„Mi bismo dali, ali ne daju Kinezi“
Premijer RS-a Radovan Višković još jednom je potvrdio da Vlada neće javnosti dati na uvid ugovore koje sa kineskim kompanijama potpisuje u vezi s izgradnjom autoputeva. Višković se pravda da su protiv objavljivanja ugovora ustvari Kinezi. S obzirom na to da je riječ o projektu koji se finansira novcem građana, kako je moguće da o nečemu što je javni interes odlučuje kineski partner?
Mi bismo dali, ali ne daju Kinezi - tako odbijanje objavljivanja ugovora pravda Radovan Višković. Vlada mjesecima odbija da objavi ugovor o izgradnji autoputa Banja Luka - Prijedor. Slično će biti i sa ugovorom o izgradnji dionice Brčko - Bijeljina.
„To prevashodno zavisi od kineske strane, morate se njima obratiti, oni imaju eksluzivitet. Ako oni dozvole da bude objavljen, što se tiče RS-a, mi smo spremni da to objavimo danas“, navodi Višković.
Višković, koji prije odgovora na pitanje šapatom dobija sugestije od Milorada Dodika, ima objašnjenje kako je moguće da o nečemu što je javni interes odlučuje kineski partner: „Zato što oni finansiraju, oni daju novac i tek po isteku uslova u kreditu oni mogu da objave, ali ako žele, oni mogu da objave i danas“.
Za Vladu RS-a nisu od prevelikog značaja ni odluke sudova. Konkretno Okružni sud u Banjoj Luci je resornom ministarstvu naredio da donese drugo rješenje u skladu sa meritumom presude.
„U njemu piše da su to javne informacije, da Vlada mora da vodi računa o interesima građana, a ne o interesima privatnog investitora“, napominje Srđan Traljić, portparol Transparency Internationala BiH.
Informacije o detaljima iz ugovora sa kineskim kompanijama nema ni opozicija.
„Samo u mafijaškim zemljama Latinske Amerike ugovori koje sklapa država vrijedni 100 miliona su tajni, a čim je nešto tajno, onda je jasno da se radi o korupciji. Mi nikada nismo saznali kakav je ugovor sa Kinezima koji grade autoput prema Prijedoru“, ističe Nebojša Vukanović iz Liste za pravdu i red.
Radovan Višković je ranije priznao da će RS, kada autoput od Banje Luke do Prijedora bude završen, kineskoj kompaniji Shandong plaćati 30 miliona maraka godišnje kao naknadu za korištenje. Kruže glasine i da je Vlada Kinezima garantovala broj vozila koja će koristiti autoput uz nadoknadu ukoliko bude manji.
federalna.ba