Ava DuVernay o novom filmu "Porijeklo" : "Govorim o nasilju, jer morate znati šta se preživjelo"
O Proslavljenoj američkoj rediteljica koja govori o svom novom filmu Origin i njenom iznimno ambicioznom, emocionalnom istraživanju, te tome kako su rasizam i predrasude cvjetali kroz povijest diljem svijeta, za BBC Culture piše Hanna Flint.
Kad je Oprah Winfrey potaknula američku redateljicu, nagrađenu Baftom i Zlatnim globusom, Avu DuVernay da pročita knjigu od Isabel Wilkerson Caste: The Origin of Our Discontents (Porijeklo našeg nezadovoljstva), nije bila u pravom "prostoru". Bilo je to tokom pandemije, a George Floyd je ubijen samo nekoliko mjeseci ranije, pa je ideja o poniranju u knjigu od gotovo 500 stranica koja dekonstruira društvene stubove sustavnih predrasuda i diskriminacije bila zastrašujuća mogućnost. Ali kad je DuVernay napokon sjela čitati revolucionarno publicistično djelo autorice dobitnice Pulitzerove nagrade, "osjećala sam se potaknuto ", kaže ona za BBC Culture.
DuVernay je dobro upućena u temu rasne nejednakosti. Dobila je globalno priznanje na filmu i televiziji svojim biografskim filmom o Martinu Lutheru Kingu Selma, dokumentarnim filmom o zatvorsko-industrijskom kompleksu 13th i Netflixovom serijom When They See Us (Kad nas vide), o "Central Park Five" neispunjenju pravde za pet crnih i latino tinejdžera pogrešno osuđenih za silovanje i napad na trkačicu.
Film "Porijeklo" se fokusira na američku novinarku Isabel Wilkerson, dobitnicu Pulitzerove nagrade i njezine ideje o uzrocima netrpeljivosti (Izvor: Neon)
Wilkersonina knjiga iz 2020., međutim, nudi donekle radikalnu interpretaciju predrasuda u SAD-u koja daleko nadilazi rasne granice. Umjesto toga, ona predstavlja paralelu između socioekonomske hijerarhije SAD-a (od kolonijalne Amerike, preko Jima Crowa zakona do danas), nacističke Njemačke i kastinskog sustava u Indiji, kako bi dokazala da je društveni konstrukt kaste – sistem podjela prema klasama ili skupinama zaasnovan na društvenim, kulturnim, etničkim i/ili nasljednim faktorima – stoljećima imao nevidljiv i podmukao utjecaj na globalna društva. Na prvo čitanje, redateljica nije baš razumjela niti se složila sa svakim dijelom knjige, ali je bila potpuno angažirana. "Tako sam knjigu ponovno pročitala i kako sam počela ulaziti dublje u ovu antropološku tezu, i stvarno razumijevati reperkusije onoga što sam učila, postala sam jako zatečena i htjela sam to podijeliti", objašnjava ona.
Četiri godine kasnije, rezultat je opsežna, emocionalno snažna drama koja se bori s teškim temama i idejama koje Wilkersonino pisanje istražuje, kao i samo spisateljičino putovanje. Dok akademska knjiga spaja filozofiju, sociologiju, teologiju i povijesne činjenice s anegdotskim dokazima, DuVernay na ekran proširuje lične priče čovječanstva. Ona to čini i kroz flashback sekvence na spomenute povijesne ličnosti, poput stvarnog para Augusta Landmessera i Irme Eckler, Nijemca i njemačke Jevrejke koji su se vjenčali tokom Drugog svjetskog rata – "Zanimalo me kako proširiti Isabelina promišljanja kroz razvoj ljudskih priča koje ona uvodi" – pri tom čineći autoricu protagonistom filma.
S Wilkerson koju zadivljujuće tumači glumica Aunjanue Ellis-Taylor nominirana za Oscara, DuVernay prati njezinu "intelektualnu potragu" diljem svijeta – njeno istraživanje društvenih previranja koja su dovele do ubistva afroameričkog tinejdžera Trayvona Martina 2012. katalizirajući njezinu širu istragu, dok autorica knjige otkriva neugodne istine i banalne užase tokom putovanja u Berlin, New Delhi i natrag kući. Sve to vrijeme, Isabel se bavi njenom nedokučivom ličnom tragedijom; novinarka i akademkinja nije samo pretrpjela gubitak supruga Bretta Kellyja Hamiltona 2015., nego i svoju majku te sestričnu godinu dana kasnije. "Bila je dovoljno ljubazna da mi ispriča te priče o svojim voljenima, svojoj ljubavi prema njima i kako je njihov odlazak utjecao na nju", kaže DuVernay o 15 mjeseci razgovora u video pozivima koje je imala s Wilkersonom. "Bio je to prekrasan dar koji je dala filmu."
Bilo bi lako usporediti ovu vrstu sveobuhvatnog spisateljskog pothvata autorice s bestselerom Elizabeth Gilbert, putopisom koji je postao film Jedi, moli, voli – Porijeklo bi moglo biti više "Tuguj, otkrivaj, piši" s daleko više narativnog istraživanja i filmskog štiha – ali DuVernay se ne dopada ovakva usporedba. "Imamo cijelu potkategoriju muških genija koji se kreću svijetom kako bi riješili velike probleme i slijedili svoju intelektualnu znatiželju, i to se smatra njihovim vlastitim radom koji ima veliku težinu", kaže DuVernay. "Tamo gdje smo slika usamljene žene , koja razmišlja, osjeća, tu smo svedene na vrlo malo kinematografskih usporedbi koje imamo, što je nesreća."
Nasilje ulazi u opasan prostor kada se u kinu prikazuje kao spektakl koji je odvojen od dostojanstva – Ava DuVernay
Ono što DuVernay želi da gledatelji vide je ogromna galerija slika koja prikazuje ljepotu i ljudskost ljudi koji su prošli kroz veliku radost i bol, ne uzmičući pred traumatičnim i nasilnim činovima koje su kastinske predrasude podjela nanijele svijetu – od rekonstrukcije noći ubistva Trayvona Martina do mučnog zarobljavanja Augusta Landmessera i Irme Eckler od strane nacista i barbarskog porobljavanja Afrikanaca na europskim brodovima za roblje koji su išli u Ameriku. "Kada govorim o nasilju u svom pripovijedanju, to je da bih svjedočila, to je da bih podijelila koje su prepreke na putu do trijumfa – morate znati šta se preživjelo", kaže DuVernay. "Dolazimo u opasan prostor kada se u kinu nasilje prikazuje kao spektakl koji je odvojen od dostojanstva." Ali ona se bori s preispitivanjem prikazivanja nasilja na filmu. "Vratila sam se samo radi zabave i pogledala intervjue s rediteljem Johna Wicka, intervjue s rediteljem filma Ubice cvijetnog mjeseca, intervjue s drugima autorima, u kojima se gotovo nikad ne spominje prikaz nasilja", objašnjava ona. “ O tom pitanju često razmišljam za razliku od izostanka tih pitanja u filmovima koji su bezrazložno natopljeni nasiljem.
DuVernayev film "Selma" iz 2015. dobio je pohvale za nijansirani portret Martina Luthera Kinga, kojeg glumi David Oyelowo (Izvor: Alamy)
DuVernay se osjećala oslobođenom kada je okupila glumačku postavu koja je mogla dati dostojanstvo likovima iz stvarnog života koje glume. Uz Ellis-Taylor u ansamblu su Jon Bernthal, Emily Yancy i Niecy Nash-Betts kao Isabelin suprug Brett, majka Rubye i sestrična Marion, uz Finna Wittrocka, Victoriju Pedretti, Jasmine Cephas Jones, Isha Blaaker, Veru Farmigu i Nicka Offermana . Ova postava, kaže ona, "bez obzira na bilo koje komercijalne parmetre ", bila je moguća tek nakon njenog razlaza s dugogodišnjim suradnikom Netflixom i odabirom samostalne odluke o snimanju filma. "Nije bilo razmatranja o tome tko ima koje društvene mreže, koliko pratilaca ta osoba ima ili njihovi rezultati na posljednjem testu [publike]. Sve se temeljilo na tome ko se smatrao najboljim za ulogu, a to je bila prava radost i privilegija koja proizlazi iz mogućnosti snimanja filma bez korporativnog uplitanja."
Um i duša
Porijeklo može biti zahtjevan film, ali film koji uveliko ovisi o sposobnosti glavne protagonistice da pozove gledatelje u Isabelin svijet. Ellis-Taylor, koja je bila nominirana za Oscara za Kralja Richarda, uspjela je ponuditi suptilnu, ali krajnje uvjerljivu izvedbu žene koja kopa po svom umu i duši u marljivoj potrazi za znanjem. DuVernay ju je opisala kao "ronioca u dubinu", glumica, nominirana za Emmyja za glavnu ulogu u filmu When They See Us, "potpuno je uronjena u istraživanje [i] analizu svake rečenice, svake scene, svake geste" . Bila je to "intelektualno najzahtjevnija" suradnja koju je DuVernay doživjela s nekim glumcem, zbog čega je gotovo frustrirajuća odsutnost imena Ellis-Taylor u razgovorima o dodjeli nagrada. "Osjećam se emotivno", kaže ona. "Osjećala sam isto za Davida Oyelowoa. Toliko su naporno radili, iz dana u dan i želite da dožive veličanstvene trenutke."
Život ovih filmova daleko nadilazi blještavilo trenutka, zato je čast biti redateljica – Ava DuVernay
Oyelowo, koji je glumio Martina Luthera Kinga u DuVernayevoj Selmi, bio je zalešen na dodjeli Oscara 2015., zajedno sa svojim rediteljem, uprkos tome što su obojica dobili značajna priznanja, a film je dobio nominaciju za najbolji film. Oyelowo je vjerovao da su ih birači omalovažili zbog protesta protiv policijske brutalnosti u vezi s policijskim ubojstvom Erica Garnera. Porijeklo je film koji je premijerno prikazan na Venecijanskom međunarodnom filmskom festivalu 2023. godine i dobio je uglavnom pozitivne kritike, no došlo je do prigušenog odgovora glasača za nagrade i stručnjaka, a Ellis-Taylor je zanemarena na ovogodišnjim Zlatnim globusima. Umjesto da prisustvuje, istoga je dana snimljena kako promovira Origin dijeleći letke za film u lancu kina u Los Angelesu.
DuVernay, koja je ponovo postavila video filma sa strastvenim natpisom u hvalu Ellis-Taylor, kaže: "Moja objava je zapravo bila toliko emotivna da na današnji dan, ova žena koja je tako sjajna glumica, umjesto da sjedi , izašla van, uzela letke filma, dijelila ih i promovirala film . Srce me je boljelo što tog dana nije bila u elegantnoj haljini ali znam iz iskustva -kad nas vide, sa Selmom, da život ovih filmova ide daleko izvan blještavila , zato je last biti rediteljica."
Još uvijek postoji nada da bi Origin mogao prikupiti malo simpatija za Oscara; Angelina Jolie obratila se DuVernayju kako bi ponudila podršku i bila domaćin dvjema dodjelama nagrada, dok su se Cher i Ben Affleck također pridružili kampanji za mlade. Ali osim zlatnih kipića, film stiže u važno vrijeme naše zajedničke povijesti. Građanski ratovi u Sudanu i Mijanmaru i dalje uzrokuju masovne smrti i raseljavanje civila. Međunarodni sud pravde (ICJ) trenutačno razmatra slučaj koji je pokrenula Južnoafrička Republika o tome provodi li Izrael genocid nad Palestincima u Gazi, pri čemu Izrael oštro odbacuje tu optužbu, dok je prošlog novembra visoki povjerenik UN-a za ljudska prava Volker Türk izjavio da sukob na Bliskom istoku "potiče veću polarizaciju i stvara dublje lomove, sa strašnim utjecajem na rješenja koja čovječanstvu tako hitno trebaju".
Netflixova miniserija "When They See Us" (Kad nas vide)-DuVernay prikazuje sramno kršenje pravde sa snažnim posljedicama (Izvor: Netflix)
Podrška SAD-a i Ujedinjenog Kraljevstva izraelskoj vladi nije prošla bez reakcije uoči izborne godine, dok slučajevi antisemitizma i islamofobije rastu alarmantnom brzinom u obje zemlje i diljem svijeta. Društvene pukotine se jako osjećaju, ali DuVernay vjeruje da "nema razlike između ovog trenutka i bilo kojeg drugog trenutka u [SAD-u] jer se odnosi na napetosti među ljudima, podjele koje pokušavamo ignorirati i pomesti pod tepih."
"To je globalni izazov s kojim se suočavamo, ali svakako su Sjedinjene Države usavršile mnoge njegove dijelove i mislim da se radi samo o pojedincima koji ispituju gdje dižu glas", dodaje ona. "Što više nas to učini, to će se luk svemira više naginjati prema pravdi, kao što je dr. King rekao puno bolje od mene."
Dakle, može li film poput Porijekla potaknuti takav pokret prema kolektivnoj pravdi i empatiji? DuVernay nije od onih koji precjenjuju snagu svojih filmskih doprinosa, ali joj je drago što nudi nešto: "Ovo je samo film, to je samo dva sata za sjediti u mraku ili sjediti kod kuće i podsjetiti se na neke ključne stvari koje mogao bi nas ujediniti umjesto razdvojiti."
Film "Origin" (Porijeklo) je u dsitribuciji po američkim kinima, a u britanska dolazi 9. februara.
federalna.ba/BBC