Nakon Dieselgatea – Elektrogate? Veliki propust pri računanju emisija CO2 električnih automobila!
Osnovni je problem, prema riječima stručnjaka, da do 2030. (i vjerojatno dugo nakon toga) neće dramatično rasti proizvodnja električne energije pomoću vjetroelektrana i solarnih elektrana, već na ugljen i plin.
Električni automobili toliko su obuzeli europsku birokraciju i neke proizvođače automobila da se čini kako je put u budućnost već trasiran. No, njemački mediji javljaju da se oglasila skupina od čak 171 znanstvenika, inženjera i stručnjaka za pogone ujedinjenih u Međunarodnoj asocijaciji održivih pogona i razvoja automobilskih tehnologija (IASTEC), koji tvrde da su emisije CO2 električnih automobila mnogo više nego što se prikazuje. Njemački mediji nazivaju to i aferom koja je u razini Volkswagenova Dieselgatea.
Voditelji studije prof. Thomas Koch i prof. Thomas Böhlke s Instituta za tehnologiju u Karlsruheu tvrde da će emisije CO2 električnih automobila biti dvostruko veće nego što predviđa Europska unija.
Osnovni je problem, prema riječima stručnjaka, da do 2030. (i vjerojatno dugo nakon toga) neće dramatično rasti svjetska proizvodnja električne energije iz obnovljivih izovra (pomoću vjetroelektrana i solarnih elektrana), već na ugljen i plin, a emisije CO2 u ovom sektoru također se povećavaju s dodatnom potražnjom, a čini se da u kalkulacijama EU nema tog povećanja. Kumulativne emisije do 2030. godine udvostručit će se – mnogo više nego što je pretpostavila Komisija EU.
Europska unija ima posebna pravila, koja uključuju financijske penale za proizvođače koji ne mogu ispoštovati razinu od 95 g/km CO2 u prosjeku cijele prodane flote vozila. Znači, zbrojite prosječne emisije svih prodanih automobila i podijelite ih s brojem prodanih vozila. Ako je emisija veća od granice, plaćaju se kazne. Ako su znanstvenici u pravu u vezi sa svojom hipotezom, tada je stupanj zablude potrošača na kraju premašio dimenziju dizelske prevare. Trenutno se nova registracija električnog automobila računa u emisije cijelog voznog parka i to kao 0 g CO2 na 100 km. To predstavlja novčanu prednost od 9000 eura za proizvođača, koja se može nadoknaditi prodajom dizelskih vozila. Drugim riječima, samo oni koji prodaju dovoljno električnih automobila ne moraju platiti kaznu za registraciju motora s unutarnjim sagorijevanjem. Zbog toga proizvođači forsiraju električne automobile – s njima mogu prodavati više dizelskih i benzinskih kombija ili SUV-ova, koji im donose velike marže. Istovremeno, ni električna vozila nisu čista, a to e biti još manje u budućnosti.
Što to znači u emisijama CO2 u budućnosti? Znanstvenici izračunavaju na primjeru jednog električnog kompakta: u svom ciklusu, 15 godina, 220.000 km prijeđenih kilometara, zbog nepovoljnog energetskog miksa (termoelektrane), emisija je 30 tona CO2 umjesto 14 tona. U sve to nisu uračunate emisije CO2 pri proizvodnji vozila.
Klimatska bi bilanca dizelskog hibrida, koji bi koristio 67% fosilnog goriva i 33% biogoriva tada bi bila još bolja od one od električnog vozila.
federalna.ba/revijahak.hr