Ivana Korajlić: Sve je politička trgovina sa ciljem da se spasi lik i djelo jednog čovjeka!
Ovoga jutra u Političkim minutama Jutarnjeg programa gostovala je izvršna direktorica Transparency Internationala BiH.
-Narodna skupština RS-a usvojila je zakon o posebnom registru nevladinih organizacija. Što se konkretno na ovaj način pokušava postići?-
"Pa pokušava se zapravo potpuno ograničiti djelovanje civilnog društva i svih onih koji kritikuju vlast u Republici Srpskoj. S obzirom na to da će ovakav jedan zakon sigurno uticati ne samo na klasične nevladine organizacije nego i na veliki broj neprofitnih nezavisnih medija. Ono što se predstavlja javnosti je zapravo da se pokušava uvesti transparentnost finansiranja udruženja, da se utvrdi iz kojih izvora se udruženja finansiraju iako je i to stalno naglašavamo to nešto što je već postojala obaveza izvještavanja i gde su institucije u svakom trenutku imale i mogle imati uvid u tokove novca udruženja građana pa i onih koji se financiraju iz inostranstva. Ovo zapravo je samo jedna krinka kojom se pokušava opravdati ovaj potez, a ključne su ostale odredbe zakona koje s jedne strane idu na to da targetiranje organizacije, medije i pojedince koji rade u Civilnom društvu nazivajući ih agentima stranog uticaja praveći kojekakve registre koje će sigurno i stavljati u negativan kontekst. A sa druge strane da im se zabrani bilo kakvo djelovanje prema institucijama Republike Srpske. Dakle praktično da se zabrani bilo kakav vid borbe za unaprjeđenje ili zakona ili djelovanja institucija onoga što, je li je legitiman način rada Civilnog društva da se bori da unaprijedi prava određenih kategorija da se bori da unaprijedi određene procese u državi. Sada će to biti smatrano političkom aktivnošću, biti će zabranjeno, a vladi odnosno Ministarstvu pravde će se dati ogromne nadležnosti i diskrecija u tome da odlučuju ko djeluje protiv ustava, ko krši zakon i da zabranjuje rad udruženja. Dakle i to je ono što je zapravo ključni segment ovog zakona da se zapravo potpuno ućutka civilni sektor da i ono malo kritičara ovdje koje je ostalo, malo onih koji prate šta institucije rade pokušavaju da izvještavaju javnost o tome, pokušavaju da djeluju prema institucijama da se neke stvari promijene, to će sada praktično biti onemogućeno. Svi oni pa uključujući i udruženja koja pružaju usluge direktne građanima koje im ne pružaju institucije Republike Srpske, od pomoći ranjivim kategorijama, sigurnih kuća, pravne pomoći asistencije i slično. Sve ono što su im trebale institucije pružati, a što su pružala udruženja sve ove godine i na to su se vlasti ovdje i oslanjale. Sva ta udruženja ukoliko se i minimalno finansiraju iz inostranstva, iz međunarodnih izvora bila to Europska Unija ili bilo ko drugi će biti smatrani i biti obilježeni kao agenti stranog uticaja."
-Što za širu društvenu zajednicu znači upravo ta kontrola nad tom kritičnom masom i na neki način pokušaj nadmetanja, povlađivanja jednom režimu konkretno možemo reći režimu Milorada Dodika?-
"Sve što je rađeno u zadnjih, i sve što se generalno radi ovdje, jedini cilj je opstanak Milorada Dodika na vlasti i njegove ekipe koja ga okružuje. Dakle svi zakoni koji se usvajaju pa i evo napad na ustavni poredak na kraju krajeva zapravo je sve cilj da se zaštiti jedan čovjek, njegov lik i djelo jer se on poistovjećuje sa Republikom Srpskom i sa institucijama Republike Srpske. Tako i ovaj zakon, zapravo cilj je da se kroz potpuno uklanjanje bilo kakvog vida kritike, bilo kakvog načina i mogućnosti da se ljudi organizuju, djeluju i slično, ima cilj taj da bez ikakve odgovornosti, bez ikakve potrebe da se opravda građanima vlasti u Republici Srpskoj mogu raditi šta žele. S druge strane smo imali evo usvajanje izmjena Krivičnog zakonika Republike Srpske koje želi ograničiti i opoziciji djelovanje. Pa tako ako imate opozicione predstavnike koji djeluju u institucijama Bosne i Hercegovine ili bilo kakvog državnog službenika zaposlenog u institucijama Bosne i Hercegovine koji se ne slaže sa politikom koja se vodi u Republici Srpskoj njihov pokušaj bilo kakvog djelovanja može biti označen kao djelovanje protiv interesa Republike Srpske i mogu biti praktično zatvarani zbog toga. Dakle ovo je jedan još korak dalje gdje se zapravo pokušava potpuno zatvoriti bilo kakav prostor ikome da išta radi pa čak ne samo u Republici Srpskoj nego i institucijama Bosne i Hercegovine, a što nije Milorad Dodik odobrio ili što nije poteklo iz struktura njegove političke stranke."
-Sve je na neki način možemo reći počelo mnogo ranije upravo kriminalizacijom klevete prošle godine, pa evo kulminiralo je do ovog dijela. Ne mogu da Vas ne pitam na kraju krajeva Narodna skupština Republike Srpske usvojila je niz zakona kojima se zabranjuje rad državnih institucija na teritoriji RS-a. Zbog čega Milorad Dodik se krije iza građana i kako je moguće da građani ne prepoznaju to unatoč brojnim reakcijama čak ljudi koji su prije svega moram reći Srbi, koji su iz opozicije, koji su čak i zaposleni pojedinci u tim institucijama koji kažu da su svjesni da je to čisto bio u Sudu Bosne i Hercegovine postupak protiv Milorada Dodika nikako protiv naroda i Republike Srpske kako se to pokušava predstaviti?-
"Građani ovdje se ne bave previše time ja moram da budem iskrena, barem ono što je moja percepcija je li. Pozabavali su se zapravo svojim životnim pitanjima i mislim da u nekom širem smislu niko ovdje osim tog uskog kruga ljudi oko Milorada Dodika i osim ljudi koji su zapravo na neki način se okoristili o njegov režim neće reći da on zapravo predstavlja Republiku Srpsku ili da je otjelotvorenje institucija Republike Srpske. Svima bi trebalo zapravo biti jasno da sve ovo je zapravo samo način da on svoje interese i ljudi oko sebe zaštiti. Godinama su se slabile institucije kroz praktično potpunu kontrolu nad radom institucija ne samo kada govorimo o Republici Srpskoj već i u institucijama na nivou Bosne i Hercegovine kroz ubacivanje kadrova koji služe samo jednoj svrsi, kroz zapravo stavljanje u servis tih istih cjelokupnih institucija ličnim interesima pojedinaca na vlasti. Sad smo došli u situaciju da kada imate tako oslabljene institucije onda se one mogu i koristiti da štite lik i djelo jednog čovjeka. U isto vrijeme dakle imamo vrlo jedno haotično i konfuzno djelovanje je li SNSD-a i Milorada Dodika, pa imate u jednom danu u Narodnoj skupštini Zakon o visokom sudskom tužilačkom savjetu Republike Srpske, a onda imate nekoliko dana nakon toga bez obzira što predstavnici SNSD-a nisu glasali za taj zakon, ali su dozvolili i samim tim aminovali je li da se stavi na dnevni red usvajanje na Vijeću ministara nacrta novog zakona o Visokom sudskom tužilačkom vijeće Bosne i Hercegovine. Dakle svi ovi koraci su zapravo s jedne strane vrsta trgovine, vrsta ucjene, a sa druge strane pokušaj produbljivanje krize i postavljanje mogućnost za dalje ucjene a samo i opet govorim isključivo s jednim ciljem da Milorad Dodik ostane da bude glavni kontrolor svega ovdje i da ostane u poziciju da odlučuje."
-Je li on zaista nedodirljiv? Je li toliko moćan da ne može niko da ga zaustavi očigledno u ovoj borbi gdje ne bira sredstva?-
"Vidjet ćemo. Kada napravite, kada se postavite u jednu takvu poziciju da kontrolišete institucije da samim tim mislite da kontrolišete i ljudi u tim istim institucijama, a sa druge strane da sijete strah okolo je li i prijetite izazivanjem daljih konflikata koji niko u ovoj državi ne želi. Onda samim tim se postavljate u poziciju da jednostavno vam se povinuju i sve one strukture koje se ne slažu sa takvom politikom. S druge strane opet ne treba zaboraviti da nije on sam u ovom svemu da ima partnere u vlasti i na državnom nivou koji zapravo pristaju ili mu čak pomažu u nekim od ovih koraka."
-Na koga konkretno mislite?-
"Pa evo imamo zapravo saradnju vrlo blisku godinama sa HDZ-om i Draganom Čovićem gdje i Dodik i Čović jedan drugog podupiru zapravo u svim nastojanjima slabljenja države, slabljenja državnih institucija, a sa druge strane iza toga naravno stoji isključivo njihov lični i politički interes. Prema tome ne možemo govoriti samo o Miloradu Dodiku kao glavnom krivicu za sve loše što se dešava u ovoj državi imamo mi tu i drugih aktera koji su na isti način prodavali institucije zarad sopstvenih interesa u svim dakle skupinama da tako kažem političkim i na taj način omogućile da se one toliko oslabe da se sada na ovaj način može njima manipulisati."
-Ne mogu da vas ne pitam spomenuli ste Dragana Čovića. Nije li to možda na neki način paradoksalno, s jedne strane imamo destruktivnu politiku Milorada Dodika, s druge strane Dragan Čović koji uvijek kaže pa evo i jučer u našem odnosno prekjućer u našem studiju jedan od čelika HDZ-a kaže da je HDZ sa Draganom Čović na čelu da su oni predvodnici Europskih procesa u Bosni i Hercegovini?-
"Pa HDZ se godinama pokušava predstaviti čak su se tako i nazivali kao nositeljima Europskih vrijednosti kao struktura koja zapravo je nosilac svih reformi u Bosni i Hercegovini posebno onih koje se tiču EU integracija. Međutim u isto vrijeme smo vidjeli kako te iste strukture zapravo kontrolišu sve ove procese na način da blokiraju one suštinske reforme koji bi trebalo da dovedu do jačeg pravosuđa nezavisnijeg, efikasnijeg pravosuđa, uspostavljanja vladavine prava, borbe protiv korupcije i slično. Dakle sve ono što se kosi sa njihovim interesima su zarobili na način da se zapravo trguje pričom o legitimnom predstavljanju, o pokušaju kroz sve ove mehanizme pa evo čak vidimo i na primjeru zakona o VSTV-u. Dodatnih etničkih kriterija i teritorijalnih kriterija pri izboru članova Visokog sudskog tužilačkog vijeća, pa do toga dakle da se, zapravo imamo jednu predstavu reformi. U isto vrijeme se ne treba zaboraviti dakle da je HDZ taj koji kontroliše ključne institucije koje su zaduženi za pripremu ovih zakona i da samim tim imate situaciju da se osigura da ti zakoni odu u proceduru budu usvojeni u nekoj formi i da se priča o tome kako je to jedan veliki iskorak kako se guraju reforme i slično. U isto vrijeme u tim istim zakonima nedostaju oni ključni mehanizmi koji bi značili da oni imaju nekakvog efekta i nekakvog uticaja i vidjeli smo to na primjeru prethodnih zakona koji su već usvajani i već izmjena zakona o VSTV-u, zakona o sukobu interesa, zakona o slobodi pristupa informacijama, mnogih drugih gdje zapravo se predstavlja to kao neki veliki uspjeh na putu ka Europskoj uniji, velike reforme a u suštini analizom ovih zakona, a i kasnijom primjenom koja praktično ni ne postoji vidimo da se dodatna politička kontrola nad procesima uspostavila nad institucijama koje trebaju da provode ove zakone. Da su osakaćene institucije za nadležnosti koje su bitne da bi mogli efikasno da ih provode, da i dalje nemamo nikakvu vrstu odgovornosti ni za sukob interesa da još uvijek nemamo uspostavljene nikakve mehanizme kontrole imovinskih kartona ni u jednom sektoru i tako dalje. A da se u isto vrijeme bavimo pričom o tome kakva će biti etnička raspodjela u ovim institucijama i zapravo kroz to uvodi dodatna politička kontrola nad institucijama. Tako da vrlo je bizarna jedna situacija da vi imate jednu toliko duboku političku krizu u državi da nismo prethodno dakle ništa uradili od onih uslova koje smo trebali za započinjanje pregovora sa Europskom unijom. Nemamo pregovarača, nije usvojen program reformi, nemamo usvojene ključne zakone, a Dragan Čolović u svemu tome dok se svi bave pričom o tome hoće li se država raspasti i šta je sljedeći potez Milorada Dodika što je na kraju krajeva i cilj cijele ove krize da se bavimo na kraju samo time i ničim drugim. Imate priča o tome kako evo mi provodimo neke reforme i mi sada idemo prema Europskoj uniji iako je svima jasno da se to sada ne može desiti jer nismo uradili ništa od onoga što smo trebali u prethodnom periodu."
federalna.ba