GTA IV: Blockbuster igra koja se usuđuje biti istinski politička

GTA IV: Blockbuster igra koja se usuđuje biti istinski politička

Dok revolucionarni dio GTA navršava 15 godina, Thomas Hobbs razmišlja o svojoj hrabroj odluci da usredsredi svoj narativ oko ilegalnog imigranta i subverzivnom prikazu zemlje slobodnih.

"Brza hrana, jeftin benzin, lažne grudi - ovdje postoji prečica za sve!" izgovara Roman Bellic, imigrant velikog srca, vlasnik propale taksi firme. "Samo trebate znati gdje to pronaći." Njegov prvi rođak Niko Bellic – čovek koji je tek emigrirao sa Balkana, i potpuno neuvjeren u sposobnosti Amerike da popravi njihove slomljene živote – otvoreno se ubacuje: „Da, ali većina ljudi ne zna gdje je to, pa ostaju dno lanca ishrane! Oni ostaju tamo dok ne pregore ili ne umru."

Iako se ova duboka razmjena mišljenja događa u sporednoj misiji otprilike na četvrtini pređene igrice Grand Theft Auto IV, to je savršen odraz kako se igra iz 2008., koja sada slavi svoju 15. godišnjicu, usudila uzeti blockbuster gejming franšizu (koja je prodata u više od 400 miliona kopija širom svijeta) negdje mračnije i politički.

Započeta 1997. godine, igrica Grand Theft Auto gotovo je odmah stvorila ime za sebe kao nihilistički provokativna i grubo satirična pop-kulturna senzacija, u kojoj su igrači preuzimali uloge urbanih kriminalaca koji testiraju okvire američkog društva dok pokušavaju da se uzdignu u redovima podzemlja bandi. Stvorio ih je Rockstar, studio za razvoj igara sa sjedištem u Dundeeju u Škotskoj, GTA igre su uvijek bile parodija na američki eksces, sa duhovitim šalama u igri o svemu, od hamburgera koji izazivaju srčani udar do pametnih domova.

Međutim, dok su prethodne GTA igre naginjale humoru preko iskrenih poruka o ljudskom stanju, a glavni protagonisti su obično bili tihe ubice ovisne o nestašlucima (GTA 3's Claude Speed) ili reciklirani muški holivudski arhetipovi od krpa do bogatstva (pomislite na GTA: Vice gradskog Tommyja Vercettija u stilu Lica sa ožiljkom), lik Nike Bellica bio je hrabro skretanje ulijevo programera Rockstara, direktno prisiljavajući milione da vide kroz oči umornog imigranta. Kroz igru postoji mučan osjećaj da Niko ima egzistencijalnu krizu dok čini svoja zlonamjerna djela (uključujući krađu automobila); nešto što je uobličeno uznemirujućom isporukom glumca Michaela Hollicka. Kada se Niko provoza pored seksualnih radnica, izgovara riječi: "Vi jadni bijednici!" Oblači se u jeftine trenerke; priča ljubavnom interesu o svojim noćnim morama sa PTSP-om; i teži da daje prednost emotivnoj filozofiji („Rat je mjesto gdje mladi i glupi bivaju prevareni od strane starih i ogorčenih da se međusobno ubijaju“) u odnosu na vrtoglave dosjetke, vozeći se na misije sa svojim zavjerenicima. Pošto je pobjegao od balkanskih ratova, Niko se nada da će ga ponovo oživjeti sjajna svjetla Liberty Cityja (izmišljena prerada New Yorka). Ipak, brzo otkriva da su korupcija, pohlepa i "leteći pacovi" jednako rasprostranjeni u takozvanoj zemlji slobodnih, a da rođaka Romana čak ucjenjuju gangsteri.

"Kada sam radio u Sarajevu uvijek ste mogli vidjeti ratnu štetu, tako da je za sve zemlje uključene u jugoslovenske ratove to nešto što ih je nastavilo vidno proganjati," Georg Hobmeier, suosnivač bečke kompanije za igre Causa Creations, objašnjava za BBC Culture. "Kada je Niko Bellic predstavljen, osjećalo se tako blizu kuće. Ljudi u istočnoj i centralnoj Evropi bili su veoma iznenađeni! Činilo se kao da video igrice izlaze van svoje zone udobnosti i usuđuju se da prikažu mnogo složenije, namučene ljude."

Causa je razvojni studio koji je oživio Path Out iz 2017. – indie igricu koja je replicirala opasnu stvarnu rutu bijega ratom razorenog sirijskog izbjeglice Abdullaha Karama i koju su Ujedinjeni narodi koristili u školama kako bi pomogli učenicima da suosjećaju s izbjeglicama i imigrantima. Prema Hobbmieru, GTA IV, koji je objavljen 29. aprila 2008., pomogao je da se pomjeraju narativni ciljevi, ohrabrujući generaciju programera – uključujući njega samog – da ukorijene priče u ranjivim perspektivama radnika imigranata. "U Bosni postoji satirična pjesma Dubioza Kolektiv pod nazivom USA, koja ima stihove: 'Ja sam iz Bosne, Vodi me u Ameriku / Stvarno želim vidjeti Kip slobode' ('I am from Bosnia Take me to America / I really want to see the Statue of Liberty')", kaže za BBC Culture. "Ova pjesma me podsjeća na GTA IV, jer igra na sličan način suprotstavlja san obećan imigrantima sa mračnom stvarnošću koja ih često čeka kada već stignu. Gledajte, GTA IV je pomjerio stative. Transformirao je teren. Uvod od ovih tema u projektu te veličine važnije je od male indie igre koja to radi; revolucionarnije je."

Za kolegu programera Florenta Maurina, to je bilo jednako vrijedno. Maurin je osnivač kompanije za razvoj igara The Pixel Hunt, studija sa sjedištem u Parizu odgovornog za Bury Me, My Love, igru koja pametno uranja igrače u srce očajničkog Whatsapp razgovora između sirijske izbjeglice koja se seli u Njemačku i njenog supruga koji je ostao u domovini. On ističe koliko je nagla promjena u tonu GTA IV u odnosu na prethodnika, GTA: San Andreas iz 2004. godine. „U GTA IV sve izgleda više ponderisano i utemeljeno, od palete boja do načina na koji automobili zapravo voze, do animacija lika“, smatra on.

"Ovo čini iznenađujuće teško i mračno iskustvo, do te mjere da se, kada naiđete na neizbježne blesave misije koje svaki GTA može ponuditi, osjećaju neprikladno. Niko izgleda užasno depresivno, a zaista ste morali biti GTA da biste 'prodali' takvog heroja."

To je osjećaj koji ima i John Wills, profesor američkih studija na Univerzitetu u Kentu, koji osjeća da je GTA IV bio namjerni pokušaj Rockstara da podri živost crtanog filma koja je prethodno definirala igricu i napravi priču prikladnu za svijet koji je 2008. slobodno padao u sumornu globalnu recesiju. „Sivi ton grada je toliki kontrast sa solarnom bakljom Los Santosa/Los Angelesa (mjesta iz GTA: San Andreas), sa stvarnim fokusom na dug, težak život i realizam“, kaže on. "U GTA igrama postoje trajne teme privlačnosti kriminala, pritiska ličnog neuspjeha, osjećaja šire muške krize i Amerike koja stalno razočarava. Ali uzaludnost američkog uzdizanja je upadljivija i ozbiljnija u GTA IV."

Komentar o vremenu

I Maurin i Wills vjeruju da je ovu promjenu tona potaknuo stvarni svijet koji je GTA IV preslikao. U 2005. godini, kada je razvoj igre počeo da se oblikuje, američka migrantska populacija (koja se sastoji od legalnih i ilegalnih imigranata) dostigla je novi rekord od 35 miliona, navodi se u podacima Biroa za popis stanovništva. A kao odgovor na porast neovlaštene migracije i reakcije oko nje, američka vlada je pokrenula pojačanu militarizaciju svojih granica, s nedavno formiranim Biroom za imigraciju i carinsku provedbu (sada poznat kao US Immigration and Customs Enforcement) koji postaje sve moćniji . Zapravo, prema Nacionalnom savjetu državnih zakonodavnih tijela, 570 zakona koji se bave legalnim i ilegalnim imigrantima uvedeno je u SAD 2006. godine i najmanje 1.562 u 2007. godini.

Kada Nika progone helikopteri u GTA IV nakon što je počinio „jedan zločin previše“, helikopteri su označeni logotipom "'Patriotism and Immigration Authority", a njihovi piloti uzvikuju fraze uključujući: "Stegnimo omču!" Jasna sugestija je da Belica lovi krvožedna granična kontrola, a ne policajci.

"Amerikanci su počeli da uzimaju helikoptere u lov na meksičke ilegalce, a agresivno su postavljali bodljikavu žicu na svoje granice (kada se pravio GTA IV)", kaže Hobmeier. "Evropske granice su takođe bile militarizovane. U Velikoj Britaniji, sredinom 2000-ih, imali ste ljude koji su se šunjali kroz kamione i (prevozne) kontejnere. Svijet GTA IV odražava sve ovo. U igrici Niko je bukvalno progonjen od strane Vlada."

Rockstar je poznat kao tajnovit i odbio je da učestvuje u ovom tekstu, ali je u komentarima iz intervjua iz 2008. sa njegovim suosnivačem Danom Houserom, potvrdio da je ideja za GTA IV bila da se Niko oseća kao ilegalni stranac. "Htjeli smo nekoga ko se osjeća čvrstim, ali i kao stranac", prokomentirao je. "Ideja o ovoj imigrantskoj priči počela je da se čini zabavnom i zanimljivom, a on je bio dobar lik. S jedne strane je nevin, s druge je prekaljen u borbi i umoran od svijeta. Upravo sada, moderna priča o 'dolasku u Ameriku' nam se čini veoma zanimljivom."

Ipak, bilo bi neiskreno reći da je Rockstar imao apsolutno sve što treba u vezi s portretom Nika Belica. Lik često pogrešno izgovara srpsko-hrvatske fraze, što je nusproizvod činjenice da je glasovni glumac Michael Hollick Amerikanac koji ima pretjerani naglasak, a igra ga tjera na zamorne misije "asimilacije" u kojima mora izvoditi svoje prijatelje na kuglanje i piće kako bi ga smjestili u SAD. Iznad svega, kritičari su tvrdili da je Niko samo generalizacija istočnoevropskih imigranata, što održava štetne stereotipe o tome da je ova demografska grupa podložnija kriminalnim aktivnostima. Za dr. Jess Rowan Marcottea, konsultanta za Refugee Engagement with Video Games za Ujedinjene nacije, bilo je dobro vidjeti da GTA IV svoju priču usredsređuje na priču o imigrantima, ali to ipak nije otišlo dovoljno daleko.

"Zasluge idu piscima i kreativnom smjeru što su odlučili pokušati uzeti u obzir zablude američkog sna", kaže ona. "S obzirom na to, posljedice te odluke nisu se savršeno prenijele na ostatak igre. Uglavnom, igra i mehanika prate tipičnu nasilnu GTA igru, uprkos narativnom uređenju."

Dakle, šta je tačno GTA IV naslijeđe? Na mnogo načina ostaje "autsajder" franšize. Njen nastavak GTA V postao je najprodavanija igra svih vremena vraćanjem na konvencionalniju akciono-pustolovnu priču i prebacivanjem između tri glavna lika (Franklin, Michael i Trevor) koji su radosno ubijali i kojima je nedostajao nivo morala i savjesti koju ima Niko Bellic. To je smanjilo prodaju GTA IV u tom procesu. To znači da se mračnija, rizičnija priča poput one Bellicove vjerovatno neće ponoviti, jer Rockstar ne žuri da objavi remasteriranu verziju GTA IV, posebno nakon kritične reakcije na njegove "neuredne" GTA: Vice City i GTA: San Andreas remasters.

Curenja iz nadolazećeg GTA 6 sugeriraju da će imati novu žensku protagonistkinju, što će barem još jednom predstavljati svjež teren za igricu. Međutim, Hobmeier bi se iznenadio ako nova GTA igra preuzme jednake narativne rizike, s poslovnim okruženjem kakvo jeste u 2023. također više sklonom riziku nego 2008. „Kada smo pokušavali zainteresirati izdavače za praćenje Path Out - Gore, bilo je onih koji su odustali jer zemlje u kojima posluju imaju takav antiimigrantski osjećaj", kaže on. "Trenutno smo usred kulturnog rata, a ljudi s novcem će igrati na sigurno da zaštite svoja ulaganja i izbjegnu kanibalizaciju publike pričajući rizične priče. Zbog toga je malo vjerovatno da bi se GTA IV mogao ponoviti danas ."

Ali gdje god da GTA franšiza ode dalje u smislu društvenih tema, Wills kaže da će GTA IV samo rasti. "Sve veća kulturna podjela po pitanju imigracije na Zapadu čini možda važnijim nego ikada, da igre poput GTA IV humaniziraju iskustvo imigranata i pokažu kako trebamo imati suosjećanje, a ne mržnju, prema svim ljudima", kaže on . "Ideja istraživanja autsajdera je važna za igrače na toliko nivoa. Iako je format igranja GTA IV, preplavljen često besmislenim nasiljem i teško da je to najbolje sredstvo za ovo, ono barem uspijeva stvoriti suosjećanje ."

Za završnu misiju GTA IV, Niko Bellic je suočen sa nemogućim izborom, koji će sigurno rezultirati smrću voljene osobe. Prva stvar koju lik sarkastično kaže nakon završetka ove misije i probudi se u svom stanu je: "Ovo je američki san? Ovo je pobjeda za kojom smo čeznuli?" GTA serija je bila satirična prema SAD-u mnogo puta ranije, posebno zbog njene potrebe da se sve preuvliča, kao i prevelikog oslanjanja na oružje, ali Maurin iz The Pixel Hunta tvrdi da je GTA IV prvi unos koji je istinski ispitao ograničenja američkog sna za one koji nisu Amerikanci.

"Koristiti lik koji je pobjegao iz ratom razorene Jugoslavije i dalje je prilično hrabro 2023. godine", zaključuje on. "GTA IV je imao nešto dublje da kaže, nešto istinski nihilističko, i rekao je to svojom pričom, završetkom, likovima, ali i svojom estetikom i svojom ukupnom tugom. To je igra o nemogućnosti iskupljenja za neke pa čak i u Americi, posebno onih poput Nike Belica."

federalna.ba/BBC

GTA IV