Griselda Blanco i narkobosovi Latinske Amerike
Nova Netflixova serija Griselda baca svjetlo na manje poznatu osobu u trgovini drogom i dio je rastuće svijesti o ženama koje vode narkokartele u Latinskoj Americi-piše za BBC Culture Emi Eleode.
"Jedini muškarac kojeg sam se ikad bojao bila je žena po imenu Griselda Blanco." Ovaj uznemirujući citat, koji otvara najnoviju Netflixovu narko dramu Griselda, navodno dolazi od nikoga drugog do ozloglašenog kolumbijskog narkobosa Pabla Escobara. Sažima lik žene koja je bila nemilosrdna šefica carstva droge, neizbrisivo upletena u ratove droge u Miamiju 1970-ih i 80-ih. Zarađivala je desetke miliona dolara mjesečno na vrhuncu svog narko-carstva, koje se proširilo na New York i Kaliforniju, stekavši reputaciju "kume kokaina".
Kaže se da je Blanco imala neto vrijednost od milijardu dolara prije hapšenja u februaru 1985. zbog proizvodnje, uvoza i distribucije kokaina u SAD (puštena je 2004. i umrla u Kolumbiji 2012.). Njezina je priča tema nove kriminalističke drame u šest dijelova u kojoj glumi Sofija Vergara, a koju su kreirali Narcos i Narcos: voditelj serije Eric Newman i reditelj Narcosa Andrés Baiz.
Prethodno manje poznata figura u mainstream kulturi, Blanco je sada u središtu šire pažnje zbog porasta interesa za narkobosove uključujući Escobara, Joaquína "El Chapo" Guzmana i Miguela Ángela Félixa Gallarda. Dokumentarni film Cocaine Cowboys iz 2006. i njegov nastavak, Cocaine Cowboys II: Hustlin' with the Godmother (2008.), prvi su predstavili Blanco publici engleskog govornog područja. Od tada je prikazana u nekoliko dokumentaraca, filmova i pjesama.
Vrijeme Griseldine vladavine zapliće priča o Blanco i njezinim sinovima koji 1964. bježe iz Kolumbije bez novca i s kilogramom kokaina, skrivenog u jednom od svojih kofera, te prati njezin uspon do strašne kraljice. "Uvelike je zaslužna što je bila jedna od glavnih osoba koja je donijela kokain u Miami 70-ih i 80-ih. Prepoznala je tržište, vidjela poslovnu priliku i iskoristila je do maksimuma", Deborah Bonello, autorica Narcas: The Secret Uspon žena u kartelima Latinske Amerike, kaže BBC Culture.
Nakon prvog hapšenja 1985., Blanco je optužena za daljnja kaznena djela, a puštena je tek 2004. (Izvor: Alamy)
Blanco je potkopala društvena očekivanja koristeći žene kao mazge za drogu, iskorištavajući činjenicu da su policiji izgledale manje sumnjive. U seriji je kokain ušiven u grudnjake koje nose njezine narko mazge, koje su ga neotkrivene prokrijumčarile u SAD.
Serija slijedi sličan format poput serije Narcos i Narcos: Mexico, s flashbackovima koji se fokusiraju na Blancoinu psihu, nudeći pogled na ženu koja stoji iza moćnog narko-carstva. Vidimo Blanco kako se žurno probija, njezin uspjeh i kasniji pad.
Vergarina uloga u Griseldi odmak je od njezinih komičnih uloga poput one u Modernoj obitelji. Ovdje glumi moćnu ženu narko lancu, koja nije samo pametna, čvrsta, zastrašujuća i hladna, već pokazuje i ranjivost.
Također rođena u Kolumbiji, glumica se dugo pripremla za ulogu i pobrinula se da njezina izvedba bude autentična s pričom. "Dobiti ispravan izgled bilo mi je jako važno jer sam trebala nestati. Htjela sam da niko ne razmišlja o meni ili mojoj posljednjoj ulozi [njezinog lika Moderne obitelji] Glorije Pritchett. Htjela sam ući u Griseldinu glavu i stvarno razumjeti njezin mentalitet , odakle je dolazila", kaže Vergara u bilješkama produkcije.
Blanco je do 21. godine imala tri sina; u seriji je prikazana i kao brutalna kriminalka i kao majka (Izvor: Elizabeth Morris/Netflix)
Serija otkriva nemilosrdnost žene koja je bila poznata kao "Crna udovica" zbog svoje navodne umiješanosti u smrt njezina tri muža. Također prikazuje nekoga ko je bio odana majka, a pribjegavanje zločinu opravdava načinom brige za svoje sinove. Prema Vergarinim riječima, "U svijetu iz kojeg je došla, radila je ono što je znala. Ali istina je da vam samo prava Griselda može reći zašto je učinila sve to što je učinila."
Kao žena u opasnom okruženju kojim dominiraju muškarci, Blanco je prkosila stereotipima i društvenim normama. Prihvatila je svoju kriminalnu osobu, nazvavši svog najmlađeg sina Michaela Corleonea po zločinačkom bossu iz filmova Kum. Nakon nasilnog, siromašnog djetinjstva, Blanco je izgleda mislila da, kako bi preživjela otrovni mačo svijet, mora biti dvostruko oštrija i žilava od muškarca.
Žene iza narko-carstava
No Blanco nije bila jedina – postoje i druge žene koje su preuzele visoke uloge unutar narko-kartela, čak su postale šefice. Žene kao što su Guadalupe Fernández Valencia, do danas najviše rangirana žena u kartelu Sinaloa koja se pojavila u javnosti, koja je vodila logistiku i prala novac za El Chapa, i Marllory Chacon Rossell, Gvatemalka poznata kao "Kraljica South" koja je vodila jednu od najvećih organizacija za pranje novca i trgovinu drogom u Srednjoj Americi.
Način na koji mnoge žene posjeduju moć – nije da nisu sposobne za nasilje – manifestira se na različite načine – Deborah Bonello
"Marllory je super zanimljiva jer je bila obrazovana", kaže Bonello. "Bila je lijepa, što se na neki način uklapalo u taj stereotip, ali je bila praktički nepoznata. Pa ipak, u jednom je trenutku Ministarstvo financija SAD-a reklo da je ona jedna od najplodnijih trgovkinja ljudima u Srednjoj Americi. Kako to može biti? Kako je tako moćna, a nepoznata?"
Ovo pitanje natjeralo je Bonella na razmišljanje o tome kako se moć u smislu organiziranog kriminala definira kroz veo nasilja i ko je najnasilnija osoba u prostoriji. "Način na koji mnoge žene posjeduju moć – ne da nisu sposobne za nasilje – manifestira se na različite načine." U Griseldi je to prikazano u načinu na koji Blanco pametno koristi svoju moć i šarm kako bi orkestrirala nasilna djela koje izvode njezin brojne ubiice.
Blancoina nemilosrdnost pomogla je u stvaranju razdoblja nasilja u Miamiju koje je postalo poznato kao Ratovi kokainskih kauboja (Izvor: Elizabeth Morris/Netflix)
Bonello je proveo posljednjih 15 godina živeći i radeći u Meksiku izvještavajući o organiziranom kriminalu i podzemlju narkotika. Od početka je postalo očito kako su svi narativi usredotočeni na muškarce i nekoliko žena koje se spominju u vijestima poput Emme Coronel, El Chapove žene, imale ceremonijalne položaje: atraktivne žene mafijaških šefova.
Počeo je istraživati nekolicinu žena čija su se imena pojavila na sudskim procesima narkobosovima, što je otvorilo svijet neprijavljenih informacija koje je koristila u Narcasu. "Bilo je toliko informacija naočigled za koje nitko nije bio zainteresiran. I što sam više slučajeva tražio, to sam više slučajeva pronašao. Oslonio sam se na PACER [javni pristup elektroničkim zapisima suda] za pristup optužnicama, transkriptima i izjašnjenjima o krivnji baveći se istraživanjem. Također je razgovarao s pravnim advokatima, imigracijskim advokatima i ljudima koji su poznavali žene, doprijevši do žena i odlazeći na njihova radna mjesta."
Delikatna ravnoteža
Proizvođači Griselde na sličan način iznose na vidjelo nedovoljno prijavljen aspekt trgovine drogom. Dok prikazuju Blanco kao nijansirani lik, kažu da su pazili da ne stvore narativ koji bi glamurizirao Blanco i svijet u kojem je djelovala. "Serija govori o užasnim naporima koje je ta osoba podnijela kako bi osigurala svoju obitelj. Bili smo iskreni o njezinom utjecaju i užasnim stvarima koje su se dogodile kao rezultat njezinih postupaka. Izostavljanje istih učinilo bi medvjeđu uslugu priči o žrtvi", kaže Vergara, koja je i izvršna producentica serije.
Tvrdi da serija ne opravdava izbore koje je Blanco napravla, već naglašava učinak carstva droge na društvo u Miamiju u cjelini. Bez namjere da je glorificiraju, kreatori serije htjeli su razotkriti kompleksnu priču o ženi koja je uspjela stvoriti carstvo vrijedno više milijardi dolara u "zemlji koja nije njezina, kroz taktike koje je osmislila, a koje su bile ujedno i genijalne i okrutne ".
Iako se vjeruje da je povezana sa stotinama ubistava, Blanco je živjela milionerskim načinom života u Miamiju sve dok nije bila prisiljena pobjeći 1984. (Izvor: Elizabeth Morris/Netflix)
Iako je Blanco prikazana kako vodi raskošan način života, serija se fokusira na brutalnost podzemlja narkotika. Priča je to o opasnostima pohlepe, moći i djelovanja u najnižem kriminalu. Na kraju nema pobjednika. Kao i kod drugih u svemiru Narcosa i šire, Blancoin život je prikaz onoga što se događa većini ljudi koji se uključe u trgovinu drogom, s dugim zatvorskim kaznama ili nasilnom smrću.
Blanco je angažirla ubice poznate kao Pistoleros da izvrše atentate na motoistu u SAD-u, ubijajući neprijatelje iz neposredne blizine. Ironičnom igrom sudbine, ova je metoda način na koji je Blanco završila život u dobi od 69 godina ispred mesnice u Medellínu u septembru 2012. (deportirana je natrag u Kolumbiju 2004. nakon što je odslužila gotovo 20 godina u zatvoru).
Međutim, uprkos namjerama kreatora programa, uvijek postoji rizik da televizijske emisije i filmovi iz narkokulture i dalje glamuriziraju stil života, posebno za publiku koja možda nije bila pogođena ratom protiv droga. Bilo je pitanja o tome kako je Pablo Escobar prikazan kao antiheroj u Narcosu. Ljudi su navijali za njega, ali Kolumbijci su zapamtili kako je terorizirao njihove ulice.
Prema Bonellu, "Većina Latinoamerikanaca je ili izravno pogođena organiziranim kriminalom ili poznaje nekoga ko je njime pogođen. To jest i ostaje najveća prijetnja javnoj sigurnosti u Latinskoj Americi. Mnogo je osobnije za mnoge ljude koji žive južno od granica SAD-a i Meksika. Izazov je pokušati stvoriti sadržaj koji ne veliča stvari."
"Griselda" će Netflixu imati premijeru 25. januara.
federalna.ba/BBC