Kako se kultura adaptirala na online okruženje i ograničenu slobodu
Zbog restriktivnih mjera, kulturne institucije širom regije početkom marta prošle godine zatvorile su svoja vrata. Zatvorene su galerije i pozorišta, otkazani koncerti. Amna Palata provjerila je kako se kultura adaptirala na online okruženje koje bi zbog koronavirusa još moglo potrajati.
Vrijeme koronavirusa vrijeme je preispitivanja, sumnje i razmišljanja, kažu naši sagovorici. Nije lako nikome, naročito, umjetnicima da prihvate ograničene slobode. Za njih je to dodatni pritisak i šok, kaže glumac Branislav Trifunović, i za organizam i za svijest.
- Puno mjeseci nismo radili, a onda smo radili. Recimo, u mom Ateljeu 212 smo radili neke manje predstave samo na velikoj sceni zbog ventilacije i publike. Manje predstave koje podrazumijevaju da nema više od pet glumaca na sceni. Publika je sjedila pod maskama s dva prazna sjedišta između – navodi Trifunović.
Uz veliki broj otkazanih predstava i projekata bilo je i novih teatarskih ostvarenja koja su nastajala u vanrednim okolnostima. Tako je na sceni Sarajevskog ratnog teatra u jeku pandemije premijerno izvedena dugoočekivana predstava „Nije to to“ u režiji slovenskog reditelja Tomija Janežiča.
- Naša predstava je imala premijeru u Sarajevskom ratnom teatru i u Beogradu, Beogradskom dramskom pozorištu, i postoje određena gostovanja koja smo morali odgoditi zbog situacije, kao npr. premijera u Cetinju, također različita gostovanja na festivalima u inostranstvu za koja smo dobili poziv, pa i stalna repertoarska igranja u matičnim kućama ove koprodukcije koja podrazumijevaju Cetinje, Beograd i Sarajevo, tako da jeste utjecala, ali sam optimistična i sigurna sam da će se to nekako desiti kada se situacija malo stabilizuje i kad dobijemo vakcine – ističe glumica Amila Terzimehić.
I dok se očekuju vakcine za suzbijanje kovida, vakcine za kulturu još nema. Umjesto konkretnih mjera koje bi pomogle umjetnosti da živi u novim, drugačijim okolnostima, umjetnici su primorani i dalje tražiti put do publike na online platformama.
- Nekako se ježim od toga kad mi neko kaže da je ovo nešto novo normalno. Ne, nema ništa normalno u ovome. Ovo je samo novo nenormalno, ali pošto mi već godinama živimo u nenormalnim uslovima, vjerovatno smo i ovo nekako prihvatili kao neku stvar koja je morala da nam se desi –zaključuje Trifunović.
Kakve će posljedice biti i koliko će trajati oporavak regionalne kulturne scene, pitanja su na koja ćemo još neko vrijeme čekati odgovore. U međuvremenu, reditelji i glumci širom regije najavljuju nove projekte koje će ponuditi ljudima gladnim kulture kada se vrata u potpunosti otvore.
federalna.ba