Misteriju Raphaelovog remek-djela je možda riješila umjetna inteligencija
Misterija oko Raphaelovog remek-djela o kojem se dugo raspravljalo i koje se nalazi u Pradu u Madridu, možda je riješena algoritmom umjetne inteligencije razvijenim u Bradfordu.
Madonna della Rosa vijekovima je intrigirala poznavaoce umjetnosti i stručnjake.
Slika prikazuje Mariju, Josipa i malog Isusa, sa djetetom Ivanom Krstiteljem. Za ovo impresivno djelo se smatralo da je Raphaelovo sve dok se u 19. vijeku nisu pojavile sumnje.
Istoričari umjetnosti su tvrdili da bi se zasluge također trebale pripisati njegovoj radionici. Neki su govorili da je Josipova figura izgledala kao naknadna misao i da nikako nije mogla biti naslikana od strane Raphaela. Drugi su mislili da je donji dio, s ružom, naslikao neko drugi. U Španiji se slika oduvijek pripisivala Raphaelu.
Sliku je sada testirala AI koju je razvio Hassan Ugail, profesor vizuelnog računarstva na Univerzitetu Bradford. Zaključak je da većinu slike potpisuje Raphaelo, ali da je Josipovo lice naslikala druga ruka. Donji dio je "najvjerovatnije" od Raphaela.
Ugail je rekao da je algoritam razvijen nakon što je detaljno pregledao 49 neosporenih Raphaelovih djela i kao rezultat toga može prepoznati autentična djela umjetnika sa 98% preciznosti.
„Kompjuter veoma detaljno gleda sliku“, rekao je Ugail. “Ne samo lice, ono gleda sve njegove dijelove i zna o paleti boja, nijansama, vrijednostima tonova i potezima kista. Ono razumije sliku na gotovo mikroskopski način, prepoznaje sve ključne karakteristike Raphaelove ruke.”
U slučaju Madonne, početno testiranje je pokazalo da je 60% djela Raphaelov rad. Kompjuter je zatim pogledao sliku po dio i zaključio da je upravo Josipovo lice ono koje nije naslikao Raphaelo. Ovo otkriće dio je novog rada objavljenog u četvrtak u časopisu Heritage Science.
Howell Edwards, profesor emeritus molekularne spektroskopije u Bradfordu i koautor rada, rekao je: „Analiza AI programa našeg rada je uvjerljivo pokazala da dok su tri figure Madonne, Isusa i Svetog Ivana Krstitelja nedvosmisleno Raphaelove, ono od Svetog Josipa nije, i naslikao ga je neko drugi.”
Istraživači su također testirali još jednu sliku o kojoj se raspravljalo, poznatu kao Haddo Madonna, koja visi u Haddo Houseu, Aberdeenshire. Kupio ga je kao autentičnog Raphaela u 19. vijeku George Gordon, 4. grof od Aberdina, koji je bio premijer od 1852-55. Kasnije je pripisano manje poznatom umjetniku, Innocenzi da Imoli.
- istoričar umjetnosti Bendor Grosvenor tvrdio je na BBC-jevom Britain's Lost Masterpieces da je djelo ipak Raphaelovo. Stručnjaci u Nacionalnoj galeriji su kasnije tvrdili da je to malo vjerovatno.
AI je stao na stranu Grosvenora, zaključivši da je to najvjerovatnije Raphaelovo djelo.
Ranije je Ugail koristio kompjutersko prepoznavanje lica uz pomoć umjetne inteligencije na slici poznatoj kao de Brécy Tondo, koja podsjeća na Raphaelovu Sikstinsku Madonu. Kompjuter je utvrdio da je to Raphaelovo djelo. Ugail veselo priznaje da ne zna „ništa o umjetnosti“, te da njegove tvrdnje o djelima od strane istoričara umjetnosti mogu biti dočekane sa mrzovoljom.
„Mislim da postoji strah, a oni takođe misle da smo naivni, da ne znamo šta radimo“, rekao je on.
Ali Ugail se nada da će istoričari umjetnosti na kraju shvatiti i uvidjeti AI kao dodatni način autentifikacije velike umjetnosti. Naglasio je da ne vjeruje da će AI zamijeniti ljude.
“Proces autentifikacije djela uključuje sagledavanje mnogih aspekata... njegovog porijekla, pigmenta, stanja djela i tako dalje. Ova vrsta softvera može se koristiti kao jedan alat za pomoć u procesu.”
federalna.ba/The Guardian