Supermodeli 90-ih: Kako su Linda, Cindy, Christy, Naomi i Tatjana definirale eru
(Izvor: Getty Images)

Supermodeli 90-ih: Kako su Linda, Cindy, Christy, Naomi i Tatjana definirale eru

Novi dokumentarac na Apple TV+ istražuje fenomen "supermodela" iz 90-ih – kada je šačica spektakularno lijepih žena postala svjetski poznata – a tu popularnost zadržale su do danas.

Zaista ikonski modni trenuci se ne događaju tako često, ali početkom 1990-ih postojao ih je niz. Decenija je započela naslovnicom britanskog Voguea koja je definirala eru, a koju je snimio Peter Lindbergh. Na naslovnici su Cindy Crawford, Naomi Campbell, Tatjana Patitz, Linda Evangelista i Christy Turlington – najtraženiji modeli tog vremena, fotografirane na ulicama New Yorka u Levi'skama i bodiju, piše za BBC, Clare Thorp.

Ubrzo je uslijedio spot Georgea Michaela Freedom '90 – u režiji Davida Finchera i u kojem se pojavljuje istih pet modela – kulturni kamen temeljac koji odjekuje decenijama kasnije. Bio je to toliki hit – puštan svakih nekoliko minuta na tada dominantnom MTV-u – da je u martu 1991. Gianni Versace poslao svoja  četiri modela niz pistu uz upravo taj hit. Ako želite da znate šta je supermodel, pogledajte onda ove žene koje se šepure ruku pod ruku niz modnu pistu; glamur, samopouzdanje, moć i novac jednostavno izbija iz njih. "Dobijate one iznenadne trenutke u istoriji i modi u kojima se sve učvršćuje i definiše imidžom", kaže Anne-Marie Curtis, bivša urednica Ellea i osnivačica časopisa The Calendar, koja je svoju karijeru započela ranih 90-ih. Jedan od njenih prvih zadataka bio je da pronađe supermodele za intervju. "Ovo nisu bile samo manekenke, one su bile pop zvijezde."

Moda je poznata prevrtljiva industrija. Ali tri decenije kasnije, četiri žene iz tog Versaceovog šoua i dalje su tražene, prednjače u reklamnim kampanjama, a i dalje se mogu vidjeti na naslovnicama časopisa. Naime, ovo septembarsko izdanje britanskog i američkog Voguea, ponovo ih je okupio – bez Patitz, koja je umrla ranije ove godine. godine – prvi put od te udarne naslovnice iz 1990. godine. Njihovo ponovno okupljanje uslijedilo je zahvaljujući novoj četverodijelnoj dokumentarnoj seriji na Apple TV+, The Super Models, koja prati putanju žena od (ne baš) običnih modela do globalnih superzvijezda. "Životi ovih žena su bili izvanredni", kaže Roger Ross Williams, jedan od reditelja serije. "Pojam supermodela danas se olako koristi, ali njih četiri su ustvari originali."

Dok su ranih 90-ih supermodeli bili na vrhuncu u smislu hypea, pokrivenosti i zarade, njihov uspon je počeo sredinom 80-ih. Christy i Cindy su fotografi primjetili još kao tinejdžerke u njihovim rodnim gradovima – Christy u Walnut Creeku u Kaliforniji; Cindy u DeKalbu, Illinois. Naomi je angažirana nakon škole u londonskom Covent Gardenu. Linda, iz Ontarija u Kanadi, je pobijedila na izboru ljepote Miss Teen Niagara, na kojem ju je upoznao ozloglašeni agent John Casablancas. Njihove karijere su se razvijale različitim tempom, ali su im se putevi uskoro počeli redovno ukrštavati. Christy i Naomi su se sprijateljile, dijeleći stan u New Yorku. Kada se Linda pridružila grupi, fotograf Steven Meisel ih je krstio imenom "The Trinity". Godine 1987. Sarah Doukas je sa svojim bratom Simon Chambersom osnovala agenciju Storm Model Management, a samo godinu dana kasnije uočila je 14-godišnju Kate Moss kako šeta aerodromom JFK. Prije toga je radila za IMG modele. Osjećala je seizmičku promjenu u industriji. "Bilo je to apsolutno u tom ključnom trenutku kada su te djevojke zaista došle do izražaja", kaže ona za BBC Culture. "Bilo je to vrijeme pravog procvata, to se moglo osjetiti. Bilo je super uzbudljivo i vrlo glamurozno."

Bilo je to vrijeme velike kose, velikih naramenica, ali i velikih budžeta, dok je modna industrija postajala sve globalnija. „Luksuzni brendovi su odjednom počeli da se plasiraju na međunarodnom tržištu, pa kada su ove djevojke postale lice kampanje, bile su prepoznate u cijelom svijetu“, kaže Chambers. Postojali su poznati modeli i ranije – Twiggy, Jerry Hall, Verushka, Gia – ali su većinom modeli bili nepoznati.

„Manekenkama se uopšte ne priznaju zasluge“, kaže Doukas. Međutim, ljudi su htjeli da znaju ko su te žene.

Svaka od njih je imala svoju karakteristiku. Christy je bila klasična ljepotica; Cindy, sveamerička djevojka; Linda kameleon; Naomi je prirodni pokretač (bila je obučena plesačica). „Sve su bile različite i to ih je činilo skoro kao ženskim bendom“, kaže Chambers. Njihova bliskost samo je doprinosila privlačnosti. „Ove djevojke su postale velike prijateljice i stekle su odlične prijateljstva i sa svojim klijentima“, kaže Doukas. "Bilo je poput nevjerovatnog kluba." I naporno su radili. "Mama i tata me nisu spašavali", kaže Cindy. "Nije bilo tog jastuka za spasavanja, a to mi je dalo dosta pogona. Igrala sam igru."

Ove žene su ipak bile samo jedan dio slagalice. Njihov uspon poklopio se sa zlatnim dobom modne fotografije. „Vogue je imao najbolje fotografe na svijetu, a ti fotografi su željeli da rade samo sa ovim devojkama“, kaže Doukas. Christy kaže da se "sve promijenilo" kada je sa 16 godina upoznala Arthura Elgorta, starog. Cindy pak za Richarda Avedona kaže: "On me naučio kako da iznesem svoje najbolje." Peter Lindbergh je 1988. uvjerio Lindu da se ošiša – što je dovelo do toga da je dobila svoju prvu naslovnicu Voguea. Zatim je tu bio Steven Meisel, čiji je studio u njujorškoj 23. ulici dobio nadimak "klinika" jer su djevojke ulazile kao manekenke, a izlazile kao superzvijezde. "On te oblikuje na tako suptilan način da se naprosto zapitaš 'kako je to izvukao iz mene, nisam znala ni da imam to u sebi'", kaže Naomi.

Bile su bliske i sa dizajnerima. Azzedine Alaïa je pod svoje okrilje uzeo tada tinejdžerku Naomi – zvala ga je „tata“ i neko vrijeme je živila u njegovom domu u Parizu. „Iskrala bih se kroz prozor da odem u klub… on bi došao u noćni klub i prije nego što bi me odveo kući rekao bi mi 'tu odjeću nosiš pogrešno'."

Kada je Naomi rekla Yves Saint Laurentu da želi da bude na naslovnoj strani francuskog Voguea – nijedna crna manekenka do tada nije bila – on je pomogao da se to ostvari. Campbell je postala i prva crna manekenka koja se pojavila na naslovnoj strani Time magazina, britanskog Voguea i septembarskog izdanja američkog Voguea – dostignuća za koja se morala boriti mnogo teže od svojih vršnjakinja. „Željela sam ono što ima i model bjelkinje“, kaže ona.

Ostali su rekli Naomi šta su napravili – i pozvali je da ne prihvata ništa manje. Linda je počela odbijati da se pojavljuje na nastupima osim ako nisu pozvali i Naomi. Kada je prohodala modnog pistom, bilo je očaravajuće. "Niko nije hodao kao Naomi. Imala je hod koji je u osnovi govorio: 'makni mi se s puta'," kaže Hal Rubenstein, suosnivač InStylea.

Anne-Marie Curtis prisjeća se atmosfere na revijama. „Kada bi jedna od tih djevojaka izašla, paparaci bi potpuno poludili“, kaže ona. "Bio je zaista naelektrizirajući osjećaj biti u njihovom prisustvu. Posebno su Naomi i Linda apsolutno posjedovale modnu pistu. Zaista su bile izvanredne."

A one su bile itekako svjesne svoje moći – tome u prilog ide i sada već zloglasna dosjetka Linde Evangeliste magazinu Vogue: "Ne budimo se za manje od 10.000 dolara dnevno." To je vjerovatno bila konzervativna figura. Sa 20 godina, Christy je potpisala sedmocifren ugovor sa Calvin Kleinom. Cindy je imala unosan višegodišnji ugovor sa Revlonom. Linda je potpisala rekordni ugovor od 5 miliona dolara sa Clairol-om. "Brendovi su znali da su te djevojke prodavale odjeću, šminku, nakit, satove, šta god da se prodavalo", kaže Doukas. "Mogle su sebi priuštiti da ih koriste, a zašto ne? Garantovale su pažnju i prestiž." Cindy se udaljila od visoke mode, pozirajući za Playboy, objavila video za vježbanje i predstavila MTV-jevu kuću stila. Naomi je objavila danas zaboravljeni roman. „Potpuno su prevazišle modnu orbitu jer su postali zaista prepoznatljiva imena u domaćinstvu“, kaže Curtis. "Postoji vrlo malo modela koje šira javnost može identificirati. Moja mama bi znala ko je Naomi Campbell."

Dok su ove žene – i druge, poput Helene Christensen, Stephanie Seymour i Claudia Schiffer – imale svijet pod nogama, stvari nisu bile baš tako sjajne za sve. "Bilo je mnogo ponašanja u industriji koje sada ne bi bilo dozvoljeno", kaže Curtis. Neki od velikih manekenskih agenata tog vremena su se suočili s optužbama za seksualno zlostavljanje. Jean-Luc Brunel, šef Turlingtine agencije, Karin Models (i poznata saradnica Jeffreyja Epsteina) čekao je suđenje za optužbe za seksualno zlostavljanje, silovanje i seksualnu trgovinu kada je pronađen mrtav u zatvoru 2022. godine. Nekoliko žena je iznijelo optužbe za napad i silovanje protiv Géralda Mariea, evropskog šefa Elite Models-a – i Evangelistinog bivšeg muža, što je on negirao. Tužioci su 2023. godine objavili da su zatvorili istragu zbog zastare. Evangelista je javno podržala Marieine tužitelje, a u dokumentarcu nagovještava šta se dešavalo u njihovoj vezi ("Znao je da ne smije da mi dira lice... jer je donosilo novac.").

Do sredine 90-ih, Kate Moss se uklopila na scenu. "To je bio veliki pomak u tome što je izgledala sirovije i pristupačnije", kaže Doukas, Mossov agent već 28 godina. "Bila je prelijepa i stvarna, i ljudi su osjećali da se mogu povezati s njom. Ona je još uvijek bila supermodel, a te djevojke su joj bile prijateljice. Samo je postala nova djevojka u bloku."

Bilo je dosta crossovera, ali utjecaj grungea na modu signalizirao je odbacivanje sjajnog savršenstva, a dizajneri su počeli favorizirati androgine modele nalik na beskućnike. U godinama koje su uslijedile pojavile su se nove zvijezde – Amber Valetta, Giselle, Heidi Klum – ali nijedna nikada nije zaokupila maštu javnosti na isti način. Do kasnih 90-ih, Vogue je umjesto modela na naslovnice počeo stavljati poznate ličnosti.

Ipak, tokom decenija, „originalna“ četiri supermodela i dalje su bila tražena. "Uspjeli su održati svoju relevantnost", kaže Curtis. „U modi – koja se svodi na promjenu – to je izuzetno dugo vremena.”

Linda je nestala iz centra pažnje nekoliko godina – otkrivši 2022. da ju je neinvazivna procedura zamrzavanja masti ostavila "trajno deformiranom" i "brutalno unakaženom". To su jake riječi – dok se ne sjetite industrije u kojoj ona radi. Jedan od trenutaka u TV emisiji je kada uplakana Evangelista objašnjava zašto se uopće odlučila na takvu proceduru: „Željela sam da mi se dopada ono što sam vidjela u ogledalu“, objašnjava ona, dodajući: „Voljela bih da se zaista možemo vidjeti u ogledalo, bez izobličenja, bez da smo se ikada vidjeli sa filterom ili retuširani."

Na naslovnoj stranici britanskog Voguea iz septembra 2022. Evangelistina vilica i vrat su zalijepljeni trakom, a njena glava umotana u maramu (manekenka je bila otvorena u vezi s tim, rekavši: "Za fotografije poput ovih uvijek mislim da smo ovdje da stvaramo fantazije"). Pozdravljen je kao trijumfalni povratak, ali je više izgledao kao depresivan podsjetnik na nemoguće standarde ljepote koji su nametnuti ženama. Ovo septembarsko snimanje Voguea, na kojem četiri žene – sve u 50-im godinama – imaju agresivno glatka lica, također je izazvalo kritike. Čini se kao propuštena prilika, posebno kada sama TV serija prikazuje žene iza scene koje izgledaju daleko "stvarnije".

Ipak, krivite nostalgiju, ne možete poreći zadovoljstvo kada vidite ove supermodele ponovo zajedno – i dalje moćne, i dalje prijateljice, i dalje obožavane. „Ljudi i dalje žele da čitaju o njima, oni se pominju na tablama raspoloženja i dizajneri su inspirisani njima“, kaže Curtis. Dio toga je i saznanje da ih vjerovatno nikada više nećemo vidjeti. „Manekenke više nisu toliko poznate“, kaže Doukas, „industrija se razvila u nešto drugačije. Brendovi sada žele da koriste djevojke koje imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama. Reklamne agencije su poprilično otišle na zid i ljudi su se jednostavno ispriječili To je izvanredno, moć ljudi poput Kendall Jenner ili Gigi i Belle Hadid, i ovih velikih zvijezda društvenih medija. Oni prodaju proizvode. Svi kupuju ono što imaju."

Za razliku od originalnih supermodela, kojima je karijera omogućila životni stil o kojem su inače mogli samo sanjati, najveća lica današnjice često su već bogata i poznata. Neki od njih su čak i djeca supermodela – poput Cindyne kćerke Kaie i kćerke Kate Moss, Lile.

"Ljudi koji sada nose i reklamiraju modu su toliko raznoliki, bilo da su influenseri, modeli, glumice... ko god. Rasprostranjena je posvuda", kaže Chambers. Storm je pokrenuo Vision, ruku posvećen kreatorima sadržaja, prije 13 godina. "Pokušali smo da ostanemo korak ispred i prihvatimo ovaj novi digitalni svijet jer se sve razvija," kaže Doukas. Još uvijek izviđaju (Doukas je nedavno uočio djevojku u horu na kraljevom krunisanju), ali male su šanse da neko novo lice ikada dosegne vrtoglave visine Sindy, Naomi, Linde i Christy.

"Osim ako se ne dogodi nešto izvanredno, mislim da ne bih mogao naći nekoga kao što su pronađene Kate na aerodromu JFK-u ili Christie u San Francisku, ili Naomi u Londonu, i učiniti ih tako poznatim sada. To bi bilo gotovo nemoguće."

federalna.ba/BBC

Supermodeli 1990-te