'Inkluzivno obrazovanje veliki izazov za djecu, ali i roditelje'
Gošće posljednjeg ovosedmičnog izdanja Rezimea bile su Melisa Mizdrak, stručna savjetnica za inkluziju pri Ministarstvu odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo i Belma Zulčić, majka djeteta sa autizmom.
Zulčić kaže da je inkluzivno obrazovanje veliki izazov za djecu, ali i roditelje.
"Isto tako i za cijelo odjeljenje u kojem dijete pohađa nastavu. Ja iz našeg iskustva mogu reći da je početak bio dosta težak. Moj sin sada ide u četrvti razred osnovne škole u Sarajevu. U početku nismo imali asistenta koji bi bio obezbijeđen, morali smo sami tražiti i plaćati nekoga. I uvijek je problem stručnosti. Situacija se poboljšala u posljednje vrijeme. Već tri i po godine imamo asistenta koji je plaćen od strane KS-a i to je jedan veliki napredak. Međutim, uvijek se postavlja pitanje stručnosti te osobe. Problem je i često mijenjanje asistenata."
Mizdrak navodi da je 2022. godina bila godina progresa kada govorimo o unaprijeđenju inkluzije generalno u KS-u.
"Moramo multisektorski prilaziti problematici. Tako da dijete čim s eotkrije određeno odstupanje, mislim da tu značaju ulogu imaju i naše zdravstvene ustanove koje moraju na vrijeme otkriti te teškoće. Kada govorimo o broju djece sa teškoćama, u predškolskim ustanovama trenutno imamo 120 učenika koji rade po individualno prilagođenom programu, 520 učenika koji rade u osnovnim školama i oko 50 učenika koji rade po individualno prilagođenim programim unutar srednjih škola."
Pojašnjava da asistenti mogu biti psiholozi, pedagozi, socijalni radnici i nastavnici različitih usmjerenja.
"U ovom momentu u Kantonu Sarajevo imamo 270 asistenata. Što se tiče inkluzivnog obrazovanja Kanton Sarajevo je zaista u progresu. Asistensti po pedagoškim standardima trebaju imati položen stručni ispit. U 2022. godini prvi put primamo asistente u predškolsim ustanovama."
Zulčić ističe da njen sin jako voli nastavu, svoje odjeljenje id rugare.
"Imamo sreću da smo dobili jedno sjajno odjeljenje, sa djecom koja su ga vrlo rado prihvatila i koja se i ne obaziru na njegove poteškoće nego ga smatraju svojim drugarima. Imamo i podršku njihovih roditelja, što je jako bitno, kao i uloga učiteljice. Vrlo je pohvalno to što se krenulo u rad i dosta toga se već učinilo. Slažem se da je vrlo značajno da djeca još prije školskog uzrasta dobiju stručnu podršku."
Mizdrak kaže da odgojno-obrazovni sistem ne prepoznaje lične asistente.
"Jako je važno da shvatimo da su učitelji, nastavnici, profesori nosioci inkluzivnog odgoja i obrazovanja. Asistent je tu pomagač. Kada dijete nema medicinsku dokumentaciju, tu više nije važno ko je kriv. Važno je da sistem do polaska u školu nije pružio adekvatnu podršku samim roditeljima."
Kada je riječ o mobilnim timovima kaže da je on formiran 2019. godine.
"Prvi put prošle godine je taj stručni kadar primljen na neodređeno. Oni s ekreću i pokrivaju više ustanova, kako privatnih tako i javnih. Nedostaje nam defektologa."
"Na federalnom nivou škole su dobile zahtjev da se imenuju koordinatori kako bi se formirala baza podataka za djecu sa teškoćama", zaključila je Mizdrak.
federalna.ba