Oružje na filmskim setovima: Kako to funkcioniše?
Snimateljica Halyna Hutchins preminula je u četvrtak nakon što je pogođena iz rekvizitnog vatrenog oružja koje je držao glumac Alec Baldwin na snimanju filma “Rust” u Novom Meksiku. Redatelj Joel Souza također je pogođen i povrijeđen, ali je pušten iz bolnice.
Glumac Alec Baldwin na snimanju filma usmrtio direktoricu fotografije
Iako se mnoge stvari još ne znaju, AP je analizirao korištenje vatrenog oružja u filmskim i televizijskim produkcijama te postojeće sigurnosne protokole.
Rekvizitno vatreno oružje ima labavu definiciju i može se primijeniti na sve - od gumene igračke do pravog vatrenog oružja koje može ispaliti projektil. Međutim, ako se koristi za pucanje - čak i ćoraka - smatra se pravim pištoljem. Chris Burbank, bivši šef policije u Salt Lake Cityju, koji je bio konsultant u nekoliko TV produkcija, rekao je da se vatreno oružje za simulacije toekom policijskih obuka ili filmskih produkcija često proizvodi tako da se može puniti samo ćorcima.
Ćorak je tip punjenja za pištolj koji sadrži barut, ali ne i metak. Ipak, može ozbiljno povrijediti ili ubiti nekoga ko je u blizini. Koordinator za sigurnost vatrenog oružja u filmu Dave Brown napisao je u članku iz 2019. za American Cinematographer da, ćorci izbacuju barut i vruće plinove iz prednjeg dijela cijevi – to o je bezopasno na većim udaljenostima, ali eksplozija može ozbiljno povrijediti nekoga ako je preblizu.
Ne zna se jesu li u ovom slučaju ispaljeni ćarci. Ured šerifa okruga Santa Fe istražuje koja je "vrsta projektila ispaljena".
Stručnjak za oružje nadzire sve oružje koje se koristi na snimanju. To može značiti bilo šta - od odabira ispravnih predmeta za određen period u historiji, do brige o oružju na setu i osiguravanja da ga glumci i kaskaderi koriste sigurno i ispravno. To je prilično nova pozicija u historiji filmske produkcije, tek od 1980-ih. Prije toga sve je rješavao rekviziter.
Stručnjak za oružje mora biti na setu kad god se koristi oružje. U smjernicama sindikata glumaca stoji da prije svake upotrebe treba provjeriti je li pištolj probno ispaljen izvan pozornice, a zatim zamolite da ga glumac sam isproba. Također, treba gledati stručnjaka za oružje koji provjerava cilindre i cijev kako bi se uvjerio da nema stranih predmeta ili lažnog metka unutra. Punjenje vatrenog oružjem mora obaviti vlasnik posjeda, oružar ili iskusne osobe koje rade pod njihovim direktnim nadzorom.
Koordinator oružarnice Sam Dormer rekao je kako se danas sve oružje provjerava prije nego što se ćorci stave u oružje. Ćorci se ne stavljaju do posljednje minute, kad je sva ekipa na svom mjestu, tako da oružar tačno zna gdje se nalazi svaki član ekipe te da nito ne prolazi kroz opasna područja koja je oružar označio.
Da bi se postao stručnjak za oružje, prema časopisu Backstage, ne postoji formalni put, ali uobičajeno je imati stažiranje i naukovanje ili iskustvo u kaskaderskim poslovima, vojsci, policiji ili sigurnosti. Stručnjaci za oružje moraju se pridržavati zakona i posjedovati odgovarajuće dozvole.
Ne znamo što se dogodilo na setu filma “Rust”, ali prilično je uobičajeno imati pištolj uperen u kameru, a time i snimatelja, kako bi se dobio određeni ugao.
„Svi smo vidjeli vrlo poznate kadrove u filmovima u kojima imate dramatičan učinak pištolja uperenog u vas, publiku, i naravno, usmjeren prema kameri", objasnio je režiser Steven Hall, koji je radio na filmovima poput „Fury“ i „Thor: The Dark World“.
Hall dalje objašnjava: “Da bi se rizik sveo na najmanju moguću mjeru, moguće je koristiti kameru na daljinsko upravljanje, a ako neko mora upravljati kamerom, treba se služiti zaštitnim naočalama, sigurnosnim vizirom i često PERSPEX zaslonom koji može izdržati gotovo sve. Očito, ne bi izdržao pravi hitac iz pištolja, ali bi sigurno izdržao ćorak“.
Iako su specifične okolnosti snimanja „Rust“ još nepoznate, profesionalci u poslu kažu da se ponekad ekipa i produkcija potiču da „ubrzaju stvari“, što ponekad može dovesti do „opuštenih“ sigurnosnih protokola.
„Rust” je smješten u 1880-e, a prema Hallu, kada se koristi antičko oružje, mora se koristiti stvarno oružje iz tog perioda i provjeriti sigurnost tog oružja: „Znao sam da se pravi meci ispaljuju iz revolvera, kako bi bili sigurni da funkcionišu, na način da kad ubaciš ćorak, neće eksplodirati u glumčevim rukama“.
Sve je češće dodavanje pucnjave u postprodukciji kada se radi na vizuelnim efektima. Ali vizuelni efekti mogu biti skupi i može biti lakše i jeftinije koristiti rekvizite. Također, Dormer kaže da korištenje rekvizita i ćoraka može imati prednosti, poput dobivanja autentične reakcije od glumca.
Došlo je do izljeva užasa i bijesa sa svih nivoa filmske industrije da se tako nešto moglo dogoditi. Reditelj James Gunn napisao je na Twitteru kako se najviše boji da će „neko biti smrtno povrijeđen na nekom od njegovih setova“. Alex Winter je tvitao kako „ekipa nikada ne bi trebala biti nesigurna na snimanju, a kada jesu, uvijek postoji jasno definisan razlog zašto“.
federalna.ba/AP