Arthur Miller o razvodu od Marilyn Monroe: "Sve se nakupilo i dovelo do eksplozije"
"U tome je bilo malo vjerovatnog kvaliteta, naravno, s kulturološke tačke gledišta, ako to želite tako nazvati", kaže dramaturg Arthur Miller o svom braku s holivudskom zvijezdom Marilyn Monroe. Razgovarao je s BBC-jevim reporterom Alanom Yentobom 1987. o percepciji javnosti -da je njihova zajednica nevjerojatna kombinacija – on hvaljeni, razumni dramatičar, ona filmska zvijezda i seks-simbol.
Ali "sama neprikladnost našeg zajedničkog boravka za mene je bila znak da je to bilo prikladno", kaže.
Miller je osjećao da vidi pravu Normu Jean iza Marilyn Monroe koju je ona stvorila. "Bila je osoba kojoj novinari ne dopuštaju da to zaista bude, nego je tretiraju kao "neku vrstu plesnog medvjeda, u smislu-da je ne bi trebalo, na primjer, zanimati ništa osim seksa, razmetanja ili pričanja budalastih stvari za novine"-piše za BBC Culture piše Myles Burke.
Par se prvi put sreo ranih 1950-ih u LA-u, kada je Monroe s Millerom upoznao njegov prijatelj, reditelj Elia Kazan. Miller je već bio smatran jednim od vodećih dramatičara u zemlji -zbog svoje Pulitzerove nagrade koju je dobio za dramu Smrt prodavača, dok je Monroe plijenila pažnju malim, ali scenski efektnim ulogama u filmovima Asfaltna džungla i Sve o Evi.
Marilyn Monroe i Arthur Miller započeli su aferu sredinom 1950-ih (Izvor: Getty Images)
U to vrijeme Arthur je bio u braku sa svojom prvom ženom, Mary Grace Slattery, s kojom je imao dvoje djece. Vjenčali su se ubrzo nakon što su diplomirali na Sveučilištu u Michiganu, a ona ga je financijski podržavala dok je pokušavao živjeti od svojih drama. Monroe se također udala – ranih 1940-ih, neposredno nakon svog 16. rođendana – za Jamesa Doughertyja, ali njihov je brak trajao samo četiri godine. Kasnije je imala kratak brak sa zvijezdom bejzbola Joeom DiMaggiom, koji je trajao samo devet mjeseci.
Veza Millera i Monroe bila je trenutna i snažna. Arthur je vidio ranjivost iza lika Marilyn Monroe. Osjećao je da je ona srodna duša, da je "bila senzualna i životna, činilo se, dok je u središtu toga bila tama i tragedija kojoj u to vrijeme nisam znao dimenzije. I ista stvar bila je i moja istina. Dakle, nije bilo tako ludo", kaže on Yentobu.
Kasnije je napisao o tom prvom susretu: "Pogled na nju bio je nešto poput boli, i znao sam da moram pobjeći ili ući u propast izvan svake spoznaje. Sa svim svojim sjajem bila je okružena tamom koja me zbunila."
Činilo se da je i Monroe bila očarana Millerom, kako njegovom inteligencijom tako i sposobnošću da je vidi u pravom svjetlu. Navodno je prijatelju ispričala iskustvo susreta s njim. "Bilo je kao da sam se zaletjela u drvo. Znaš, kao hladno piće kad imaš temperaturu."
Monroe je pretrpjela traumatično odrastanje. Rodila ju je samohrana psihički bolesne majka koja nije bila u stanju brinuti se o njoj, djetinjstvo je provela između sirotišta i udomitelja, što je na njoj ostavilo duboke emocionalne ožiljke. "U osnovi, njezina je borba bila psihološka borba protiv napuštanja, protiv zlostavljanja; prema našim današnjim pojmovima, o njoj bi se mislilo kao o zlostavljanom djetetu", kaže Miller.
Vrijedna i ambiciozna, tokom cijele karijere morala se truditi da njezin talent bude prepoznat, a ne samo odbačen kao seksipil. Vjerojatno joj je Miller predstavljao stabilnost za kojom je oduvijek žudjela.
Ubrzo nakon što se par vjenčao, Monroe je radila na filmu The Prince and the Showgirl u Velikoj Britaniji (Izvor: Getty Images)
"Uzeo sam je na vlastitu odgovornost, što je malo ljudi učinilo", kaže. "Mislio sam da je vrlo ozbiljna djevojka, još od ranije. I da se bori, mislio sam, jer je općenito viđena kao lakomislen, ako ne i blesavo, ljudsko biće. To je zato što sam je volio pa sam prihvatio takav odnos prema njoj. I tako, ono najbolje što je o sebi mislila bilo je u mojim očima. Stoga je nada koju je imala sa mnom, bila važan dio njenog tadašnjeg života."
Dopisivali su se sljedećih nekoliko godina, tokom njezinog kratkog burnog braka s DiMaggiom i tokom raspada Arthurove veze. Do 1955., kada se preselila u New York City kako bi studirala glumu, kada su bili u središtu prave ljubavne afere.
'Crveni strah'
U to je vrijeme lova na vještice senatora McCarthyja prema komunistima bio je u Americi u punom jeku. Hiljade ljudi je optuženo da su potencijalni komunistički simpatizeri ili "neamerikanci", što je rezultiralo njihovim stavljanjem na crnu listu za njihovu karijere. Nekoliko godina ranije, Miller je napisao svoju dramu The Crucible, emotivni odgovor na "Crveni strah" koji je harao zemljom, a sada ga je FBI istraživao zbog navoda o simpatijama prema komunizmu.
Pozvan je da svjedoči pred Odborom za neameričke aktivnosti Predstavničkog doma i proglašen je krivim za nepoštivanje jer je odbio otkriti imena ljudi za koje se sumnjalo da su komunisti. Njegov prijatelj Elia Kazan također je pozvan da svjedoči, ali za razliku od Millera, Kazan je "imenovao imena", izazivajući doživotni prezir nekih svojih suvremenika. Kad je Elia Kazan 1999. primio svog počasnog Oscara, neki od prisutnih, poput Kirka Douglasa, odlučno su odbili aplaudirati.
"Filmski studio je nagovarao Monroe da prekine njihovu vezu, ali ona je to odbila i otišla s njim u Washington kako bi govorila u njegovu korist na saslušanjima za nepoštivanje suda. Smatra se da je njezina intervencija pridonijela kasnijem ukidanju njegove presude 1957.
Nakon što su njihovi razvodi okončani, vjenčali su se na četverominutnoj građanskoj ceremoniji u New Yorku 1956. Nakon toga je nekoliko dana kasnije uslijedilo potpuno židovsko vjenčanje, za koje se ona obratila na vjeru svog novog supruga. Monroe, koja nikada nije upoznala svog pravog oca, na vjenčanju je suprugu predao njezin učitelj glume, Lee Strasberg.
No uprkos njihovoj vezi, sukob između njihovih životnih stilova i težnji ubrzo je postao očit. Monroe se suočila s pritiskom da se prilagodi očekivanoj ulozi "dobre" žene.
Nedugo nakon što su se vjenčali, Miller je rekao novinarima da će snimiti samo jedan film svakih 18 mjeseci. Na pitanje što će raditi do kraja vremena, odgovorio je: "Bit će moja žena. To je posao s punim radnim vremenom."
Monroe se nije složila s tim, a mladenci su ubrzo otišli u Englesku na snimanje filma Princ i zabavljačica. Produkcija se pokazala teškom, jer se Monroe opetovano sukobljavala sa zvijezdom i rediteljem Laurenceom Olivierom. Osjećala je da su Millerovi prijatelji kritični prema njoj, osjećaj koji se pogoršao kada je, tokom snimanja, naišla na njegovu bilježnicu, u kojoj je priznao da sumnja u njihov brak i da mu je ponekad neugodno.
Za mene je sjajna stvar kod nje bila borbenost– Arthur Miller
Unatoč želji da zasnuju obitelj, borili su se za djecu. Prva trudnoća bila je izvanmaternična, a Monroe je imala spontani pobačaj dok je snimala Neki to vole vruće 1959. godine.
Monroe je ublažila svoju tjeskobu drogama prije nego što su se vjenčali, a nemilosrdna pažnja medija izazvana njihovim brakom, zajedno sa osobnom nesigurnošću i njezinim traumama iz prošlosti, samo su pojačali njenu borbu s ovisnošću o narkoticima. Nakratko je bila hospitalizirana zbog predoziranja barbituratom tokom snimanja 1957. godine.
Lomovi u njihovom braku doći će do vrhunca tokom burne produkcije filma The Misfits 1961. godine.
Miller je napisao scenarij za film, temeljen na vlastitoj kratkoj priči, kako bi prikazao svoj talent u dramskoj ulozi, ali produkcija je bila puna izazova. Snimanje po fizički zahtjevnoj vrućini u pustinje Nevade svima je teško padalo. Druga zvijezda filma Clark Gable umro je od srčanog udara u dobi od 59 godina u novembru 1960., prije prikazivanja filma.
Ali za Monroe, suočenu sa sve lošijim brakom, bilo je posebno teško. Miller se zbližio s fotografkinjom njemačkog porijekla Inge Morath, koju je upoznao na snimanju filma, a navodno su on i Monroe jedva razgovarali. Njezina upotreba droga eskalirala je do tačke kada je reditelj filma John Huston zatvorio produkciju u kolovozu 1960. kako bi je poslao u bolnicu na detoksikaciju.
The Misfits (1961.) bio je Monroein posljednji film – par se razveo nakon burnog snimanja (Izvor: Alamy)
Marilyn je bila bolesna fizički, bila je uznemirena psihički. Sve je dolazilo u krizu, a u isto vrijeme je morala igrati prvu dramsku ulogu koju je ikada pokušala igrati", kaže Miller.
"Sve se nakupilo i dovelo do eksplozije, tako da je snimanje trajalo mjesecima duže nego što je trebalo i ona je jednostavno bila istrošena. "Kao i svi, nekoliko smo dana snimali na vrućini od 110 stupnjeva. Gore na tom suhom jezeru bila je tursko kupatilo, nevjerojatno. Dakle, svejedno, to je bio kraj našeg braka. Bilo je to i užasno vrijeme po njeno zdravlje."
Godine 1961., nakon manje od pet godina braka, razveli su se zbog "nespojivosti". The Misfits trebao je biti posljednji Monroein dovršeni film. Razvod je ubrzao njen pad obilježen nestabilnim ponašanjem te zlouporabom alkohola i droga. Dana 5. kolovoza 1962., u dobi od 36 godina, pronađena je mrtva u svojoj kući u Los Angelesu, a njezina se smrt službeno pripisuje samoubistvu predoziranjem drogom. Miller se oženio za Morath mjesec dana kasnije.
Kasnije je u svojoj autobiografiji Timebends napisao da je njegov brak s njom bio "najbolje vrijeme, najgore vrijeme".
"Sjajna stvar kod nje za mene je bila borbenost. Bila je vrlo hrabro ljudsko biće i nije odustajala, stvarno, pretpostavljam, do kraja", kaže on.
federalna.ba/BBC