Sanacija pruge kod Jablanice i dalje na čekanju, gubici davno premašili iznos potreban za rekonstrukciju. Pojedine firme pred gašenjem
Pruga Sarajevo–Ploče, koja je oštećena uslijed poplava i bujica početkom oktobra, još nije popravljena. Kompanije, čije poslovanje ovisi o transportu Željeznicom, gomilaju milionske gubitke, čak veće i od iznosa koji je dovoljan za samu sanaciju. Ukoliko sanacija bude čekala proljeće, iz Privredne komore Federacije odgovorno tvrde da će pojedine kompanije biti ugašene.
Dva putnička voza i ukupno 13 teretnih vozova, koji saobraćaju na relaciji Sarajevo–Ploče, ne polaze po redu vožnje zbog pruge koja je na pojedinim dionicama potpuno uništena. Radi se o strateškom koridoru kojim se svakodnevno prevozilo preko 7 hiljada tona robe.
Oštećenja na infrastrukturi otežavaju pristup luci Ploče i uzrokuju velike zastoje u transportu robe, povećavaju troškove i dovode do potencijalnog gubitka poslovnih prilika. Privredni subjekti počeli su trpjeti značajne finansijske gubitke, a prema navodima Privredne komore, proizvodni kapaciteti svedeni su na minimum i ako se situacija hitno ne riješi, posljedice će se dodatno pogoršati. Sanacija košta 5 miliona maraka, a trajala bi dva-tri mjeseca ako bi odmah počela. Međutim, ako se obistini ideja da popravka krene na proljeće, pojedine kompanije će nestati, kaže Mirsad Jašarspahić, potpredsjednik Privredne komore Federacije:
"Odgovorno tvrdimo da u tom momentu GIKIL neće postojati. Oni sad rade na tehnološkom minimumu. Za dopremu uglja iz luke Ploče koriste kamionski transport koji ne može nadomjestiti količinu koja njima dnevno treba i sve će manje i manje raditi i jednog momenta će stati. Ukoliko stane GIKIL, onda nema koksa za Mital Zenicu. Mital ne može nadomjestiti tu količinu koksa. Kad stanu GIKIL i Mital, onda ne treba ta pruga ni Željeznicama."
Među najpogođenijima su GIKIL, Adriatic Metals, Arcelor Mittal, Alternativa, Soda Lukavac te Bimal. GIKIL je do sada izgubio dva miliona maraka, a do kraja godine očekuju gubitak od 10 miliona. Druge kompanije također bilježe velike gubitke, kao i same Željeznice koje su, računajući na osnovu njihove procjene štete, do sada izgubile više od 10 miliona. Nedžad Ćosić, predsjednik Sindikata izvršnog osoblja Željeznica:
"Što se tiče uposlenika, može se reći da 30–40% uposlenika je sad trenutno bez posla, taj dio dolje ispod Jablanice, a i iznad Jablanice. Uprava preduzeća je preduzela određene mjere da u ovom periodu, pošto je ovakva situacija kakva jeste, ljudi iskoriste viškove sati i godišnje odmore da bi u narednom periodu, kad to sve krene, moglo da se krene punom parom i da se uspijemo izvući iz ovog vanrednog događaja koji se desio. Mi smo izrazili zabrinutost i poslali smo upite kad možemo očekivati da se taj dio pruge sanira, koliko vremena treba. Jednostavno da imamo informacije, jer mi smo zabrinuti za svoju budućnost."
Privredna komora Federacije početkom novembra uputila je dopis državnom i federalnom ministarstvu komunikacija i prometa i Željeznicama Federacije BiH u kojem apeluje na hitnu sanaciju pruge. Privredni subjekti pokazali su spremnost da pomognu u rješavanju ovog problema, a kompanija Adriatic Metals ponudila je, pored tehničke pomoći, mogućnost finansiranja sanacije i obnove oštećene pruge, jer ih to manje košta nego gubici koji se evidentiraju. Podsjećamo, Željeznice Federacije još prije mjesec dana dostavile su Vladi plan sanacije, nakon čega je Vlada zatražila od Autocesta da se uključe u rješavanje problema. Autoceste su kod međunarodnih kreditora provjerile mogućnost pronalaska sredstava za sanaciju željezničke i cestovne infrastrukture na dionici puta M-17 Jablanica-Mostar i željezničke pruge na dionici Ostrožac-Jablanica-Grabovica. Prema saznanjima, Evropska investicijska banka dala je pozitivan odgovor, a to znači da u okviru već odobrenih kreditnih aranžmana postoje raspoloživa sredstva za namjene koje nisu predviđene postojećim kreditnim ugovorom.
U međuvremenu, državni ministar traži smjenu direktora Željeznica, direktor mu odgovara da to nije njegova nadležnost, a premijer najavljuje da će to riješiti na narednoj sjednici Vlade:
"Činjenica je da živimo u takvom sistemu u kome je danas, zbog takve atmosfere i klime, stvorena pretpostavka da se svi boje preuzeti odgovornost, neku inicijativu i da riješe onaj problem koji imamo. Zbog toga će to presijeći Vlada Federacije na sljedećoj sjednici, bez obzira ko je odgovoran zašto se to dosad nije uradilo, a cijeli niz je odgovornih i to ću naravno govoriti na sjednici Vlade."
Dok se dogovore čija je odgovornost i ko će je sanirati, željeznička pruga nam visi u zraku, a privredni su subjekti u gubitku i neizvjesnosti.