Antonio Pappano: Kako opera može biti "pristupačna svima"

Postaje li svijet opere inkluzivniji? Novi BBC dokumentarac, s dirigentom Antoniom Pappanom, istražuje misiju otvaranja ove umjetnosti  prema svima.

Dirigent Sir Antonio Pappano poznat je kao srdačna osoba. Ali postoji jedna stvar od koje mu se ledi krv u žilama: kada čuje kako se opera optužuje da je umjetnost samo za bogatu elitu. "Jako me vrijeđaju ljudi koji govore  da smo elitisti", kaže strastveno u novom dokumentarcu. To je "pogrešna predodžba koja potpuno iskrivljuje sliku opere", dodaje. "Činjenica je da je teže ući na nogometnu utakmicu u Londonu nego u Kraljevsku Operu."

Ova aluzija na nogomet nije neozbiljna. Kada je Pappano 2002. godine postao muzički  direktor u Kraljevskoj opernoj kući Covent Garden (ROH), govorio je o svojoj ljubavi prema popularnoj muzici  zvijezda kao što su Frank Sinatra, Tony Bennett, Oscar Peterson, Joni Mitchell i mjuziklima. “I ja volim nogomet”, dodao je. "Znači li to da ne možeš voljeti operu?"

Pappano je tada imao 42 godine i bio je najmlađi dirigent na čelu orkestra Kraljevske Opere u Londonu. Oko 700 opera kasnije – s mnogim produkcijama francuskog i talijanskog repertoara; dobar dio ruskog; Wagnera, Straussa i suvremenih djela – a on je tema A Time of Change, koju predstavlja Zeinab Badawi, i dio BBC-jeve dokumentarne serije Take Me to the Opera.

Dokumentarac ga prati od njegovih skromnih korijena, kao sina roditelja talijanskih imigranata koji su došli iz južne Italije u Ujedinjeno Kraljevstvo, koji su teško radili kako bi spojili kraj s krajem. Oni su na njega prenijeli svoju snažnu radnu etiku, a on je od svog oca-učitelja vokalne tejnike naučio raditi s pjevačima, procvjetavši kao muzički  talent u "porodičnom  poslu". Dokumnetaraca zatim prati promejene u njegovoj  karijeri koja uključuje asistiranje klasičnom pijanisti Danielu Barenboimu, sve do nedavnog vrhunca, vođenja ceremonije krunidbe kralja u maju , sa solima velškog baritona Bryn Terfela i južnoafričke sopranistice Pretty Yende.

OPERA NE BI TREBALA SLUŽITI SAMO JEDNOJ VRSTI PUBLIKE -ONA MORA BITI OTVORENA ZA INTERESE RAZLIČITIH LJUDI 

Međutim, glavni fokus filma je Pappanova misija da približi operu svima. "Opera ne bi trebala služiti samo jednoj publici ili se fokusirati samo na jedan kutak repertoara", kaže. "Mora biti otvoren za interese mnogih različitih ljudi." Iako tvrdi da ROH, kao i svaka velika operna kuća, želi privući mladu publiku, ipak priznaje: "Mislim da morate biti iskreni i reći da, ali mlađi ljudi sebi ne mogu priuštiti jako skupe ulaznice, zar ne? "

Istina je da se cijena ulaznica za operu može činiti previsokom da bi bila išta osim rijetkog luksuza za većinu, posebno za mlade. Halley Bondy, pišući na art  web stranici Paste Magazine, sebe opisuje kao nekoga ko je mnogo puta bio u operi "tokom  stoljeća". I premda voli operu – "od hiper-stvarne veličanstvenosti do nevjerojatnog talenta, do sedamdesetogodišnje publike s krznenim šeširima" – smatra da je "lako shvatiti zašto su mjesta kao što je The Met (Metropolitan Opera House u NYC) ostaju nepopunjena  u rasprodajama; mladi ljudi jednostavno ne idu. Preskupo je, previše tajanstveno, previše masivno... Teret je na opernim kućama da rade bolji posao u pružanju usluga mladima."

Bondy je uspio prisustvovati tako često samo ako ga je počastio "smiješno velikodušan prijatelj" ili ganjajući karte s popustom. "Kao i sve ostalo na svijetu, opera je jako zabavna ako imate gomilu novca", primjećuje ona, ali priznaje da bi svako mogao ući s ulaznicama po karti od 25 dolara [19,40 funti], studentskim ulaznicama ili komercijalnim ponudama – koje učiniti ga "pristupačnim, ako samo malo kopate".

U odbranu opere, cijene ulaznica općenito su visoke jer je notorno skupa za produkciju. Razlog više, ustvrdila je Charlotte Higgins iz The Guardiana u veljači, za odgovarajuće državno finansiranje. Raspravljajući o nedavnim rezovima financiranja opere, napisala je: "Ako nešto izgladnjujete, stalno ga trošite, postupno smanjujete ,tako da sebi  to malo ko može priuštiti, to postaje 'elitističko'... A ako opera u obliku kakvom je zamišljaju njeni tvorci postaje elitistička, to nema nikakve veze sa samom operom... To je  upravo rezultat zanemarivanja i nedovoljnog finansiranja".

Pappano se također zalaže za dovođenje nove krvi u operu, putem shema kao što su ROH-ove školske matineje, koje mladim ljudima nude jeftine ulaznice za operne produkcije. Također, program razvoja talenata za Operu za mlade daje djeci od sedam do 13 godina priliku isprobati njegovu "rigoroznu muzičku  i dramsku obuku".

"Mi brinemo o stvarnoj raznolikosti socio-ekonomskih i etničkih pripadnosti, kao i ravnomjernoj rodnoj podjeli", kaže Tom Floyd, viši operni menadžer ROH-a, govoreći o svom otvorenom sustavu zapošljavanja. Većina mladih ljudi koji im se pridružuju "dolazi iz porodica  koje vjerovatno nisu imale pravog iskustva s operom", kaže.

OPERA ZA SVE 

Engleska nacionalna opera (ENO) je ostala vjerna svojim egalitarističkim korijenima s kraja 19. stoljeća, kada su pozorišna  producentica Lilian Baylis i muzički  direktor Charles Corri dijelili viziju o tome kao mjestu za "narodnu operu". ENO ima "operu za sve" u svojoj izjavi o misiji. Ne pretpostavlja poznavanje opere; njegova web stranica ima ključne osobe organizacije koje objašnjavaju što je opera i kako se radi; a web mjesto nagovještava kako vješto reimaginira publiku, poput La Traviate (koja će biti izvedena ovog listopada), na uzbudljive nove načine, uz odvažna nova djela, kao što je 7 smrti Marije Callas, umjetnice izvedbe Marine Abramovich (novembar).

"Pjevamo na engleskom kako bismo bili dostupni najširoj mogućoj publici", rekao je glasnogovornik ENO-a za BBC Culture. Tvrtka nudi besplatne ulaznice za mlađe od 21 godine; popusti za mlađe od 35 godina, a ulaznice od £10 za sve. Stoga ne čudi da je više od polovice rezervacija u prošloj sezoni bilo od opernih početnika.

Ipak, kako bi preživio rezove financiranja Arts Council England (ACE), ENO će sljedeće godine preseliti svoju glavnu bazu iz London Coliseuma izvan glavnog grada i time će se kvalificirati za finansiranje od 24 miliona funti tokom tri godine.

NOVA GENERACIJA PRIHVATA OPERU I MUZIKU PREDSTAVLJENU NA NOVEW NAČINE: OPERA NA PRAKIRALIŠTIMA, U OUBOVIMA, OPERA NA TABLETU

Opera se mora promijeniti, napisao je izvršni direktor ACE-a Darren Henley u članku za The Guardian: "Nova generacija prihvata operu i muziku  predstavljenu na nove načine: opera na parkiralištima... u pubovima, opera na vašem tabletu". Istina, većina opernih društava nije krstarica digitalnog doba; prisutni su na popularnim digitalnim platformama, dok hashtag #operaisopen poziva novu publiku da klikne.

Royal Opera Stream i Glyndebourne Encore – oplemenile su produkcije i događaje, popularne i ezoterične, kako bi doprle do šire publike. A tu je i opera u kinu. U ROH-u je 2022./23. bila najveća kino sezona ikada, s više od 1300 kina diljem svijeta koje su prikazale ili prikazale 13 produkcija (opera i balet), uključujući Madam Butterfly, La Boheme i Aidu. Ovim posljednjim , postavljenim u maju i junu  2023., ravnao je Pappano.

Njegovanje obećavajućih mladih talenata – poput sopranistice Masabane Cecilije Rangwanasha – Pappanova je strast, a on je i uzor mladim opernim dirigentima, poput Avishke Ederisinghe, koja kaže da ga je gledanje kako govori na YouTubeu nadahnulo da istraži tu umjetničku formu.

Dok se povlači sa funkcije  muzičkog  direktora – na Akademiji Santa Cecilia u Rimu nakon 18 godina, a u ROH-u sljedećeg ljeta, nakon 22 godine – Pappano se veseli promjenama. Još neće objesiti dirigentsku palicu: naslijedit će Simona Rattlea na mjestu šefa dirigenta Londonskog simfonijskog orkestra, što je njegov "posao iz snova".

Dokumnetarac opisuje kako je odrastao u općinskom stanu koji je bio samo "četiri minute hoda do Westminsterske opatije"; i da uspon iz njegove skromne prošlosti do vođenja krunidbe u toj istoj opatiji "nije loš posao". Šalu na stranu, postoji poruka koju bi volio prenijeti mlađoj generaciji: "Ako imate viziju onoga što želite postići u životu, tu iskru i... energiju i upornost da nastavite gurati kada znate da će stvari postati teške, možete uspjeti u bilo kojem segmentu života."

federalna.ba/BBC

O operi