RASPODJELA SREDSTAVA OD PUTARINA – POLITIČKO ILI EKONOMSKO PITANJE? U SVAKOM SLUČAJU, OŠTEĆENI SU GRAĐANI
Članovi Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH nisu postigli dogovor o raspodjeli prihoda od putarine za izgradnju auto-
-puteva i rekonstrukciju puteva. Na računu stoji 218 miliona maraka, koje će čekati izradu metodologije o konačnoj raspodjeli prihoda. Ministar finansija na to gleda kao na ekonomsko, a struka tvrdi da je političko pitanje.
Predsjedavajući Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje i ministar finansija i trezora BiH Srđan Amidžić izrazio je ogromno nezadovoljstvo odlukom federalnog ministra finansija Tonija Kraljevića da zaustavi proces raspodjele prihoda od cestarina. Riječ je o novcu potrebnom za izgradnju auto-puteva i rekonstrukciju puteva, za što se Bosna i Hercegovina zadužuje kod Evropske banke za obnovu i razvoj:
„Samo u BiH postoji situacija gdje treba biti srećan što je potpisan ugovor o zajmu sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za izgradnju 15 kilometara auto-puta i dvije petlje Mostar Jug i Mostar Sjever vrijedan 110 miliona evra, te što su počeli pregovori sa Svjetskom bankom i EBRD-om za finansiranje 19,5 kilometara puta Foča - Šćepan Polje, a da na računima Uprave stoji gotovo 250 miliona maraka.“
Komentirajući ove navode, ekonomist Admir Čavalić rekao je da je raspodjela sredstava od indirektnih poreza uvijek političko pitanje:
„To je uvijek političko pitanje. To nije ekonomsko pitanje. Šta to konkretno znači, znači da se odluke o raspodjeli donose na bazi politike i vjerovatno je da nije postignut politički konsenzus između predstavnika oba bh. entiteta i Ministarstva finansija na državnom nivou. Mislim da je to potpuna istina. Sa druge strane, ministar finansija je to prenio na svoj način. Mislim da je to korektno, ima smisla, ali ne može se stavljati u kontekst ove priče. Dakle, ovu odluku, eventualno blokadu ili neslaganje na Upravnom odboru čisto treba shvatiti u kontekstu nemogućnosti da se postigne dogovor oko raspodjele, koji će se vjerovatno postići u narednom periodu.“
Nakon sjednice Upravnog odbora Amidžić je naveo da nije postignut dogovor ni o utvrđivanju privremenih koeficijenata za raspodjelu prihoda sa jedinstvenog računa za period oktobar-decembar ove godine. On je rekao da je nakon četiri mjeseca na dužnosti uvjeren da je BiH ekonomski neodrživa zemlja. Čavalić tvrdi da je ova ocjena pogrešna i da su kreditna zaduženja uprkos viškovima na računu prisutna u svim zemljama svijeta:
„Neko to radi efikasnije, neko manje efikasno, ali nije neobično da uslijed nekih političkih blokada privremeno miruju ta sredstva. Sve to dovoditi u kontekst ekonomske neodrživosti BiH... samo da posmatramo činjenicu da smo umjereno zadužena zemlja, dakle apsurdno je govoriti o ekonomskoj neodrživosti kao takvoj.“
Bez obzira na to da li je riječ o ekonomskom ili političkom neslaganju, oštećeni su građani Bosne i Hercegovine koji plaćaju putarine. Novac koji stoji na računu se gubi u rastućoj inflaciji, a na kredite koje Bosna i Hercegovina u međuvremenu uzima kod međunarodnih finansijskih institucija plaćamo kamate.