videoprilog Damire Ibranović (Dnevnik 2)

Ramazansko ozračje i u španskim gradovima, muslimani postali značajna karika društva

Sveti mjesec ramazan s radošću su dočekali muslimani diljem svijeta, pa tako i u Španiji, u zemlji na čijoj teritoriji su baš muslimani ostavili neizbrisiv trag. Nakon teške sudbine koja ih je zadesila na području Španije u Srednjem vijeku, muslimani su danas značajna karika španskog društva. Još se bore za neka prava, ali mnoga su im omogućena, za razliku od muslimana u mnogim drugim zapadnjačkim zemljama.

Mjesec posta koji donosi duhovno i tjelesno pročišćenje muslimanima, posebno ozračje donio je i u španske gradove. Dom španskih muslimana u Andaluziji odiše blagošću ramazana. Na ulicama Granade širi se miris jela koja će biti poslužena za iftar kada zađe sunce. Domaću hranu, koju su ljudi pripremili kod kuće, donijeli su da sa svojim sugrađanima podijele radost svetog mjeseca.

“Kolektivni programi poput iftara i teravih-namaza u ramazanu vrlo su važni. Pozivamo naše komšije nemuslimane na naša ramazanska druženja i obroke. Vrlo je važno prenijeti poruku da je potrebno to jedinstvo proširiti i na ostale mjesece u godini”, kaže Muamed Ajana, sekretar Islamske komisije u Španiji.

Ramazanski bajram označava kraj Svetog mjeseca, a u Španiji će ga dočekati veliki vjernika. U posljednjim decenijama u toj zemlji se broj pripadnika islama značajno povećao.

“Muslimanska populacija u Španiji se u posljednjih 30 godina povećala deset puta. Prema službenim podacima u Španiji živi 2,5 miliona, a prema neslužbenim brojkama oko tri miliona muslimana”, navodi Ajana.

Ovi podaci govore da su muslimani u španskom društvu značajna karika, pa se i država tako odnosi prema njima. Postoji još mnogo problema na kojima Islamska komisija radi u saradnji sa vlastima. Uprkos tome, muslimani u Španiji su postigli značajan napredak u vjerskim slobodama i socijalnim pravima. Naprimjer, škole s najmanje desetero muslimanske djece imaju pravo uposliti vjeroučitelja, dok su slobodni dani za oba bajrama zakonsko pravo u gradovima s velikim muslimanskim zajednicama.

“Situacija u Španiji značajno je bolja nego u drugim evropskim zemljama kada je u pitanju islamofobija. Ipak, potrebno je uvijek biti oprezan i poduzimati mjere protiv govora mržnje. Islamofobija se posebno povećava u vrijeme ekonomskih problema i nezaposlenosti”, ističe Ajana.

Muslimansko stanovništvo je u prošlosti podrazumijevalo samo imigrante iz Maroka, Pakistana, Senegala, Alžira, koji su došli u Španiju zbog studiranja i posla. No, noviji podaci pokazuju da više od milion muslimana ima špansko državljanstvo, a oko 35.000 su Španci koji su prešli na islam ili su ga naslijedili od predaka koji su to uradili.

“Muslimani u Španiji moraju stvoriti savršen suživot, kompatibilan s današnjom realnošću, stvarajući vlastita društvena iskustva. Potrebno je izbjeći stvaranje nepotrebnih rasprava o sukobima izvan Španije”, zaključuje Ajana.

Iako je najvažnije gledati u budućnost, ne smije se zanemariti ni prošlost u kojoj su muslimani na prostoru Iberijskog poluotoka, kako se nekada zvao Pirinejski, ostavili neizbrisiv trag. Dolaskom islamskih republika na područje tadašnjeg Andaluza, vladari su se utrkivali koji će biti uspješniji, pa su u to ime učenjaci i umjetnici u periodu od 8. vijeka do inkvizicije u 15. vijeku, došli do nevjerovatnih otkrića u naukama poput astronomije, farmakologije i medicine. Andaluz je obilovao filozofima, književnicima, prevodiocima, ali i arhitektama, čije umijeće i plodove rada ni inkvizicija nije uspjela uništiti.

federalna.ba

Španija Ramazan Muslimani