EU istražuje kineske subvencije
Europska unija pokrenula je istragu o mogućim nepravednim subvencijama koje je Kina dodjelila kineskoj kompaniji BYD za izgradnju fabrike električnih automobila u Segedinu, Mađarska. Istraga bi mogla dodatno pogoršati trgovinske odnose između EU i Kine.
Preliminarna istraga Evropske komisije, koja se odnosi na stranu državnu pomoć, započela je u vezi sa fabrikom u Segedinu, navodi Financial Times (FT), pozivajući se na izvore iz Komisije.
Ako se utvrdi da je BYD, najveći kineski proizvođač električnih automobila, nezakonito dobio subvencije, kompanija bi mogla biti primorana da proda dio imovine, smanji proizvodne kapacitete, vrati subvencije, a čak i plati kaznu zbog kršenja pravila.
Odnosi između Brisela i Budimpešte već su napeti, posebno u pogledu stavova prema Rusiji i Ukrajini. Mađarski premijer Viktor Orban, koji je prošle godine ugostio kineskog predsednika Xi Jinpinga, uspio je privući četvrtinu kineskih investicija u Evropi.
Očekuje se da će investicija BYD-a u Mađarskoj dostići četiri milijarde eura, čime bi bilo otvoreno oko 10.000 radnih mesta. Međutim, zvaničnici EU ističu da fabriku uglavnom grade kineski radnici i da koristi pretežno uvezene djelove, uključujući baterije, što doprinosi maloj ekonomskoj vrijednosti za EU.
Janoš Boka, mađarski ministar za Evropu, izjavio je za FT da Budimpešta nije obaveštena o istrazi, ali da to nije iznenađujuće s obzirom na to da EU pažljivo prati svaku odluku o državnoj pomoći u Mađarskoj.
Uredba EU o stranim subvencijama, koja je stupila na snagu 2023. godine, koristi se kako bi se obuzdali nepravedni doprinosi od strane vlada zemalja izvan EU. Ovo uključuje subvencije, beskamatne ili povoljne kredite, poreske olakšice i druge oblike državne pomoći.
Prošle godine, Evropska komisija je utvrdila da je BYD, zajedno sa drugim kineskim proizvođačima, primio subvencije koje su dovele do uvođenja carina na njihove električne automobile od 17%, dok su za druge kineske kompanije te carine bile i do 35%.
Iako članice EU žele privući kineske investicije, insistiraju na poštovanju evropskih pravila kako bi obezbjedile ravnotežne tržišne uslove za sve. BYD ima ambiciozne planove za širenje u Evropi, uključujući fabrike u Turskoj, dok kineski proizvođači baterija kao što je CATL grade svoju najveću fabriku u Mađarskoj, vrednu više od sedam milijardi eura.
federalna.ba / M.O.