FTV u oazi mirisa: Mjesto gdje se prave parfemi s bh. potpisom
Kada govorimo o starim zanatima, posebno u Sarajevu, prva asocijacija je Baščaršija i njene kujundžije i kazandžije. U srcu sarajevske Baščaršije nalazi se i mjesto gdje se prave parfemi s bh. potpisom. Od komponenti koje kupac bira ručno se spravljaju parfemi. Trag orijentalnih nota s tek malo vanilije namamio je i ekipu Federalne televizije da zaviri u ovu oazu mirisa.
Teorija da osobe svjetlije puti trebaju birati blaže note, a da tamnije teže ka ekscentričnijem nisu vjerodostojne. Parfem se bira na osnovu niza drugih karakteristika, razuvjerava nas parfimer Adnan Lušija. Atraktivan stari zanat koji potječe s Istoka učio je od oca, a, kako kaže, i treća generacija je spremna da ga nastavi. Bosna i Hercegovina nema parfemsku proizvodnju, ali na ovom mjestu kupac sam sebi kreira parfem, nakon kraćeg razgovora s Adnanom, koji predlaže potencijalne sastojke.
“Boja očiju, energija kojom mušterija zrači, boja kože, masnoća kože – ima dosta faktora koji će utjecati na reakciju samog parfema. Uglavnom se dešava da potrefimo, čak se često desi da napravimo kompoziciju osobi koja tvrdi da određene note ne voli, a mi prepoznamo da joj odgovaraju”, priča nam Adnan.
Spravljanju parfema prethodi rizičan i dug period pravljenja komponenti, da bi u konačnici kupci dobili željenu mirisnu notu u bočici.
“Kad su u pitanju određene sirovine, postoje periodi branja, prikupljanja, pripremanja do procesa destilacije, a nakon tog procesa, koji može trajati nekoliko dana, zavisno od prirodne sirovine, slijedi proces sazrijevanja, koji traje 3-6 mjeseci”, pojašnjava Adnan.
Nijedna mirisna komponenta ne miriše isto na svima, i to zbog sve češće upotrebe sintetičkih materija. Hemija može sve zamijeniti, kaže Adnan, osvrćući se na poteškoće nabavke sirovina jer komercijalizacija i velike parfemske industrije dovode do nestašice.
“Vrlo je teško naći jer možete naći biljke i sirovinu za proizvodnju ulja, ali ta ulja ne smijete koristiti za proizvodnju zbog regulatorne agencije koja vodi računa o tome. Možete prodavati na crnom tržištu, ali zna se kakva je kazna za to.”
Iako parfimerija jedina kao takva postoji u našoj zemlji, o njoj se priča i preko granica. Interes za kupovinu postoji, kao i za širenje ovog porodičnog posla, međutim, skupa je ovo zanimacija, kaže Adnan.
“Taj finansijski aspekt, kad je u pitanju parfemska industrija, pogotovo kad je u pitanju startup, nije jednostavan jer morate otvoriti fabriku, a za nju je potrebno dosta sredstava, samo da nađete prostor da smjestite svu mašineriju.”
No, želja je velika i nada se da će jednog dana parfem sa bh. potpisom biti distribuiran na strano tržište. Do tada, kaže, raduje ga činjenica da se u njegovoj radnji kupci bar na trenutak mogu osjećati kao čarobnjaci, koji stvaraju najmirisnije note u bočici.
federalna.ba