, objašnjava Plakalo, govoreći o najavljenom sistemu ETIAS, čija se postepena evaluacija očekuje ove godine u oktobru, a potpuno zaokruživanje 2027. godine.

"Vjerovatno je i to jedan dio koji se tiče ove otežavajuće okolnosti za predstavnike transportne zajednice u BiH, koja broji nekih 650 pravnih subjekata, više od 45.000 profesionalnih vozača i to svakako može da, ukoliko se ne riješi na vrijeme, postane seriozan problem za sve one u BiH, jer onda moramo da računamo i njihove porodice i na sve one grane na koje bi se nadovezivalo onemogućavanje njihovog rada na prostoru EU", rekao je Plakalo.

„Od početka godine smo u Austriji imali deset privedenih vozača, koji su po 48 sati bili bez prava na prvi telefonski poziv. Nismo znali gdje se nalaze. Deportovani su u Njemačku, iz Njemačke u Bosnu i Hercegovinu. Ovo je jako ružna poruka za građane Bosne i Hercegovine. A što se tiče diplomatske mreže, nijedan ambasador, u tom momentu kad smo tražili da se javi i ode u policijsku stanicu... Ministar (Elmedin) Konaković je prošle sedmice uspostavio vezu i dežurnog diplomatu, što će sada olakšati - ako ništa, nećemo više tragati za kontaktom u drugoj državi“, istakao je u emisiji Plenum Velibor Peulić, koordinator Konzorcija „Logistika BiH".

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Federalnaba (@federalnaba)

„Ove uredbe koje sam naveo, posebno ova o ostanku unutar Evropske unije - 90 u okviru 180 dana - nije moguće očekivati da će se od strane Evropske komisije, odnosno Evropskog vijeća ona promijeniti, jer trenutno nema konsenzusa. I to je, eventualno, jedan određeni problem, s obzirom na to da, prema informacijama koje sam doznao, postoje jaki lobiji koji - ne znam iz kog razloga - djeluju da se ova uredba ne promijeni u domenu prijevoznika, koji su svakako obeštećeni. Tu dolazimo do još većih problema, ne samo za prijevoznike, već generalno za industriju, trgovinu, ekonomiju - sve one grane koje funkcionišu na bazi primanja usluga roba preko transporta“, kazao je Haris Plakalo.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Federalnaba (@federalnaba)

Direktor Sektora za transport i komunikacije Vanjskotrgovinske komore BiH Zijad Sinanović istakao je da postoji ogromna volja u zemljama regije da se nađe rješenje, jer ga još nijedna zemlja Zapadnog Balkana nije uspjela naći.

„Svi imamo identičan problem. Toliko spomnjemo Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, potpuno identičan problem, copy-paste, samo su imena država promijenjena. Nema tu ništa specijalno u sporazumu Bosne i Hercegovine u odnosu na sporazum koji ima Republika Srbija ili Sjeverna Makedonija, i potpuno su iste odredbe. Svi mi tražimo potpuno ista prava, istu primjenu i razumijevanje“, rekao je Sinanović.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Federalnaba (@federalnaba)

federalna.ba

Plenum Velibor Peulić Zijad Sinanović Haris Plakalo
Plenum Viaduct Zlatan Meškić Ismet Velić Albin Muslić
0 16.06.2025 22:26
Plenum
0 09.06.2025 22:13
Plenum
0 02.06.2025 23:09