'Inkluzivno obrazovanje veliki izazov za djecu, ali i roditelje'

Gošće posljednjeg ovosedmičnog izdanja Rezimea bile su Melisa Mizdrak, stručna savjetnica za inkluziju pri Ministarstvu odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo i Belma Zulčić, majka djeteta sa autizmom.

Zulčić kaže da je inkluzivno obrazovanje veliki izazov za djecu, ali i roditelje.

"Isto tako i za cijelo odjeljenje u kojem dijete pohađa nastavu. Ja iz našeg iskustva mogu reći da je početak bio dosta težak. Moj sin sada ide u četrvti razred osnovne škole u Sarajevu. U početku nismo imali asistenta koji bi bio obezbijeđen, morali smo sami tražiti i plaćati nekoga. I uvijek je problem stručnosti. Situacija se poboljšala u posljednje vrijeme. Već tri i po godine imamo asistenta koji je plaćen od strane KS-a i to je jedan veliki napredak. Međutim, uvijek se postavlja pitanje stručnosti te osobe. Problem je i često mijenjanje asistenata."

Mizdrak navodi da je 2022. godina bila godina progresa kada govorimo o unaprijeđenju inkluzije generalno u KS-u.

"Moramo multisektorski prilaziti problematici. Tako da dijete čim s eotkrije određeno odstupanje, mislim da tu značaju ulogu imaju i naše zdravstvene ustanove koje moraju na vrijeme otkriti te teškoće. Kada govorimo o broju djece sa teškoćama, u predškolskim ustanovama trenutno imamo 120 učenika koji rade po individualno prilagođenom programu, 520 učenika koji rade u osnovnim školama i oko 50 učenika koji rade po individualno prilagođenim programim unutar srednjih škola."

Pojašnjava da asistenti mogu biti psiholozi, pedagozi, socijalni radnici i nastavnici različitih usmjerenja.

"U ovom momentu u Kantonu Sarajevo imamo 270 asistenata. Što se tiče inkluzivnog obrazovanja Kanton Sarajevo je zaista u progresu. Asistensti po pedagoškim standardima trebaju imati položen stručni ispit. U 2022. godini prvi put primamo asistente u predškolsim ustanovama."

Zulčić ističe da njen sin jako voli nastavu, svoje odjeljenje id rugare.

"Imamo sreću da smo dobili jedno sjajno odjeljenje, sa djecom koja su ga vrlo rado prihvatila i koja se i ne obaziru na njegove poteškoće nego ga smatraju svojim drugarima. Imamo i podršku njihovih roditelja, što je jako bitno, kao i uloga učiteljice. Vrlo je pohvalno to što se krenulo u rad i dosta toga se već učinilo. Slažem se da je vrlo značajno da djeca još prije školskog uzrasta dobiju stručnu podršku."

Mizdrak kaže da odgojno-obrazovni sistem ne prepoznaje lične asistente.

"Jako je važno da shvatimo da su učitelji, nastavnici, profesori nosioci inkluzivnog odgoja i obrazovanja. Asistent je tu pomagač. Kada dijete nema medicinsku dokumentaciju, tu više nije važno ko je kriv. Važno je da sistem do polaska u školu nije pružio adekvatnu podršku samim roditeljima."

Kada je riječ o mobilnim timovima kaže da je on formiran 2019. godine.

"Prvi put prošle godine je taj stručni kadar primljen na neodređeno. Oni s ekreću i pokrivaju više ustanova, kako privatnih tako i javnih. Nedostaje nam defektologa."

"Na federalnom nivou škole su dobile zahtjev da se imenuju koordinatori kako bi se formirala baza podataka za djecu sa teškoćama", zaključila je Mizdrak.

federalna.ba

 

Melisa Mizdrak Belma Zulčić