30 godina otkako je F1 izgubila svog beskompromisnog, kompleksnog genija
Prošlo je trideset godina od prerane smrti Ayrtona Senne na Velikoj nagradi San Marina 1. maja 1994., ali fascinacija živahnim brazilskim vozačem ostala je gotovo jednako očaravajuća kao što je bila dok bi bio na stazi. Njegova smrt, u 34. godini, bila je gorka jer je prerano završio uvjerljivu karijeru i tragediju koja je Formulu 1 lišila jednog od njenih najzanimljivijih likova. Ostaje njegova ostavština, koja se osjeća u cijelom sportu i šire.
Senna je vozio za Williams u Imoli. Već je osvojio tri naslova i bio je prepoznat kao najistaknutiji talent generacije kojoj nije nedostajalo sjajnih vozača prije nečega što se pokazalo kao jedan od najgorih vikenda u istoriji F1. Tokom prve kvalifikacijske sesije u petak, njegov kolega Brazilac Rubens Barrichello doživio je veliku nesreću koja ga je ostavila bez svijesti. Zatim je u subotu u kvalifikacijama Austrijanac Roland Ratzenberger poginuo kada sudarivši se u Villeneuveu. Utrka se bez obzira na to nastavila i u sedmom krugu Senna je skrenuo sa staze, udarivši u zid pri brzini 230 km na sat. Odveden je u bolnicu, ali je nedugo zatim proglašen mrtvim. Šok je odjeknuo cijelim sportskim svijetom.
Britanac Johnny Herbert natjecao se za Lotus tog dana i poznavao je i utrkivao se sa Sennom već neko vrijeme, a ranije su se takmičili i u kartingu. “Njegove vještine bile su vrlo rijetke”, kaže. “Imao je tu sposobnost da to radi u kvalifikacijama, u utrci, na mokrom ili suhom i tu nevjerovatnu sposobnost da izvuče najbolje iz opreme koju je imao, dobru ili lošu.
"To ga je učinilo vrlo vrlo posebnim i zato i danas pričamo o tome, što je nevjerovatno."
Mnogo se govorilo o tome kako je Senna primijenio ovaj talent, da je uz izvanrednu vještinu bio opasno beskompromisan, rasprave koje se i danas vode, ali je bez sumnje bio jedinstven vozač i čovjek. Sid Watkins bio je doktor F1 koji ga je liječio 1994. Napisao je da je nakon Ratzenbergerove smrti pitao rastresenog Sennu zašto osjeća potrebu da nastavi, da nema više šta dokazati. "Odustani i idemo pecati", rekao mu je Watkins. Sennin odgovor sažeo je njegov karakter i zašto je, kao što se očitovalo u njegovoj vožnji, bio tako zadivljujući. "Sid, postoje određene stvari nad kojima nemamo kontrolu", odgovorio je. "Ne mogu odustati, moram nastaviti."
Ovaj fokus i odlučnost dali su mu povremeno gotovo eterično upravljanje automobilom. Imao je potrebu da se dokaže, ne samo da pobijedi, već i da demonstrira mašinu kojom je upravljao. "Uvijek je bio intenzivno usredotočen na svoju vožnju", kaže Herbert.
“Imao je svoju agresivnu stranu u automobilu, ali ne slažem se s ljudima koji kažu da je bio preagresivan, samo je vozio veoma jako. Kao što je govorio: 'Ako vidim mogućnost prolaza. ići ću tako'. Imao je tu auru samo zato što su ljudi vidjeli kacigu u svojim ogledalima. To je ono što je on stvorio.”
Senna je također vozač poznat i izvan svijeta automobilističkih utrka, koliko god je blizak globalnom poznatom imenu iz tog doba, bio je i veliki čovjek. Bio je strastveni pobornik sigurnosti vozača, promišljen, brižan i suosjećajan, prvi koji je stao i pritekao vozaču u pomoć nakon sudara, prisjeća se Herbert.
Neki od ovih atributa opstali su i nakon njegove smrti. U Formuli 1 najveći učinak tog užasnog vikenda bio je obnovljeni napor da se poboljša sigurnost. U desetljeću koje je uslijedilo promjene su bile opsežne i učinkovite. Samo je jedan vozač preminuo od posljedica nesreće na stazi tokom utrke F1 od 1994., onaj kada je Jules Bianchi udario hitno vozilo za na VN Japana 2014.
Tu je i osnivanje Instituta Ayrton Senna, dobrotvorne fondacije o čijem osnivanju je razgovarao sa svojom sestrom Vivianne neposredno prije odlaska u Imolu. Bilo je to da formalizira velike svote novca koje je već u tajnosti donirao za pomoć siromašnoj brazilskoj djeci u obrazovanju. Vivianne je danas njegova predsjednica i nastavlja ulagati deset miliona funti pomažući mladima u nepovoljnom položaju u Brazilu.
Konačno, tu su vozači iz prošlosti i budućnosti za koje će Senna uvijek ostati inspiracija. Lewis Hamilton jedan je od mnogih iz generacije koja je slijedila Sennu i koja ga poštuje do danas, dok je Michael Schumacher plakao tokom konferencije za novinare u Monzi 2000. kada su ga podsjetili da se njegova pobjeda izjednačila sa Senninim zbirom od 41 pobjede. Njegova se prisutnost osjeća u modernim vozačima kao što je Charles Leclerc, koji ga smatra herojem. Otišao, ali nikad zaboravljen, vozač kojem se dive kao i uvijek i 30 godina nakon jednog od najmračnijih dana F1.
“Tako sam zadovoljan što ljudi kad gledaju snimke Ayrtona još uvijek imaju osjećaj da je tip bio poseban, da osjećaju povezanost s Ayrtonom čak i danas,” kaže Herbert. "Lijepo je što još uvijek mislimo o njemu na vrlo pozitivan način, znati da taj kvalifikacijski krug u Monaku - Ayrtonov krug - još uvijek oduševljava ljude."