Strahovi o utjecaju AI tehnologije na afričku muzičku industriju
Opisana kao virtualna pjevačica koju pokreće umjetna inteligencija (AI), Mya Blue kaže: "Ja nisam neprijatelj, ja sam samo ljubitelj muzike koja istražuje različite zvukove svijeta."
Njen Instagram profil, na kojem daje ovu izjavu, ima tag: "Možda nisam čovjek, ali pjevam iz svoje duše" - a ona je kreacija nigerijskog muzičara i producenta Eclipsea Nkasija.
Mya Blue se pojavljuje u njegovom nedavno objavljenom remiksu pjesme "Joromi," klasičnom hitu preminulog nigerijskog highlife umjetnika Sir Victora Uwaifa.
Ona i njen kreator žele da umire strahove koje mnogi muzičari širom svijeta imaju o utjecaju AI na muzičku industriju.
Na primjer, ranije ove godine, poznati umjetnici poput Billie Eilish i Nicki Minaj pozvali su na obustavu "predatorske" upotrebe AI alata, za koje tvrde da kradu glasove umjetnika.
S obzirom na nedostatak razumijevanja vještačke inteligencije u Africi, kao i na činjenicu da AI često zavisi od podataka prikupljenih na Zapadu, postoje zabrinutosti o tome kako će to utjecati na afričku muzičku i kulturnu baštinu.
Remiks hita Sir Victora Uwaifa Joromi uključuje Mayu Blue (Izvor: Eclipse Nkasi)
Ali ima mnogo afričkih umjetnika i profesionalaca u industriji koji su uzbuđeni zbog mogućnosti koje nudi ova tehnologija u nastajanju.
Zaista, Nkasi kaže da bi činjenica da je AI u Africi u povojima mogla biti blagodat za kontinent.
"Postoji ogromna prijetnja, ali samo reći: 'Ukinimo umjetnu inteligenciju' neće uspjeti - previše je zemalja i ljudi uloženo", rekao je za BBC.
"Najbolje što možemo učiniti je smisliti bolje načine za njegovu upotrebu."
33-godišnjak je odlučan biti taj pionir, a prošle je godine producirao “Infinite Echoes”-prvi muzički album na kontinentu koji pokreće umjetna inteligencija.
Nkasi kaže da je namjerno usvojio manuelni i kreativni pristup korištenja AI u svojoj muzici, pretežno ga upotrebljavajući za generisanje uzoraka.
„Moj najveći motiv sa AI je njegova primjena, pronalaženje zdravih načina da je koristim. Sa svakim projektom bilo je važno pronaći nešto što pomjera stvari naprijed,“ kaže on.
Međutim, iako je Nkasi sretan što eksperimentiše s novom tehnologijom, neki je vide kao prijetnju afričkoj kulturi.
Za kenijskog muzičara i producenta Tabu Osusu, to donosi rizik od kulturne aproprijacije – s obzirom da AI može da predstavlja afričke zvuke bez priznanja njihovog izvora.
Tabu Osusa: "AI će omogućiti mogulima diskografskih kuća na Zapadu da zarade kolosalne svote novca dok će neke kreativce u afričkim selima ostaviti da čame u krajnjem siromaštvu"
To je zato što AI može brzo stvarati nove kompozicije učeći iz postojeće muzike.
„Moj problem sa AI je vlasništvo. Kada uzmete neku muziku iz Gane ili Nigerije, ko je vlasnik te muzike? Kako biste saznali gde su originalni stvaraoci i osigurali da budu priznati? Za mene je to krađa na mala vrata,“ rekao je Osusa za BBC.
„Zbog neregulisanih metoda uzorkovanja od strane muzičara, AI će omogućiti muzičkim magnatima na Zapadu da zarađuju ogromne sume novca, dok će neki kreativci u afričkim selima ostati u ekstremnom siromaštvu.“
Ovaj strah odražava se u izvještaju objavljenom prošle godine od strane Creatives Garage, umjetničke platforme sa sjedištem u Keniji, koja je u saradnji sa Mozilla Foundation proučila uticaj AI na kreativne zajednice u istočnoj Africi.
Otkriveno je da je većina kenijskih muzičara bila zabrinuta da bi umjetna inteligencija mogla dovesti do toga da drugi imaju koristi od njihove kreativnosti, kaže Bukonola Ngobi, istraživački savjetnik u Creatives Garageu.
Studija je također upozorila da bi moć umjetne inteligencije za pohranjivanje podataka mogla zazvučati kao smrtno zvono za tradicionalnu muziku i kulturu.
Jedan je muzičar čak postavio pitanje može li snimanje i pohranjivanje tradicionalnih zvukova za repliciranje umjetnom inteligencijom destimulirati lokalne umjetnike da nastave učiti tradicionalne instrumente, kaže Ngobi.
Osusa ide još dalje: "U Africi uglavnom ne proučavamo muziku, rađamo se s njom. Živimo je. Vrlo je duhovna. Muzika u Africi je uvijek živa. Tako je dinamična. To nam ne treba oduzeti ."
Ipak, izvještaj je pokazao da onima koji imaju pristup tehnološkim uređajima, vještačka inteligencija nije samo omogućila kreativni razvoj muzike, već i priliku za razvoj jeftinijih marketinških i dizajnerskih usluga.
Iako to ne bi bilo od pomoći umjetnicima u usponu iz siromašnijih afričkih zajednica - i moglo bi podići prepreku za nastavak glazbene karijere, upozorio je Ngobi.
"Ako nemate laptop za početak ili ste muzičar u okruženju u kojem nema internetske veze, kako ćete onda sudjelovati?" kaže za BBC.
Eclipse Nkasi je lice iza Mye Blue (Izvor: Eclipse Nkasi)
Jedan od problema s kojima se Afrika suočava je nedostatak podataka sa kontinenta koji bi mogli oblikovati algoritme. Pretrage su često oblikovane zapadnim pristranostima, što smanjuje tačnost i kvalitet rada koji AI proizvodi za afričke muzičare.
Na primjer, kada je Nkasi stvorio Mya Blue koristeći AI, suočio se s problemima u vezi s njenim imidžom - umjetnica se prikazuje kao američka devojka iz generacije Z sa plavom kosom.
„AI je veoma ograničen u tome kako razumije i percipira moj prostor,“ kaže on.
Međutim, nigerijski muzičar vidi ovo kao priliku za ljudski doprinos: „Ograničenja koja mi Afrikanci doživljavamo s AI mogu biti dobra stvar".
„Dok umjetna inteligencija ne može pružiti veoma precizan afrički zvuk, i dalje postoji prostor za onoga ko to može da odsvira. Tako da nisam siguran za šta se zapravo borimo kada to smatramo problemom.“
Njegov sunarodnik Emmanuel Ogala, šef kompanije Josplay koja koristi AI, definitivno vidi prilike za Afriku.
Njegova kompanija koristi AI modele za prikupljanje detaljnih metapodataka i informacija kako bi stvorila arhive raznolike muzičke baštine kontinenta.
„Afrička muzika je zaista složena i jedna je od najmanje proučavanih vrsta muzike,“ rekao je za BBC.
Ovo se također reflektira na dodjelu MTV Video Music Awards u septembru, kada je južnoafrička muzičarka Tyla osvojila nagradu za najbolju Afrobeats pesmu za svoj hit „Water“.
Tyla: "Afrička muzika je toliko raznolika. To je više od samog Afrobeatsa" (Izvor: Reuters)
Tokom svog govora zahvalnosti usprotivila se tendenciji zapadnih tijela za dodjelu nagrada da grupiraju sve afričke umjetnike pod kišobranom "afrobeatsa" - žanra glazbe koji se više povezuje s Nigerijom i zapadnom Afrikom.
"Afrička muzika je tako raznolika", rekla je. "To je više od samog Afrobeatsa. Dolazim iz Južne Afrike. Predstavljam amapiano. Predstavljam svoju kulturu.
Ogala smatra da bi umjetna inteligencija mogla riješiti takvu homogenizaciju i koristiti afričkim muzičarima tako što bi svijetu otkrila više kulturne raznolikosti kontinenta.
„Mnogi akademici s kojima razgovaramo imaju znanje koje je vrlo specifično za malo područje afričke muzike . Morate graditi priču za afričku publiku uzimajući u obzir koliko je fragmentirana naša kultura slušanja. To jednostavno ne možete učiniti ljudski,“ kaže on.
Kako se umjetna inteligencija nastavlja razvijati, među afričkim muzičarima, producentima i istraživačima postoji konsenzus da je potrebno bolje financiranje.
„Potrebna su nam ulaganja u podatkovnu infrastrukturu kako bi ljudi stvarno mogli iskoristiti prilike koje ona predstavlja,“ kaže Ngobi.
Ogala se slaže i kaže da je prikupljanje sredstava za razvoj njegovog AI alata za digitalnu arhivu teško.
"Mi, osnivači, finansirali smo projekt iz svojih džepova jer vjerujemo u industriju. Ako postavimo temeljne elemente, industrija će biti puno održivija nego što je sada."
Ovome su pridodane nesigurnosti oko zakona o autorskim pravima napisanog za razdoblje prije umjetne inteligencije o kojem će se trebati ponovno pregovarati. Autorska prava već su veliki problem za afričke umjetnike čija se muzika često piratizira, prodaje i pušta na kontinentu, a da ti umjetnici ništa ne zarade.
Osim ovih izazova, raste spoznaja da ako afrička muzička industrija ne prihvati novu tehnologiju, prijeti joj gubitak kontrole nad svojim talentom i naslijeđem.
A Nkasijeva Mya Blue svakako ima velike ambicije.
Tokom pitanja i odgovora na svom Instagramu, odgovarajući na pitanje -Da li bi mogla osvojiti Grammyja, Mya Blue rekla je: „Ko zna. Kao AI umjetnica, ne sanjam o trofejima, već o rezoniranju emocije kroz muziku. Ali zar ne bi bilo zabavno vidjeti virtualnog umjetnika na toj pozornici?“
federalna.ba/BBC